Robert Jeziorski | Apple dla biznesu | 05.04.2022
Wykorzystać pełny potencjał drzemiący w komputerach i urządzeniach mobilnych Apple – oto cel i prawdziwe wyzwanie dla administratorów. Zwłaszcza w erze pracy zdalnej dokładają wszelkich starań, aby jeszcze bardziej ułatwiać użytkownikom ich codzienną pracę. W 2022 r. już ponad 30 000 firm na całym świecie korzysta z systemu Jamf Pro, a wśród nich takie firmy jak SAP czy IBM. Liczba urządzeń Apple, którymi zarządza Jamf, jest imponująca i wynosi 5,2 mln. Co sprawia, że tak wiele organizacji sięga po to konkretne rozwiązanie?
Przejdź do:
Wyniki finansowe potentata z Cupertino świadczą o wciąż dużym zainteresowaniu produktami Apple właśnie w biznesie. Technologiczny gigant w pierwszym kwartale 2021 roku sprzedał ponad 6,7 miliona komputerów, co w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku daje wzrost sprzedaży o ponad 111%. Pod koniec roku 2021 Apple mogło pochwalić się rekordowymi przychodami opiewającymi na łączną sumę prawie 124 mld dolarów, a w Q1 2022 roku firma zanotowała 8-procentowy wzrost ilości dostarczonych urządzeń w stosunku do analogicznego okresu w roku poprzednim. Urządzenia Apple są coraz chętniej wykorzystywane również w biznesie. W czym tkwi sekret zainteresowania marką i dlaczego Apple jest tak popularne? Ciekawy design, parametry techniczne, stabilność systemów operacyjnych, długowieczność i wydajność to cechy, które przekładają się na lepszy user experience i przekonują miliony użytkowników do korzystania z tych właśnie urządzeń. W czym tkwi sekret zainteresowania marką i dlaczego Apple jest tak popularne? Ciekawy design, parametry techniczne, stabilność systemów operacyjnych, długowieczność i wydajność to cechy, które przekładają się na lepszy user experience i przekonują miliony użytkowników do korzystania z tych właśnie urządzeń.
Dziś za wyborem urządzeń Apple w firmach stoi nie tylko prestiż. Biznes bardzo poważnie podchodzi do zakupów sprzętu dla swoich pracowników, a jakość i wydajność oraz możliwość długiego korzystania z urządzeń (a tym samym oszczędność!) to kluczowe czynniki wyboru. W przypadku Maców średni czas, w którym komputer pracuje sprawnie, to ponad 4 lata. W przypadku innych systemów – 2 razy krócej. Dodatkowym czynnikiem jest wydajność baterii w Macach (nawet ponad 16 godzin), tak ważna dla przedsiębiorstw. Według pewnej anegdoty żywotność baterii w MacBookach zaskoczyła nawet niektórych pracowników Apple, którzy początkowo podejrzewali… awarię wskaźnika wykorzystania baterii.
Dobry sprzęt to nie wszystko. Potrzebny jest jeszcze wydajny i niezawodny system zarządzania. Tu możemy się spotkać z dwoma pojęciami, które bardzo często pojawiają się w swoim towarzystwie:
Wykorzystanie systemu klasy MDM czy EMM znacznie podnosi skuteczność działań w zakresie zarządzania infrastrukturą IT, jak również pozwala na obniżenie kosztów i oszczędność czasu poprzez automatyzację codziennej pracy administratorów IT i dostarczanie danych analitycznych.
Już przy kilku urządzeniach Apple w firmie warto zainwestować w narzędzie do zarządzania. Działowi IT zapewni ono możliwość nadzoru nad urządzeniami, a pracownikom – lekkość użytkowania. Spośród wielu dostępnych na rynku rozwiązań największą społeczność administratorów posiada Jamf Pro.
Jamf Pro to zaawansowane narzędzie do zarządzania komputerami z systemem macOS oraz urządzeniami iOS firmy Apple, które umożliwia połączenie wielu różnych systemów, m.in. do zarządzania urządzeniami, tożsamością, aplikacjami czy wirtualizacją, w celu stworzenia jednego cyfrowego miejsca pracy.
Jamf Pro to dedykowane rozwiązanie dla ekosystemu Apple. Zapewnia pełne wsparcie i zawsze jest gotowe do zarządzania najnowszymi wersjami systemów operacyjnych iOS i macOS. Jest też najwyżej ocenianym i najchętniej wybieranym przez klientów rozwiązaniem klasy EMM. Prosty interfejs i zarazem bogaty zakres funkcjonalności zapewniają pełną integrację Maców ze środowiskiem firmowym.
Apple oferuje użytkownikom Macbooków i iPhone’ów regularne aktualizacje oprogramowania, a system Jamf Pro od lat oferuje wsparcie w dniu premiery nowego systemu. Dzięki temu już dzień po premierze nowego macOS lub iOS aktualizacje są dostępne i można je instalować na firmowych urządzeniach – bez obaw o kompatybilność z innymi aplikacjami i systemami biznesowymi.
Dzięki Apple Device Enrollment Program możliwa jest zdalna rejestracja, konfiguracja i bezpośrednie dostarczenie urządzenia użytkownikowi końcowemu w podejściu „zero-touch”. Takie podejście powoduje, że pracownik otrzymuje praktycznie gotowy do użycia sprzęt zaraz po wyciągnięciu z opakowania. Już podczas pierwszego uruchomienia urządzenia wszystkie odpowiednie konfiguracje i ustawienia instalują się automatycznie, co skutecznie odciąża dział IT.
Jamf Pro umożliwia zaawansowane zarządzanie wieloma urządzeniami, między innymi poprzez tworzenie profili konfiguracyjnych, grup urządzeń, a także zaawansowanych cykli pracy (workflows).
Jamf Pro udostępnia narzędzia umożliwiające inwentaryzację sprzętu i oprogramowania. Automatyczne raporty i alerty wspierają zarządzanie katalogiem sprzętu, oprogramowania, licencji oraz konfiguracji.
Jamf Pro umożliwia nie tylko konfigurowanie ustawień systemowych, ale także prekonfigurację dostępnych dla użytkownika aplikacji, zarówno obowiązkowo instalowanych podczas pierwszego uruchomienia, jak i tych, które można samodzielnie pobrać ze sklepu z aplikacjami.
Poza sklepem z aplikacjami użytkownik uzyskuje także dostęp do centrum aktualizacji, a także narzędzi naprawczych, dzięki czemu staje się niezależny od pomocy działu IT. W przypadku zespołów pracujących zdalnie mało kto ma możliwość, by zostawić swój komputer działowi IT, gdy coś przestaje działać lub trzeba zainstalować program lub aktualizację. Czasem może to być kwestia godziny, ale często trzeba rozstać się ze sprzętem nawet na kilka dni, co znacznie utrudnia pracę. Dzięki Self-Service wiele z typowych problemów użytkownik jest w stanie rozwiązać sam.
Jamf Pro umożliwia zdalne zarządzanie natywnymi funkcjami bezpieczeństwa, a także konfiguracją ustawień we wszystkich urządzeniach, utrzymując tym samym wysoki poziom bezpieczeństwa.
Narzędzia do monitoringu pozwalają administratorom na definiowanie własnych atrybutów. Jamf Pro wykorzystuje również Smart Groups, które bazują na parametrach i wartościach pobranych w trakcie skanowania komputera.
Jamf Pro udostępnia również API, dzięki któremu możliwe jest budowanie rozwiązań, które nie zostały przewidziane w interfejsie administratora (jak np. zaawansowane funkcje zbierania informacji czy też generowania raportów).
W przypadku urządzeń z systemem iOS, Jamf Pro pozwala na oddzielenie aplikacji wykorzystywanych w pracy od aplikacji prywatnych, zapobiegając przepływowi danych między nimi.
System bezproblemowo integruje się z Microsoft Intune lub Microsoft System Center Configuration Manager (SCCM), sprawiając, że wszystkie urządzenia Mac i PC w twojej firmie będą ze sobą zgodne.
W przedstawionych poniżej case studies omawiamy sytuacje, w których nasi klienci zmagali się z nieaktualnym oprogramowaniem, problemami z programami antywirusowymi, kłopotliwym szyfrowaniem urządzeń i trudnościami we wdrażaniu nowych urządzeń oraz brakiem kontroli nad ich stanem.
Problem
Firma z branży finansowej miała problem z nieaktualnym oprogramowaniem na urządzeniach Apple swoich pracowników. Ze względów bezpieczeństwa pracownicy posiadali standardowe konta użytkowników, bez możliwości samodzielnego instalowania i aktualizacji oprogramowania. Wszystkie tego typu zadania musiały być więc wykonywane za pośrednictwem lokalnego działu IT.
Rozwiązanie
Zaproponowaliśmy wykorzystanie następujących funkcji systemu do zarządzania mobilnością przedsiębiorstwa Jamf Pro:
Zalety
Zaletą rozwiązania jest możliwość bezproblemowego instalowania aplikacji na urządzeniach użytkowników, a także zarządzania aktualizacjami. Sam proces instalacji jest intuicyjny, dzięki czemu nie wymaga wiedzy technicznej od użytkownika. Zaraz po zainstalowaniu aplikacja jest gotowa do pracy, możliwe jest również dostarczenie licencji, a także usunięcie jej w dowolnym momencie.
Aktualizacje systemowe mogą być również w określonych sytuacjach blokowane i wdrażane do środowiska klienta w momencie pełnej gotowości. Jest to o tyle istotne, że niektóre aplikacje mogą okazać się niekompatybilne z nową wersją systemu. Żeby tego uniknąć, przeprowadzany jest szereg testów, który ma na celu wyeliminowanie problemów po stronie użytkownika.
System pozwala wyeliminować ryzyko problemów z kompatybilnością po aktualizacji, które w skrajnych przypadkach mogą prowadzić nawet do całkowitej niezdolności systemu do ponownego rozruchu. Pełna kontrola nad procesem aktualizacji pozwala również na wyeliminowanie ryzyka zainstalowania zmodyfikowanej aktualizacji ze złośliwym kodem w przypadku włamania na serwery aktualizacyjne dostawcy oprogramowania.
Dodatkowe korzyści:
Problem
Firma o zasięgu globalnym posiadała centralnie zarządzany system antywirusowy, podzielony na wiele serwerów różniących się konfiguracją w zależności od regionów geograficznych. Każdy użytkownik musiał sam dokonać wyboru właściwego oprogramowania z odpowiednią konfiguracją, zdarzały się więc przypadki źle dobranej konfiguracji lub nawet braku oprogramowania antywirusowego na urządzeniach.
Rozwiązanie
Zaproponowaliśmy klientowi wyeliminowanie konieczności manualnej konfiguracji na urządzeniach poprzez zautomatyzowanie procesu instalacji oprogramowania. Wdrożone zostały skrypty wykonywane bezpośrednio na urządzeniu użytkownika, które identyfikują odpowiedni serwer lokalny i wybierają właściwą konfigurację oprogramowania.
Zalety
Dzięki całkowitemu zautomatyzowaniu procesu wszystkie urządzenia w firmie otrzymały aktualne oprogramowanie antywirusowe z odpowiednią konfiguracją dla danej lokalizacji.
Dodatkowe korzyści:
Problem
Polityka bezpieczeństwa klienta wymagała szyfrowania dysku na komputerach pracowników. Za Szyfrowanie odpowiadał dział IT i dokonywał go przed przekazaniem komputera pracownikowi. Podczas ręcznego procesu konfiguracji konto użytkownika było dodawane do listy uprawnionych do odblokowania/odszyfrowania dysku. Dział IT przypisywał generowany w tym procesie zapasowy klucz odzyskiwania przepisywany do wewnętrznej, zabezpieczonej bazy.
Po odejściu jednego z kluczowych pracowników firmy okazało się, że istnieje pilna potrzeba dostępu do danych znajdujących się na jego komputerze, lecz próba odszyfrowania dysku za pomocą zapisanego klucza nie powiodła się. W wyniku błędu ludzkiego klucz został nieprawidłowo wpisany do bazy, przez co dostęp do danych na komputerze był niemożliwy. Podczas wdrażania systemu do zarządzania urządzeniami klient szczególnie akcentował konieczność wyeliminowania ryzyka wystąpienia takiej sytuacji w przyszłości.
Rozwiązanie
W tym celu wykorzystano system Jamf Pro do zautomatyzowania procesu przekazywania klucza odzyskiwania z szyfrowanego komputera bezpośrednio do systemu zarządzania.
System skonfigurowano w taki sposób, że umożliwia regularne weryfikowanie zgodności zapisanego klucza pod kątem możliwości rozszyfrowania dysku komputera, a dziennik zdarzeń dostarcza informacji na temat uprawnionych osób podejmujących próbę odczytania klucza. W przypadku jakichkolwiek niezgodności możliwe jest zdalne zaktualizowanie klucza odzyskiwania na komputerze i jego synchronizacja z systemem zarządzania.
Dodatkowe korzyści:
Problem
Firma z branży medialnej, której pracownicy byli rozproszeni po całym świecie, posiadała system zarządzania urządzeniami, jednak dostępny był wyłącznie wewnątrz sieci firmy poprzez VPN. Takie rozwiązanie sprawiało, że każde nowe urządzenie musiało być konfigurowane przez dział IT.Znacznie ograniczało także późniejsze możliwości zarządzania urządzeniami pracowników, z których część przebywała stale w terenie.
Rozwiązanie
Optymalnym rozwiązaniem okazała się migracja systemu do chmury oraz integracja z Device Enrollment Program firmy Apple.
Zalety
Wdrożenie systemu pozwoliło nie tylko na zwiększenie możliwości w zakresie zarządzania urządzeniami niezależnie od tego, gdzie fizycznie się one znajdują, ale także umożliwiło wydawanie nowych urządzeń pracownikom pracującym w terenie bezpośrednio od dostawcy (z pominięciem lokalnego działu IT), co znacznie skróciło ten proces i zmniejszyło koszty.
Dodatkowe korzyści:
Problem
W firmie posiadającej dużą liczbę komputerów Mac za przygotowanie urządzeń dla pracowników i zarządzanie nimi odpowiedzialny był kilkuosobowy dział IT. Kiedy jednak firma zaczęła się gwałtowniej rozwijać, okazało się, że możliwości działu w zakresie zarządzania rosnącą liczbą urządzeń są niewystarczające.
Rozwiązanie
Firma zdecydowała się na wdrożenie systemu do zarządzania mobilnością Jamf Pro, dzięki czemu można było radykalnie zmniejszyć nakład pracy i koszty działu IT. Udało się to osiągnąć poprzez automatyzację prawie wszystkich procesów związanych z przygotowaniem urządzeń dla pracowników.
Zalety
Po wdrożeniu systemu okazało się ponadto, że klient jest szczególnie zadowolony z możliwości zaawansowanego raportowania stanu urządzeń.
Dzięki monitorowaniu m.in. zainstalowanych aplikacji i ich wersji, zajętości i stanu technicznego pamięci masowej, ustawień systemu, a także unikalnych kryteriów zaimplementowanych na życzenie firmy możliwe jest generowanie zaawansowanych raportów. Dzięki temu firma jest w stanie lepiej poznać i zrozumieć potrzeby pracowników względem sprzętu. Wnioski z raportów pozwalają optymalizować wiele procesów wewnętrznych, a także dokonywać lepszych wyborów aplikacji i sposobu ich licencjonowania, proaktywnie weryfikować stan techniczny urządzeń i monitorować bezpieczeństwo.
Dodatkowe korzyści:
Najwyższej klasy sprzęt oraz system MDM potrzebują jeszcze jednego czynnika, którym są usługi implementacji, wsparcia i zarządzania w modelu Managed Services. Wiele firm zainteresowanych usługami zarządzania w firmach wybiera JCommerce, złotego partnera i integratora rozwiązań Jamf, ponieważ:
Dziś urządzenia Apple w firmie to coś więcej niż prestiż. To pewność i stabilność rozwiązania, a możliwość wyboru urządzenia do pracy może być benefitem przyciągającym najlepszych pracowników na rynku.
Za decyzją o wdrożeniu Maków w firmie często idzie potrzeba posiadania nowoczesnego rozwiązania klasy MDM. Tu z pomocą przychodzą usługi Managed Services, z których dziś bez obaw korzystają także firmy z wrażliwych sektorów, jak bankowość czy branża lotnicza.
Takie rozwiązanie jest tańsze w stosunku do stworzenia osobnego etatu administratora urządzeń Apple w firmie, zapewnia ciągłość usług, a dodatkowo kompetencje i wiedza ekspertów są stale podnoszone, i to bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów przez usługobiorców. Sprawdź, jak urządzenia Apple, system Jamf Pro oraz wsparcie ekspertów z JCommerce mogą pomóc rozwinąć twoją organizację.
Dodaj komentarz: