Cyfrowa transformacja się opłaca, a firmy z sektora IT oferują dziś elastyczne modele współpracy w odpowiedzi na zwiększone zapotrzebowanie na kompetencje specjalistów IT. Kwiecień upłynął m.in. pod znakiem takich trendów technologicznych jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe czy analityka w chmurze, byliśmy też świadkami historycznego lotu drona w kosmosie. Dowiedz się, jak technologia zmienia dziś naszą rzeczywistość!  

Digitalizacja – to się opłaca…

Cyfrowa transformacja się opłaca, to wiemy już na pewno. Jak wynika z raportu „Przedsiębiorstwa w dobie pandemii”, wyższy poziom automatyzacji i cyfryzacji procesów biznesowych przekłada się na generowanie przychodów. Według raportu Accenture “Technology Vision 2021”, obecnie 92% liderów technologicznych i biznesowych przyznaje, że w swoich firmach skupiają się na szybkim wprowadzaniu innowacji technologicznych. W raporcie znajdziemy 5 trendów na nadchodzące 3 lata, a wśród nich m.in. cyfrowe bliźniaki i demokratyzację technologii.

Trendy 2021. Transformacja cyfrowa przyspiesza!

 

…podobnie jak elastyczność i współpraca w IT

We wdrażaniu rozwiązań cyfryzacji coraz częściej pomocne są elastyczne modele współpracy, a branża IT czerpie z nich garściami. Dziś, aby odnieść sukces w projektach cyfryzacji, niezbędne są przede wszystkim kompetencje specjalistów.

Jednym ze sposobów skutecznej transformacji jest nawiązywanie kooperacji. Współpraca popłaca, a dowodem na to są wspólne projekty takich gigantów jak Microsoft czy Google. Przykładem z rodzimego podwórka jest SODA, stowarzyszenie zrzeszające firmy IT w Polsce, umożliwiające im wymianę doświadczeń i kompetencji. Różne modele współpracy i korzyści, które z nich wynikają opisała w swoim artykule Agata Padalska z JCommerce.

Analityka w chmurze, chmura w Polsce

Jeśli chodzi o cyfrową transformację, jednym z najgorętszych tematów 2021 roku jest Business Intelligence i wdrażanie rozwiązań analityczno-raportowych w przedsiębiorstwach. W JCommerce wiosną przeprowadziliśmy badanie na temat trendów BI oraz wyzwań i barier powstrzymujących polskie firmy przed wdrożeniami Business Intelligence. 63% ankietowanych korzysta z narzędzi Business Intelligence, a jedną z obserwacji jest to, że rośnie rola narzędzi self-service i hurtowni danych opartych na chmurze (takich jak np. Snowflake). Zachęcam do zapoznania się z wynikami:

Business Intelligence w Polsce

Poznaj trendy i porady ekspertów w obszarze BI!
Pobierz raport "Wykorzystanie narzędzi klasy Business Intelligence w Polsce".

Pobierz raport

Co do potencjału chmury, jednym z najbardziej wyczekiwanych wydarzeń kwietnia było otwarcie regionu Google Cloud w Polsce. To 25. taki ośrodek na świecie wspierający digitalizację, a najnowsza inwestycja Google będzie służyć nie tylko Polsce, ale też Europie Środkowo-Wschodniej.

Drony i latające pojazdy rodem z Science Fiction

Czy człowiek jest coraz bliżej spełnienia marzeń o lataniu? Być może zbliżamy się do rozwiązania problemu korków w miastach, a to za sprawą prototypów latających samochodów, takich jak ten, który pojawił się w Dolinie Krzemowej. Za projektem ASKA stoi startup, którego prezes ma polskie korzenie. Minie trochę czasu, zanim pojazd pojawi się na ulicach (oraz nad nimi) – premiera jest planowana na 2026 rok.

Rok 2021 przyniósł historyczne wydarzenie w przestrzeni powietrznej: 19 kwietnia 2021 miał miejsce pierwszy w historii lot kontrolowany na innej planecie. Helikopter Ingenuity dotarł na Czerwoną Planetę we wnętrzu łazika marsjańskiego Perseverance. Ciekawostką jest, że do stworzenia drona wykorzystano m.in. kod open-source.

Sprawdź: Tworzymy rozwiązania IT usprawniające zarządzanie przestrzenią powietrzną, przepływem ruchu lotniczego, a także bezzałogowymi statkami powietrznymi (dronami)

Więcej niż sztuczna inteligencja

Tematy związane ze sztuczną inteligencją często budzą sporo emocji. Unia Europejska rozważa obecnie wprowadzenie zakazu wykorzystywania sztucznej inteligencji m.in. do masowej inwigilacji czy oceny zdolności kredytowej.

Na rynku obok sztucznej inteligencji zaczęło funkcjonować nowe pojęcie: „rozszerzonej inteligencji”. Tym, co różni  Augmented Intelligence od szeroko znanej już technologii, jest rola asystująca i wspierająca działania człowieka, a mniej zorientowana na zastąpienie go. Sztuczna inteligencja jest coraz częściej wspierana przez inne technologie. I tak na przykład polskie startupy zaprzęgły AI do rozwoju energetyki ze źródeł odnawialnych, wykorzystując do tego – nie inaczej – drony.

AI rewolucjonizuje sektor medyczny

W kwietniu 2021 byliśmy też świadkami bezprecedensowego wydarzenia. Sztuczna inteligencja (a konkretnie algorytm HeartLogic) monitorująca pracę serca jednego z pacjentów Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu przewidziała, że w niedalekiej przyszłości zaostrzy się u niego niewydolność serca, pomimo że sam pacjent nie odczuwał żadnych dolegliwości.

Jednym z głośno komentowanych wydarzeń było też przejęcie przez Microsoft za kwotę 19 mld dolarów Nuance Communications. NC to jeden z wiodących producentów rozwiązań przetwarzania mowy i biometrii głosowej oraz dostawca rozwiązań dla sektora medycznego. To druga pod względem wysokości transakcja przejęcia w historii Microsoftu i silny zwrot w stronę AI.

Machine Learning

Spore emocje towarzyszą rozwojowi rozwiązań Machine Learning. Data poisoning to zjawisko polegające na celowym wprowadzaniu w błąd algorytmów Machine Learning. Negatywne oceny czy powielanie fake newsów mogą spowodować spore problemy w działaniu mechanizmów bazujących na uczeniu maszynowym.

W sieci szerokim echem odbił się filmik opublikowany przez Neuralink, prezentujący małpę grającą na komputerze za pomocą umysłu, bez użycia rąk. Takie zastosowanie uczenia maszynowego może być szansą dla sparaliżowanych osób.

Podsumowanie

Tak jak przewidywał raport Forrestera, transformacja cyfrowa w 2021 r. wciąż się rozpędza. Przedsiębiorcy skupiają się na wdrażaniu innowacji i narzędzi Business Intelligence, coraz częściej zdając sobie sprawę z tego, że barierą we wdrożeniach może być brak kompetencji i dostępu do odpowiednich specjalistów. Jednymi z wiodących trendów wspierających działania człowieka są sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe. Transformacja cyfrowa na naszych oczach przenosi się ze świata Science Fiction do życia codziennego, wspierając rozwój inteligentnych rozwiązań dla ważnych sektorów, jak medycyna i ekologia.

 

Autorem wpisu jest:
Team Manager

Wybierając zawód, Olga rozważała karierę w zarządzaniu lub programowaniu. Wybrała to pierwsze i od ponad 12 lat jest managerem w branży IT. Interesuje się nowymi podejściami w zarządzaniu, szczególnie w branży IT, oraz tendencjami jej rozwoju, a także zwinną realizacją projektów oraz komunikacją w zarządzaniu.

Dodaj komentarz

Skontaktuj się z nami

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych usługach? Napisz do nas – odpowiemy na każdą wiadomość.

    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
    W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
    2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
    • w celach handlowych,
    • w celach marketingowych,
    • w celach rekrutacyjnych;
    • w celach przyszłych rekrutacji.
    3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
    4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
    5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
    6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
    7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
    8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
    9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
    10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
    W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
    2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
    • w celach handlowych,
    • w celach marketingowych,
    • w celach rekrutacyjnych;
    • w celach przyszłych rekrutacji.
    3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
    4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
    5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
    6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
    7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
    8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
    9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
    10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.