Za nami początek 2021 roku, po którym wyłoniły się już pierwsze widoczne trendy technologiczne. Jako firma z sektora IT ze szczególnym zainteresowaniem przyglądamy się obszarowi innowacji. Czy przedsiębiorstwa będą chętniej inwestować w rozwiązania cyfrowe, takie jak chmura? Jacy specjaliści IT będą najbardziej poszukiwani na rynku? Które sektory rozwijają się najprężniej?

Branża IT rośnie na przekór kryzysowi

Choć jeszcze długo będziemy się mierzyć ze skutkami kryzysu wywołanego pandemią, już teraz widać wyraźnie, które branże radzą sobie na rynku lepiej. Według badania firmy Devire branża IT, budownictwo i nieruchomości, e-commerce, a także digital marketing notują największe wzrosty wynagrodzeń. Przoduje sektor technologiczny – według raportu Devire w 2021 roku w cenie będą kompetencje takich specjalistów, jak:

  • Cloud Engineer,
  • Cloud Architect,
  • Cloud Security Engineer Cloud Network Engineer,
  • DevOps.

Nie od dziś wiadomo, że zarobki w IT rosną z roku na rok. Według badania No Fluff Jobs w 2020 roku wynagrodzenia w branży IT wzrosły nawet o 18% w stosunku do roku 2019. Zainteresowanie programistami napędzane jest koniecznością wdrażania rozwiązań cyfrowych. Obserwujemy coraz większe zainteresowanie cyfryzacją i wzrost tempa digitalizacji w sektorze publicznym.

Boom na outsourcing usług IT

Choć firmy IT przez pewien czas tak jak inne branże mierzyły się z wyzwaniami nowej rzeczywistości (wstrzymanie rekrutacji, czasowa niepewność inwestorów na początku 2020), ta sama rzeczywistość sprawiła, że rozwiązania cyfrowe zyskały na znaczeniu. Wydatki na outsourcing usług IT oraz implementację rozwiązań chmurowych w europejskich firmach wyraźnie rosną. Według raportu Computerweekly, szczególny boom dotyczy wdrażania rozwiązań chmurowych. Usługi te zyskały na wartości 25% w porównaniu z 2019 rokiem, osiągając łączną sumę 2,2 mld dolarów.

Eksplozja zainteresowania narzędziami Business Intelligence

W naszym zestawieniu nie może zabraknąć nowoczesnych rozwiązań do analizy danych. Ważne trendy w rozwiązaniach Business Intelligence to m.in. analiza predykcyjna, stosowanie algorytmów uczenia maszynowego, intuicyjność i Self-Service oraz dostępność w chmurze. Warto zapoznać się z zestawieniem 12 rozwiązań Business Intelligence, które trzeba mieć na oku w 2021 roku. Rokrocznie w zestawieniu Gartnera wysokie lokaty zajmują wspomniane tam rozwiązania: Microsoft Power BI, Qlik Sense, Tableau.

Magic Quadrant Gartnera w obszarze Business Intelligence już wskazał liderów w 2021, a tymczasem w JCommerce skupiamy się na poznaniu trendów w polskich przedsiębiorstwach i badamy poziom wykorzystania rozwiązań Business Intelligence.

Wynikami podzielimy się wkrótce!

Trendy w biznesie: startupy i małe przedsiębiorstwa

Jakie będą najważniejsze trendy w biznesie w 2021 r. i na co się przygotować? Według obszernego raportu firmy McKinsey, wydatki będą rosnąć adekwatnie do optymizmu społeczeństwa i jego poczucia bezpieczeństwa oraz mobilności, jednak będzie to uzależnione od sytuacji pandemicznej danego kraju. Jedno jest pewne: kryzys pobudził innowacyjność, a 2021 rok ma być dobrym czasem dla start-upów i powstających małych firm. Jest to szczególnie zaskakujące dla analityków, którzy podają przykład kryzysu lat 2008-2009. Końcówka roku 2020 przyniosła prawdziwy wysyp małych firm, w samych Stanach Zjednoczonych było ich ponad dwukrotnie więcej niż w 2019 roku. Sytuacja pandemiczna pobudziła innowacyjność w medycynie, segmencie dostaw żywności czy edukacji. Warto mieć na uwadze polskie startupy z sektora EduTech, takie jak szkoła programowania online Future Collars, która zdobyła 5 mln na dofinansowanie rozwoju z funduszy venture capitals.

Trendy w sektorze FinTech

Styczeń 2021 to kolejne nowe informacje o dynamicznym rozwoju sektora FinTech. Gigant branży retail, Walmart, sięga po rozwiązania FinTech i tworzy własny startup, który ma zapewnić konsumentom dostęp do usług związanych z oszczędzaniem, pożyczaniem i inwestowaniem pieniędzy bez udziału banku. Sektor FinTech przyciąga coraz więcej inwestorów, a neobanki już dawno wyszły z cienia tradycyjnych banków. Po innowacyjne rozwiązania postanowił sięgnąć na przykład własciciel TikToka, uruchamiając własny FinTech płatniczy.

Znamy już także pierwsze podsumowania 2020 roku z rodzimego podwórka oraz przewidywania prezesów polskich spółek technologicznych. Ich zdaniem duże znaczenie będzie miała współpraca banków z FinTechami. Wartym odnotowania uwagi trendem jest też Invisible Banking, napędzane przez technologie cyfrowe i analityczne. Przy śledzeniu trendu wzrostu całego sektora FinTech warto skorzystać z indeksu giełdowego KFTX, który odzwierciedla wyniki firm wykorzystujących technologię w obszarze dostarczania usług i produktów finansowych.

Podsumowanie

Początek roku to niegasnący popyt na specjalistów IT, dalszy intensywny rozwój sektora FinTech i chmury oraz wysyp startupów. Jak widać, mimo globalnego kryzysu to dobry czas dla technologii, która coraz bardziej wychodzi naprzeciw realnym potrzebom biznesu.

Autorem wpisu jest:
Business Development Manager

W JCommerce odpowiedzialny za rozwój biznesu w regionie centralnym. Posiada wieloletnie doświadczenie w doradztwie w obszarze procesów edukacyjnych, rekrutacyjnych i outsourcingu procesów biznesowych. Prywatnie fan koszykówki, hokeja i baseballu zza oceanu.

Dodaj komentarz

Skontaktuj się z nami

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych usługach? Napisz do nas – odpowiemy na każdą wiadomość.

    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
    W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
    2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
    • w celach handlowych,
    • w celach marketingowych,
    • w celach rekrutacyjnych;
    • w celach przyszłych rekrutacji.
    3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
    4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
    5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
    6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
    7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
    8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
    9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
    10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
    W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
    2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
    • w celach handlowych,
    • w celach marketingowych,
    • w celach rekrutacyjnych;
    • w celach przyszłych rekrutacji.
    3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
    4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
    5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
    6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
    7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
    8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
    9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
    10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.