Zostawiamy za sobą 2020 rok, który oprócz pandemii przyniósł także nowinki technologiczne, które już teraz pozwalają nam optymistycznie patrzeć w przyszłość. Od wielu miesięcy DevOps i rozwiązania RPA to gorące tematy na portalach technologicznych. Ale rok 2020 to przede wszystkim szybsza adaptacja rozwiązań cyfrowych w medycynie i branżach, które do tej pory czekały na swój moment. Zapraszam do lektury artykułu, w którym podsumowujemy najważniejsze trendy w IT oraz przewidywania na 2021 rok.   

Polskie firmy stawiają na technologię RPA

Gartner przewiduje, że do września 2022 roku 90 proc. dużych firm na świecie wdroży rozwiązania RPA. Prognozy mówią, że w 2025 roku oszczędności z wykorzystania RPA sięgną 5-7 mld dol. W Polsce na rozwiązania automatyzacji postawiły już m.in. takie firmy, jak ING, Impel, EY, Tauron, Bank Millennium, PZU czy Warta. Dlaczego firmy sięgają po rozwiązania robotyki? Portal ITPro Today opublikował raport o technologii RPA w 2020, według którego 3 główne powody, dla których organizacje wdrażają rozwiązania RPA to:

  • skrócenie czasu realizacji procesów,
  • wyeliminowanie ryzyka ludzkich błędów,
  • zmniejszenie ilości żmudnej pracy.

Pewne jest, że pandemia w 2020 r. przyspieszyła adaptację RPA i te firmy, które postawią na automatyzację, zyskają przewagę konkurencyjną przy wychodzeniu z kryzysu. O możliwościach RPA pisał Przemysław Włodarczyk, RPA developer w JCommerce:

DevOps w 2021

DevOps to niewątpliwie jeden z kluczowych elementów kształtujących aktualny rynek IT oraz procesy transformacji cyfrowej w firmach na całym świecie. W 2021 roku DevOps będzie miał także coraz większy wpływ na kulturę organizacyjną i zarządzanie.

Przy procesach DevOps kluczowym czynnikiem dla organizacji jest bezpieczeństwo danych i minimalizowanie ryzyka incydentów bezpieczeństwa, co dla firm jest rosnącym wyzwaniem. Elastyczne modele realizacji projektów takie jak DevOps sprzyjają minimalizowaniu ryzyka, a umiejętności DevSecOps są w top 10 najlepiej opłacanych kompetencjii warto je uwzględnić w portfolio swojej firmy. Rośnie też rola takich rozwiązań jak Kubernetes, Infrastructure as Code i GitOps, wykorzystywanych przez DevOpsów.

Kim jest specjalista DevOps i dlaczego jego kompetencje są tak pożądane w projektach IT? Wyjaśniamy w naszym artykule z serii JPro. 

HealthTech: przełom w medycynie?

Rok 2020, w którym wszystkie oczy skupiły się na sektorze medycznym, wymusił poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań w tym obszarze. Jednym z nich jest Virti, wirtualny pacjent stworzony dzięki technologiom AI, AR i VR, który młodym medykom pozwala rozwijać kompetencje miękkie. Przed pandemią tego typu szkolenia odbywały się z udziałem aktorów wcielających się w role pacjentów, jednak w nowej rzeczywistości interakcje trzeba było ograniczyć. Projekt został uznany za największą innowację 2020 wg magazynu TIME.

Ciekawe rozwiązanie zaproponowali także naukowcy z Melbourne – stworzyli sztuczną skórę, która reaguje na bodźce bólowe. Badania nad nią jeszcze trwają, ale już teraz mówi się o przełomie w medycynie i w robotyce. W medycynie – ponieważ dzięki elektronice naśladującej ludzki mózg, będzie można tworzyć protezy reagujące w bardziej naturalny sposób. W robotyce – gdyż robot powleczony tego typu materiałem będzie odczuwał bodźce bólowe.

W 2020 roku z powodu utrudnionego dostępu do wielu usług wzrosło tempo rozwoju Internet of Medical Things (IoMT). Telemedycyna, zdalny monitoring stanu zdrowia pacjenta oraz zarządzanie cukrzycą to trzy główne obszary rozwoju tego sektora.

Demokratyzacja danych

W JCommerce w 2020 roku obserwowaliśmy wzmożone zainteresowanie rozwiązaniami Business Intelligence, a końcówka roku upłynęła pod znakiem gorącej dyskusji o dostępie do danych i ich roli w naszym codziennym życiu. Przykład 19-letniego Michała Rogalskiego, który w obywatelskim projekcie zbudował ogólnodostępną bazę danych, pokazał, że zbieranie danych i ich analiza jest możliwa dla każdego. Dziś także użytkownikom biznesowym chcącym zgłębiać tajniki analizy danych jest trochę łatwiej zacząć, a z pomocą przychodzą im narzędzia BI typu self-service, takie jak Microsoft Power BI czy Qlik Sense.

Qlik Sense

Qlik Sense Cloud
Dowiedz się, jak samodzielnie analizować dane biznesowe.

Przeczytaj artykuł

Piękna transformacja cyfrowa

Digitalizacja przyspiesza w każdej branży, także w branży hair & beauty. Największa w Polsce platforma dla branży po fuzji firm Versum i Booksy ma ponad 13 mln użytkowników. Właściciel Booksy, Stefan Batory, to ultramaratończyk, który zawodowo związany jest z branżą IT. Na pomysł stworzenia platformy wpadł po tym, jak nie mógł umówić się na wizytę u fizjoterapeuty.

Pod koniec 2020 roku transformacja cyfrowa była tematem równie chętnie komentowanym, co sama pandemia. Według badań 71% firm, które odniosły sukces w transformacji cyfrowej, korzystało z usług zewnętrznych dostawców. Dla vendor managerów czas pandemii to okres wzmożonego zainteresowania firm usługami cyfrowymi, ale też niełatwych decyzji o wyłonieniu najlepszych dostawców IT. Kluczowym elementem strategii jest efektywne zarządzanie ryzykiem oraz baczne obserwowanie potencjalnych partnerów pod kątem ich zaangażowania, komunikacji i procedur pracy zdalnej wypracowanych w 2020 roku.

Testerzywięcej czy mniej?

Pod koniec roku 2020 sporo mówiło się o wpływie pandemii na branżę IT. Czy Machine Learning zastąpi testerów oprogramowania? Czy specjaliści IT mogą się obawiać o swoje posady? Informacje nie są jednoznaczne, ponieważ z jednej strony firma Intel wypuściła narzędzie wykorzystujące ML do testowania kodu, a z drugiej strony – nie słabnie dyskusja o tym, że testerzy oprogramowania są coraz bardziej rozchwytywani. Powód? Pandemia wpłynęła na szybszy rozwój w branżach takich jak e-commerce, finanse czy medycyna i wygenerowała popyt na nieznane do tej pory e-usługi, a tym samym przełożyła się na większe zapotrzebowanie na testerów oprogramowania.

Podsumowanie

Rok 2020 nie pozwoli nam prędko o sobie zapomnieć, z pewnością odcisnął swój ślad także na technologii i rozwiązaniach cyfrowych stosowanych na co dzień. Wszyscy zastanawiamy się, czy 2021 będzie stał pod znakiem transformacji z wykorzystaniem rozwiązań RPA oraz DevOps? Jakie innowacje technologiczne w branży HealthTech przyniosą kolejne miesiące? Najbliższy czas pokaże.

Autorem wpisu jest:
International Business Development Manager

10 lat doświadczenia w sprzedaży na rynkach międzynarodowych. W JCommerce Business Development Manager odpowiedzialny za rozwój usług JCommerce w krajach Beneluxu oraz Francji. Prywatnie wielbicielka czytelnictwa (kryminały skandynawskich autorów oraz literatura branżowa z zakresu sprzedaży i negocjacji), podróżowania oraz kulinariów.

Dodaj komentarz

Skontaktuj się z nami

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych usługach? Napisz do nas – odpowiemy na każdą wiadomość.

    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
    W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
    2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
    • w celach handlowych,
    • w celach marketingowych,
    • w celach rekrutacyjnych;
    • w celach przyszłych rekrutacji.
    3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
    4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
    5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
    6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
    7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
    8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
    9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
    10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
    W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
    2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
    • w celach handlowych,
    • w celach marketingowych,
    • w celach rekrutacyjnych;
    • w celach przyszłych rekrutacji.
    3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
    4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
    5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
    6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
    7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
    8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
    9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
    10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.