Rola narzędzi Business Intelligence w prowadzeniu firmy rośnie, a skuteczna analiza danych staje się potrzebą coraz większej liczby organizacji. Przedsiębiorcy chcący rozpocząć analizę danych za pomocą narzędzia Business Intelligence zastanawiają się, czy przeprowadzać wdrożenie narzędzi do analityki biznesowej we własnym zakresie. A może powierzyć wdrożenie i późniejsze utrzymanie systemu partnerowi biznesowemu?

Business Intelligence – raport Gartnera 2019

Ostatnia dekada przyniosła wzrost popularności narzędzi klasy Business Intelligence nie tylko wśród globalnie działających firm, ale również na naszym rodzimym podwórku. Wiele firm oferuje kompleksowe wdrożenia. Jak jednak dokonać wyboru odpowiedniego narzędzia Business Intelligence? Busolą w podjęciu odpowiedniej decyzji jest coroczny raport Gartnera. To najważniejsze zestawienie narzędzi Business Intelligence, które prezentuje ich ocenę, pozwalając porównać wyniki na rynku BI. Raport Gartnera 2019 nie przynosi wielkich zmian, jeśli chodzi o światowych liderów branży. Wśród wiodących dostawców ponownie znajdują się Qlik, Microsoft oraz Tableau.

W dzisiejszym artykule nie będę zestawiał ze sobą poszczególnych narzędzi, narażając się zwolennikom rozwiązania konkurencyjnego. W tym artykule o Business Intelligence postaram się odpowiedzieć na nurtujące przedsiębiorców pytania, takie jak: po co mi narzędzie Business Intelligence oraz: czy wdrażać i utrzymywać narzędzie Business Intelligence samemu czy z partnerem?

Po co mi narzędzie Business Intelligence?

W dużym skrócie: system Business Intelligence daje nam odpowiedzi. Na jakie pytania? Tak naprawdę na różne pytania dotyczące danych. Wydaje się proste? Częściowo tak jest, ale żeby uzyskane odpowiedzi wnosiły wartość biznesową do procesu decyzyjnego, na etapie analizy przedwdrożeniowej nie tylko wszystkie niezbędne źródła danych. Trzeba także pamiętać o weryfikacji ich poprawności oraz stworzeniu odpowiedniego procesu ich ładowania. Odpowiedniego, to znaczy szybkiego i jak najmniej obciążającego samo źródło danych. Bo przecież źródłem może być działający system transakcyjny, który dodatkowo obciążony zapytaniami, mógłby przestać działać optymalnie. Tu warto rozważyć zaangażowanie partnera Business Intelligence. Idąc dalej tropem danych i odpowiedzi na zadawane przez nas pytania, przybliżę to zagadnienie. Zacznijmy jednak od początku, czyli modelu danych.

Odpowiedni model danych

Wdrażając system do analizy danych, należy stworzyć odpowiedni model danych. Tutaj z pomocą przyjdzie kompetentny i doświadczony zespół konsultantów Business Intelligence. Praca takiego zespołu polega na przemodelowaniu danych powiązanych relacyjnie w wydajny model danych. Bez tego kroku, czyli poprawnej transformacji danych oraz optymalizacji modelu w odpowiednim kierunku, rozwiązania analityki biznesowej nie będą wydajne. Wraz z przyrostem danych oraz użytkowników responsywność spada, rosną natomiast wymagania utrzymaniowe.

Business Intelligence – przykładowe zastosowanie

Warto zaobserwować, czy w danej branży występuje sezonowość. Weźmy pod lupę branżę sprzedażową. Nie wszystko jesteśmy w stanie wychwycić na podstawie własnych obserwacji. Tu pomocna okaże się historia sprzedaży z dłuższego okresu, na przykład kilku lat. Dzięki narzędziu Business Intelligence możemy przyjąć odpowiednią strategię w zależności od tego, czy zwiększona sprzedaż danych produktów w pewnych okresach występowała lub nie. Możemy również zaobserwować, które towary nie sprzedawały się w danym miejscu. A następnie zastanowić, jaka ich ilość będzie potrzebna na kolejny rok. Możemy też przerzucić je do bardziej intratnego punktu dystrybucyjnego, gdzie przykładowo liczba sprzedanych sztuk tego towaru była 4 razy większa.

Spójrz w przyszłość

Predykcja jest istotna nie tylko w kontekście prowadzenia przedsiębiorstwa i planowania sprzedaży, jak w podanym przeze mnie przykładzie. Również przy wdrożeniu Business Intelligence musimy pamiętać o przewidywaniu przyszłości. Wraz z rozwojem firmy będziemy prawdopodobnie dysponować większą ilością danych, systemów źródłowych czy użytkowników. Warto pamiętać o przyroście danych wraz z rozwojem organizacji i naszych aplikacji raportowych. Doświadczony partner Business Intelligence, który przeprowadził wiele wdrożeń, pozwoli obrać najlepszy kierunek w trakcie rozwoju.

Przeczytaj także: Trendy w Business Intelligence, na które warto zwrócić uwagę

Po wdrożeniu Business Intelligence – kilka rad

  • Audyt Business Intelligence

Jeżeli już posiadamy rozwiązanie klasy Business Intelligence, po dłuższym czasie użytkowania warto zadać sobie pytanie o kondycję całego zaprojektowanego środowiska. Dodawanie nowych dashboardów, włączanie nowych źródeł danych – czy to w postaci plików, czy określonych nowych baz danych – wpływa na funkcjonowanie narzędzia do analizy danych. Odpowiedzią może być audyt, który pomoże ustalić, czy rozwijamy model i rozwiązanie zgodnie z dobrymi praktykami. A może w pośpiechu przeoczyliśmy istotne elementy? Audyt niekoniecznie wskaże, że jest źle. Może natomiast pokazać, co zrobić, aby było jeszcze lepiej.

  • Szkolenia dla użytkowników

Rozwiązania Business Intelligence są ciągle rozwijane, a , zwiększając możliwości danego systemu. Projekty Business Intelligence cechują się sporą dynamiką. Pamiętajmy więc o szkoleniu personelu odpowiadającego za rozwój i utrzymanie naszego rozwiązania. To także okazja do wymiany wiedzy wśród kolegów i koleżanek mających zapewne doświadczenia z nieco innymi sektorami, jak również wdrożeniami.

  • Wsparcie partnera zewnętrznego

Jeżeli z jakichś względów Twój zespół nie może lub nie jest w stanie rozwijać wdrożonego narzędzia, zawsze możesz oddać je w utrzymanie – na przykład w postaci umowy typu SLA. Możesz też skorzystać z wiedzy doświadczonych zespołów konsultantów Business Intelligence, które podzielą się swoją wiedzą z licznych wdrożeń. Partner IT zapewni usługi konsultacyjne w obszarze: przeglądu aplikacji, infrastruktury oraz przeprowadzi warsztaty bezpieczeństwa.

Rola partnera Business Intelligence

Przeanalizowaliśmy sytuacje, jakie można napotkać przed wdrożeniem, w jego trakcie oraz już po nim. Czy zatem rozwijać narzędzie Business Intelligence samodzielnie? A może powierzyć te zadania firmie zewnętrznej, np. w ramach outsourcingu usług Business Intelligence? We wszystkich opisanych przeze mnie sytuacjach czy też bolączkach zawsze może pomóc zaufany, doświadczony partner. Dlaczego?

Partner outsourcingowy

  • Posiada doświadczone zespoły konsultantów realizujące wiele różnorodnych wdrożeń. Firma JCommerce ma na przykład na swoim koncie m.in. implementacje dla takich firm jak Eko Okna, Samsung czy Burda Media.
  • Dba o wiedzę zespołów, zapewniając regularne szkolenia i certyfikacje. Dostawca usług Business Intelligence zapewnia swoim zespołom dostęp do wiedzy. Dzięki wsparciu outsourcingowemu możliwa jest wymiana wiedzy z zespołami eksperckimi dostawcy.
  • Oferuje stałe wsparcie, w razie konieczności także w trybie 24/7. Wewnętrzny zespół kliencki rzadko jest w stanie zapewnić całodobowe wsparcie systemu. Dodatkowo dzięki usługom partnera kwestie zastępstw, problemów kadrowych, rotacji pracowników nie są więcej naszym problemem.

Zobacz, co możemy dla Ciebie zrobić: Wdrożenie, utrzymanie, konsultacje oraz szkolenia Business Intelligence

Podsumowanie

Jeśli zastanawiamy się, czy powierzyć wdrożenie i utrzymanie narzędzia BI partnerowi outsourcingowemu, warto rozważyć wszystkie za i przeciw. Liczę na to, że udało mi się w tekście przedstawić sytuacje, w których wsparcie doświadczonego dostawcy okaże się nieocenione. Bez względu na poziom naszej wiedzy oraz tego, na jakim jesteśmy etapie – partner i jego wiedza nie zaszkodzi, a na pewno pomoże.

Autorem wpisu jest:
Radosław Okarmus

Absolwent Politechniki Krakowskiej na kierunku fizyka techniczna, od 4 lat związany ze sprzedażą rozwiązań IT, od 2 lat koncentruje się na rozwoju współpracy outsourcingowej w modelach Team Building, Team Leasing w technologiach JAVA, .NET, PHP, Front-End oraz platformach BI. Wyznaje zasadę, zgodnie z którą najważniejsze jest osiąganie celów biznesowych klienta, a dzięki temu „obie strony mogą wygrać". Prywatnie amator biegania i trekkingu.

Dodaj komentarz

Komentarze:

Skontaktuj się z nami

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych usługach? Napisz do nas – odpowiemy na każdą wiadomość.

Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
• w celach handlowych,
• w celach marketingowych,
• w celach rekrutacyjnych;
• w celach przyszłych rekrutacji.
3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.