Według badania GUS za 2019 rok mniej niż co trzecia polska firma korzysta z systemu ERP. I choć sytuacja zmieniła się w ciągu ostatnich lat (w 2016 roku jedynie co piąta firma korzystała z takiego rozwiązania), polski rynek ma w tym zakresie wciąż duży potencjał rozwoju. Szczególnie wśród małych i średnich przedsiębiorstw. Które branże przodują w informatyzacji w Polsce, a które mają jeszcze sporo do nadrobienia?

Systemy ERP w Polsce

Najnowsze badania dotyczące informatyzacji wskazują, że 28,5% polskich przedsiębiorców korzysta z systemów ERP. To lepszy rezultat niż jeszcze kilka lat temu, jednak wciąż z takim wynikiem Polska plasuje się na końcu zestawienia krajów Unii Europejskiej. W informatyzacji prym wiodą duże firmy, które zatrudniają 250 lub więcej osób – tu prawie 90% korzysta z systemów ERP. W średnich i małych przedsiębiorstwach jest to odpowiednio 54% i 21% i jak widać, to właśnie w grupie MŚP, jest jeszcze spory potencjał i możliwości rozwoju.

ERP w Polsce

Systemy ERP w poszczególnych branżach

Badania wskazują, że najlepiej zinformatyzowane są firmy zajmujące się informacją i komunikacją oraz te z sektora energetycznego. Według danych Rocznika Statystycznego GUS 2019 w Polsce jest w sumie 227 914 firm zajmujących się szeroko rozumianym przetwórstwem przemysłowym. Ten sektor oraz handel znajdują się w środku stawki z wynikami oscylującymi wokół. 30%. Najwięcej do nadrobienia ma branża budowlana (zaledwie 15% firm korzysta z rozwiązań ERP). Ogólny bilans pokazuje więc, że przetwórstwo, handel i branża budowlana nie są jeszcze nasycone rozwiązaniami IT, wspierającymi zarządzanie. Pomimo panującego dość powszechnie przekonania, że systemy ERP są standardem zarządzania nie tylko w dużych firmach, wyniki pokazują, że pole do wzrostu jest jeszcze bardzo duże.

Przeczytaj: Dlaczego system ERP w branży produkcyjnej to konieczność?

Polska na tle innych krajów UE

Doświadczenie firmy JCommerce, która do tej pory zrealizowała ponad 300 projektów IT (w tym wdrożeń systemów informatycznych w firmach handlowych, dystrybucyjnych oraz dużych i średnich firmach produkcyjnych) potwierdza, jak wiele polskich firm potrzebuje rozwiązania informatycznego do optymalizacji produkcji i zarządzania przedsiębiorstwem. Pod względem informatycznego zaawansowania polskie przedsiębiorstwa znajdują się na 6. miejscu w Europie… od końca. W krajach członkowskich Unii Europejskiej średnio 34 proc. przedsiębiorstw posiada oprogramowanie wspierające zarządzanie. W zestawieniu krajów wykorzystujących systemy ERP na podium znajdują się Belgia z wynikiem 54% oraz Holandia i Litwa (odpowiednio 48% i 47%).

Wdrożenie ERP budzi coraz mniej obaw

Jakie są przyczyny tak niskiego poziomu zinformatyzowania polskich przedsiębiorstw? W przypadku dużych firm problemem bywa jeszcze wciąż zachowawczość i brak świadomości, że korzyści z posiadania spójnego systemu zarządzania informacjami, dotyczącymi działania przedsiębiorstwa, znacznie przewyższają koszty. Natomiast w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw, w dużej mierze powodem były wysokie do niedawna koszty wdrożenia i utrzymania tego typu systemów. Jednak wraz ze wzrostem konkurencji wśród producentów oprogramowania i pojawieniem się rozwiązań dostosowanych do potrzeb i możliwości konkretnej firmy koszty te znacząco zmalały. Dodatkowo coraz większą popularnością cieszą się systemy ERP udostępniane w modelu SaaS (z ang. Software as a Service), co dodatkowo zmniejsza wydatki związane z infrastrukturą IT, usługi są bowiem hostowane w chmurze. Jednym z takich rozwiązań jest system Microsoft Dynamics 365 Business Central.

Czytaj więcej: Zalety Microsoft Dynamics 365 Business Central

Prognozy dla systemów ERP

Wygląda na to, że nowe możliwości w obszarze wdrożeń, które dzięki potencjałowi chmury i nowym modelom licencjonowania stają się łatwiejsze we wdrożeniu i utrzymaniu, wpłyną na wzrost zainteresowania informatyzacją przedsiębiorstw. Możemy przewidywać, że podążając za trendem transformacji cyfrowej polskie, firmy w najbliższych latach będą nadrabiały stracony do tej pory czas. Po przeglądzie raportów i artykułów branżowych na temat systemów klasy ERP można stwierdzić, że widać utrzymujący się wzrost zainteresowania systemami informatycznymi do zarządzania firmą.  Obserwujemy zmianę w świadomości przedsiębiorców, szczególnie w obszarze MŚP, który dzięki nowym modelom także może wdrażać u siebie rozwiązania klasy ERP, które nie są więcej zarezerwowane tylko dla dużych graczy. Dodatkowo zmiana pokoleniowa przyspiesza cyfryzację polskich przedsiębiorstw. Młode pokolenie kierownicze odchodzi od arkuszy kalkulacyjnych, stawiając na innowacyjne usługi ułatwiające zarządzanie.

Najważniejsze trendy na polskim rynku ERP to:

  • Wzrost znaczenia chmury obliczeniowej
  • Spadek zainteresowania rozwiązaniami customowymi, monolitycznymi
  • Większe znaczenie rozwiązań wspierających ERP (Big Data, sztuczna inteligencja, IoT)

Oferta systemów ERP na polskim rynku

Konkurencja na polskim rynku w zakresie systemów ERP jest bardzo silna. Najpopularniejsi producenci oprogramowania, dostępnego na polskim rynku, to w dalszym ciągu amerykańskie firmy Microsoft i Oracle, a także niemiecka firma SAP. Ale całkiem popularne rozwiązania oferowane są także przez takie firmy jak IFS czy BPSC. Mniejsi producenci oprogramowania, szukając dla siebie miejsca na rynku, coraz częściej oferują więc architekturę zorientowaną na konkretne usługi i obsługę ściśle określonych procesów biznesowych, a także systemy dedykowane, dostosowane do potrzeb konkretnego klienta. W ostatnich latach producenci rozwiązań klasy ERP dedykowanych dla małych i średnich firm, dzięki specjalizacji, radzili sobie całkiem dobrze, podbierając klientów największym graczom. Inne firmy oferujące swoje systemu ERP na polskim rynku, to m.in.: Comarch  Sage, enova, Exact, CleAR, InsERT, Asseco, Epicor, ODL, PC Guard, Sente, Simple, Streamsoft, Infor, Unit4 TETA czy Macrologic. Ta lista nie jest kompletna, co świadczy o tym, że wybór oprogramowania tej klasy na polskim rynku jest bardzo różnorodny.

Ile trwa wdrożenie systemu ERP w Polsce?

Jeszcze kilka lat temu wdrożenie najpopularniejszych systemów klasy ERP zajmowało w Polsce średnio 13 miesięcy. Statystycznie najdłużej 18 miesięcy trwało wdrożenia systemów biznesowych Oracle. Niewiele mniej 17 miesięcy oprogramowania ERP firmy SAP. Najkrócej, spośród rozwiązań największych dostawców, trwały wdrożenia systemów rodziny Microsoft Dynamics. Typowe prace zajmowały w ich przypadku ok. 14 miesięcy. Z doświadczenia firmy JCommerce wynika, że najnowsze wersje systemów ERP firmy Microsoft, jak np. Microsoft Dynamics 365 Business Central, mogą być wdrożone nawet w 6-7 miesięcy (w przypadku konieczności przeprowadzenia analizy przedwdrożeniowej 9-10). Oczywiście w przypadku bardzo skomplikowanej struktury organizacyjnej firmy czas ten może się wydłużyć nawet do 12 miesięcy, co jednak nie zmienia faktu, że obecnie wdrożenia są znacznie mniej czasochłonne niż jeszcze kilka lat temu, a co za tym idzie ich ostateczny koszt dla firmy jest również znacznie niższy.

LIAD: wdrożenie systemu ERP w 1 dzień

Jak przeprowadzić wdrożenie systemu ERP w firmie szybko i uniknąć odrywania się od kluczowych obszarów swojej działalności? Odpowiedzią na tę potrzebę staje się model LIAD (Live in a Day), Wdrożenie opiera się głównie na modelu chmurowym i polega na automatyzacji powtarzalnych procesów. LIAD sprawdzi się szczególnie w przypadku startupów i mniejszych, rozwijających się firm handlowo-usługowych, ponieważ takie wdrożenie wiąże się z przyjęciem planu kont zaproponowanego przez zespół wdrożeniowy (w przypadku dużych firm takie rozwiązanie nie wchodzi w grę). Daje to możliwość uruchomienia systemu ERP z dnia na dzień i rozwijanie go wraz z rozwojem przedsiębiorstwa. Niesie to też oszczędności, ponieważ na początku nie trzeba ponosić dużych nakładów. Po wdrożeniu i uruchomieniu systemu ERP pozostaje jeszcze dostosowanie go do potrzeb klienta i przeprowadzenie szkoleń dla użytkowników. Model LIAD staje się coraz bardziej popularny na Zachodzie, a pewnością także młode pokolenie polskich przedsiębiorców doceni jego korzyści:

  • Oszczędność,
  • Możliwość dostosowania po wdrożeniu,
  • Szybkość wdrożenia,
  • Rozwiązanie dedykowane dla małych przedsiębiorstw i start-upów.

Jakie są kluczowe korzyści przemawiające za wdrożeniem systemu klasy ERP?

Na koniec warto zastanowić się nad tym, co firmy zyskują, wdrażając system ERP. Konsultanci wdrażający systemy ERP najczęściej przedstawiają następujące korzyści:

  • Szybki, realny zwrot z inwestycji
  • Obniżenie kosztów pracy
  • Zwiększenie produktywności pracowników
  • Szybkie i wiarygodne raportowanie
  • Redukcja stanów magazynowych
  • Wspólna baza danych dla firmy
  • Łatwy dostęp do kluczowych informacji dla użytkowników systemu
  • Automatyzacja procesów
  • Usprawnienie organizacji pracy
  • Minimalizacja ilości błędnych decyzji
  • Zwiększenie kontroli nad przedsiębiorstwem
  • Dostępność w chmurze
  • Integracja z innymi aplikacjami (jak Microsoft Teams, Power BI)
  • Dostęp do innowacyjnych rozwiązań (sztuczna inteligencja, Machine Learning)

Autorem wpisu jest:
Teresa Bodziuch-Olma

Konsultant systemów ERP w JCommerce. Z systemami klasy ERP związana od ponad 10 lat. Brała udział w wielu projektach wdrożeniowych – początkowo jako przedstawicielka biznesu, gdzie pracowała w dziale księgowości, a od kilku lat jako konsultant IT.

Dodaj komentarz

Skontaktuj się z nami

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych usługach? Napisz do nas – odpowiemy na każdą wiadomość.

Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
• w celach handlowych,
• w celach marketingowych,
• w celach rekrutacyjnych;
• w celach przyszłych rekrutacji.
3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
• w celach handlowych,
• w celach marketingowych,
• w celach rekrutacyjnych;
• w celach przyszłych rekrutacji.
3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.