Jak potwierdzają badania, od wielu już lat sukcesywnie wzrasta liczba klientów robiących zakupy przez Internet. Oczywiście istnienie sklepów stacjonarnych nie będzie jeszcze długo zagrożone, ale nie sposób oprzeć się wrażeniu, że znacząco spada ich znaczenie we współczesnym handlu detalicznym. Rynek już zresztą zaczął reagować na ten trend i nawet od dawna istniejące, prężnie działające sieci sklepów stacjonarnych otwierają i rozwijają swoje witryny internetowe. Pomimo, że sprzedaż detaliczna jest bardzo zróżnicowana zarówno pod kątem asortymentowym, jak też pod kątem wielkości sklepów, to jednak łączy ją bardzo wysoka konkurencyjność oraz pojawiające się nowe wyzwania, związane z rosnącymi wymaganiami klientów i wciąż rozwijającą się technologią.

Zobacz także: Usługi IT dla bankowości, branży finansowej oraz ubezpieczeniowej

Jednym z bardzo ważnych czynników, który w dużej mierze decyduje o przewadze danego sklepu nad innymi, są pozytywne opinie klientów. Dotyczy to zarówno sklepów stacjonarnych, jak i internetowych. Wszechobecne portale społecznościowe, rankingowe, czy fora, na których klienci zamieszczają swoje opinie i wrażenia z dokonanych tu i tam zakupów szybko docierają w każdy zakątek Internetu i kształtują opinię o naszym sklepie.

Powoduje to, że chcąc wyprzedzić konkurencję, musimy przede wszystkim zadbać o zadowolenie naszych klientów. Oznacza to, że musimy zapewnić oczywiście jak najszerszy wybór asortymentu – klient powinien znaleźć towar, na którym mu zależy, ponieważ inaczej kupi go gdzie indziej. Ale to wciąż za mało. Galerie handlowe w polskich miastach wciąż wyrastają jak grzyby po deszczu, podobnie w sieci – klient ma do dyspozycji bardzo wiele sklepów oferujących podobne produkty. Nic więc dziwnego, że coraz większe znaczenie ma komfort kupowania, a także cały user experience, czyli całokształt interakcji klienta ze sklepem. Klient oczekuje możliwości łatwego znalezienia interesującego go towaru, uzyskania o nim rzetelnych i wyczerpujących informacji, a w przypadku złożenia zamówienia, chce być na bieżąco informowany o jego realizacji.

Mało tego, każdy klient powinien odnieść wrażenie, że jest traktowany indywidualnie. Oczekuje więc spersonalizowanej komunikacji, dostosowanych do niego ofert i promocji. Personalizacja powinna dotyczyć zarówno kryteriów demograficznych (wiek, płeć, miejsce zamieszkania), ale także historii transakcji danego klienta. W tym celu sklepy prześcigają się w oferowaniu różnych programów lojalnościowych, dodatkowych bonusów, czy promocji dla stałych klientów. Sklepy tworzą własne aplikacje, dzięki którym klient może zbierać punkty lojalnościowe, przeglądać ofertę, znaleźć informacje o nowościach, spersonalizowanych promocjach, wreszcie złożyć zamówienie i śledzić informację o postępie jego realizacji. Granica między sklepami stacjonarnymi a internetowymi coraz bardziej się zaciera, stąd takie zjawiska jak showrooming, kiedy klient ogląda towary w tradycyjnym sklepie, ale kupuje w Internecie, czy odwrotne zjawisko, polegające na porównywaniu produktów on-line, ale kupowanie ich w sklepie stacjonarnym.

Żeby sprostać tak skomplikowanym wyzwaniom firmy muszą wspomagać się systemami informatycznymi, które będą w stanie już nie tylko zagwarantować sprawną realizację zamówień, ale także będą wspierać sam proces sprzedaży i zwiększać zyski.  Na rynku istnieje oczywiście wiele tego typu systemów. Platformy e-commercowe, systemy ERP, CRM, systemy do obsługi programów lojalnościowych, narzędzia wspierające działania marketingowe. Problem polega jednak na tym, że niewiele jest systemów, które posiadają wszystkie te funkcje i nie wymagają skomplikowanych procesów integracyjnych, niezbędnych do zachowania integralności danych pomiędzy wszystkimi systemami.

LS Nav – dedykowany system ERP dla branży retail

Jednym z takich produktów jest system LS Nav firmy LS Retail. Jest to zintegrowany system obsługujący zarówno centralę firmy, zaplecze jej sklepów, jak też poszczególne punkty POS, dzięki czemu umożliwia śledzenie danych, począwszy od momentu zawarcia transakcji, aż do jej zarejestrowania w Księdze Głównej. System ten posiada funkcjonalności zapewniające sprawną obsługę sklepów internetowych, oferuje bowiem narzędzia do zarządzania ich najważniejszymi strefami: Centralą, Witryną sklepu, Zapleczem sklepu oraz Urządzeniami mobilnymi. LS Nav został stworzony w oparciu o system Microsoft Dynamics NAV, dzięki czemu systemy te są w pełni zintegrowane. Użytkownicy z poziomu LS Nav mają więc dostęp do wszystkich danych przetwarzanych w Microsoft Dynamics NAV – przede wszystkim w modułach Zarządzanie finansami, Sprzedaż i marketing, Zakup, Magazyny oraz Serwis.

Zatowarowanie na odpowiednim poziomie

Jednym z ważniejszych rozwiązań, udostępnianym przez LS Nav jest funkcjonalność alokacji i uzupełnień (zatowarowania), dzięki której odpowiednie towary trafiają w odpowiednie miejsce we właściwym czasie, w oparciu o wybrane metody planowania zapasów, takich jak Like-For-Like czy Min/Max. Mechanizmy planowania zapotrzebowania dostępne w LS Nav wykorzystują zaawansowane algorytmy, pozwalające przewidzieć wielkość sprzedaży w danym sklepie oraz wymagane poziomy zapasów. Dzięki mechanizmom planowania każdy sklep posiada tylko niezbędne ilości zapasów, co pozwala optymalizować stany magazynowe i obniżać koszty funkcjonowania poszczególnych jednostek. LS Nav umożliwia również monitorowanie poziomu środków zainwestowanych w towary w przekroju całego cyklu sprzedaży. Służy do tego funkcja Open-To-Buy, która w połączeniu z planowaniem zatowarowania zapewnia sprzedawcom kontrolę nad asortymentem produktów dostępnych w sklepie.

Zarządzanie cenami

Ważnym elementem w procesie sprzedaży jest skuteczne ofertowanie i właściwe zarządzanie cenami. LS Nav posiada przewidziane do tego specjalne narzędzia. Cena może być uzależniona od sklepu, danych na temat klienta, czyli np.: ilości nabywanego przez niego towaru, uczestnictwa w  programie lojalnościowym, czy zdobytych rabatów. System umożliwia tworzenie różnego rodzaju ofert specjalnych oraz promocji. Sprzedawane towary można łączyć w dowolne zestawy kompletowane na bieżąco w punktach sprzedaży. Dostępne są różne metody rabatowania, które podobnie jak ceny mogą być zależne od zdefiniowanych zmiennych. Tak przygotowana polityka cenowa i rabatowa jest wykorzystywana w momencie tworzenia ofert dla klientów. System pozwala także na łatwe wdrożenie  i zarzadzanie programami lojalnościowymi oraz jego sprawną obsługę zarówno przez sprzedawców, jak też klientów.

Aplikacja LS Nav POS

LS Nav POS to aplikacja przeznaczona do obsługi punktów sprzedaży. Bardzo ważną cechą tego rozwiązania jest łatwość instalacji oraz konfiguracji. Proces instalacji LS Nav POS przebiega błyskawicznie, a po zainstalowaniu i uruchomieniu można aplikacji można nią zarządzać zdalnie. Sprawdza się zarówno w małych sklepach, jak również w dużych sieciach handlowych. Dzięki integracji z LS Nav, a przez to dzięki współdzieleniu danych i procesów aplikacja LS POS jest punktem obsługi klienta umożliwiając zarządzanie informacjami dotyczącymi nabywcy i programów lojalnościowych, gwarantuje poprawę jakości obsługi klienta w sklepie, a dzięki możliwości składania zamówień specjalnych, LS POS pozwala zamawiać towary niedostępne w sklepie stacjonarnym.

Pakiet LS Omni

LS Nav udostępnia również rozwiązania dedykowane dla urządzeń mobilnych. Jednym z nich jest pakiet LS Omni. Wykorzystanie go pozwala klientom na realizację zakupów z dowolnego miejsca w dogodnym dla nich czasie. Pakiet LS Omni składa się z 4 modułów zintegrowanych z LS Nav. Należą do nich: eCommerce, Hospitality Mobile Loyalty, Mobile POS oraz Hospitality Mobile POS. Są to moduły zarówno dla branży sprzedaży detalicznej, jak również dla restauracyjno-hotelarskiej. Współpracują z aplikacją mobilną, umożliwiając zarządzanie sprzedażą oraz poprawę jakości świadczonych usług

Autorem wpisu jest:
Mariusz Żyga

Specjalizuje się w projektach wdrożeniowych systemu Microsoft Dynamics NAV. Od wielu lat związany bezpośrednio z systemami klasy ERP. Posiada doświadczenie w implementacji i kastomizacji systemu u klientów.

Dodaj komentarz

Komentarze:

Skontaktuj się z nami

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych usługach? Napisz do nas – odpowiemy na każdą wiadomość.

Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
• w celach handlowych,
• w celach marketingowych.
3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.