Zanim pandemia koronawirusa stała się faktem, który przyczynił się do odwoływania kolejnych wydarzeń, udało mi się jeszcze załapać na udział w konferencji test:fest – 29 lutego 2020 we Wrocławiu. Pewnie nieprędko będzie okazja wybrać się na kolejne wydarzenie tego typu, więc pewnie jeszcze jakiś czas będę bardzo ciepło wspominał tę konferencję. Jedno jest jednak pewne – udział w wydarzeniach branżowych to jeden z najważniejszych w świecie IT sposobów na poszerzanie wiedzy i trzymanie ręki na pulsie. Nic więc dziwnego, że w ślad za kolejnymi odwołanymi imprezami poszedł wysyp spotkań on-line

Konferencje branżowe – wyjdź ze strefy komfortu

Gdy odwołano lub przeniesiono kolejne konferencje, takie jak SQA Days, ConSelenium czy Quality Excites, stało się jasne, że rok 2020 będzie czasem wydarzeń online. Spotkania to ważny element rozwoju każdego testera i programisty, a udział w wydarzeniach branżowych wymaga wyjścia ze strefy komfortu i spojrzenia na znane aspekty świeżym okiem. Obecnie ze względu na sytuację mamy możliwość poszerzania wiedzy online i zachęcam Was do korzystania z tej możliwości, a wybór obecnie jest ogromny! W sieci dostępne są zarówno materiały z minionych konferencji, takich jak TestWarez czy test:fest, jak również nowo powstałe inicjatywy takie jak QArantanna, Rozmowy Izolowane czy ITea Morning.  

Wirtualne wydarzenia są wartościowe, jednak moim osobistym zdaniem spotkanie online nigdy nie zastąpi w 100 procentach konferencji na żywo i jak wielu z Was czekam na powrót sytuacji do normy. Tym bardziej cenię sobie mój udział w test:fest, choć pamiętam, że początkowo moje nastawienie było dość sceptyczne. Cieszę się, że mile się rozczarowałem! Chciałbym podzielić się z Wami konkretną wiedzą wyniesioną z tego wydarzenia i zachęcić do tego, żeby uczestniczyć w tego typu spotkaniach, gdy sytuacja wróci już do normy.

A teraz konkrety!

Baw się sam

Konferencja zaczęła się nietypowo, bo flash talkiem Przemysława Libudzica „Baw się sam”, w którym opowiedział zgromadzonym o tym, jak w domowym zaciszu stworzył całą infrastrukturę do testów automatycznych. Co było najważniejsze – dokonał tego sam i po raz pierwszy. Zatem – nowe narzędzia, nowe problemy, nowe drogi ich rozwiązań – solidna dawka wiedzy i doświadczenia zdobyta we własnych czterech ścianach.

Wyniesiona wiedza: można się uczyć nowych rzeczy nawet we własnych czterech ścianach, dla wiedzy nie ma barier.

Ufaj, ale kontroluj

Jak to możliwe, że pewna aplikacja została pobrana 900 000 razy, a usunięta 1 100 000 razy? Okazuje się, że problemem może być nieznajomość definicji tych dwóch pojęć, o czym w swojej prelekcji pt. A critical approach to using analytics for testing” mówił Julian Harty. Wysłuchałem go z wielką przyjemnością. Głównie dlatego, że jego wystąpienie miało w sobie akademicki pierwiastek: jak należy zbierać dane, jak je interpretować, jak mogą one prowadzić do zupełnie innych wniosków. Dodatkowo Julian pokazał, jak wykorzystując narzędzia dostarczane przez Google Play, można ustalać źródło problemów z aplikacją oraz (co istotniejsze) jak je priorytetyzować.

Wyniesiona wiedza: dodatkową radą płynącą z wystąpienia jest: „Ufaj narzędziom, z których korzystasz, ale kontroluj je”. Nie zawsze ich użytkowanie przełoży się wprost na dobre wyniki.

Psychologia testów

Dlaczego Japończycy wolą dostawać wytyczne mailem, a Koreańczycy w trakcie wideokonferencji?  O tym ciekawym zagadnieniu mówiła Dorota Czerpak, która wystąpiła z tematem „Beta testy – Psychologia testów akceptacyjnych”, otwierając sesję case study. W trakcie prezentacji omówiła, w jaki sposób zostały przeprowadzone testy aplikacji dla mieszkańców Japonii i Korei. Następnie wyjaśniła, jak testerzy je zaprojektowali, wykonali oraz jaki był ich efekt. Co zaskoczyło mnie najbardziej? Wskazanie wpływu aspektu kulturowego na przeprowadzane testy. Instrukcje wykonania dla przedstawicieli jednej nacji musiały być bardzo precyzyjne, dla drugiej – ogólne. Ciekawy również był sposób zbierania wyników. Należało tak zaprojektować pytania, aby dawały miarodajną odpowiedź dla wszystkich biorących udział w testach.

Wyniesiona wiedza: feedback jest ważny – dzięki niemu testerzy mogli poczuć, że mają wpływ na tworzone oprogramowanie.

Leniwa automatyzacja

Co do zasady na konferencjach unikam tematów związanych z automatyzacją testów. Jednakże, nie wiedzieć czemu, postanowiłem zostać na prezentacji Łukasza Kurzaja „Leniwa automatyzacja nie powtarzaj się”. I muszę przyznać – zaskoczyła mnie w pozytywny sposób. Dlaczego? Nie spodziewałem się usłyszeć niczego nowego… A tu niespodzianka! Po pierwsze – prezentacja faktycznie była skierowana do osób mających większy niż większy niż podstawowy poziom wiedzy. Po drugie – dotyczyła bardzo technicznych aspektów testów automatycznych. Po trzecie – pozwoliła mi poznać nowe wzorce projektowe, o których dotychczas nie słyszałem lub słyszałem, ale bez praktycznego kontekstu. Nie wiem, czy wykorzystam tę wiedzę w praktyce, ponieważ zazwyczaj staram się, aby architektura testów była jak najprostsza. Cieszę się jednak, że udało mi się dowiedzieć czegoś innego niż zazwyczaj.

Wyniesiona wiedza: pozwól się czasem zaskoczyć, wybierz się na prezentację, której temat początkowo Cię nie zachęca.

Przeczytaj także: Promujmy rolę automatyzacji testów w projekcie scrumowym

Przychodzi QA Developer do start-upu…

Jakie cechy powinien posiadać QA Developer pracujący w start-upie? Na to pytanie postanowił odpowiedzieć Dawid Pacia w wystąpieniu „When start-up meets quality… A short story of QA agent”. Według Dawida być dobrym QA Developerem w start-upie, to znaczy:

  • Być liderem, który dba o swoich ludzi i pozwala im na rozwój.
  • Być nie tylko testerem, ale właśnie QA Developerem, osobą, która będzie podkreślać znaczenie jakości na każdym etapie wytwarzania oprogramowania.
  • Być „fast moverem” – osobą dopasowującą się do szybko zmieniającego otoczenia.
  • Być influencerem w znaczeniu proaktywnym – nie bać się wypowiadać, mieć swoje zdanie i bronić go, gdy zajdzie potrzeba.

Osobiście uważam, że są to cechy, które powinny charakteryzować każdego testera, nie tylko tego, który pracuje w start-upie.

Tajemnicza prezentacja…

Prezentacja „Testy lokalizacji w 10 przykazaniach (2×5)” Ewy Dacko i Marty Bartnickiej zaczęła się od slajdu wyjaśniającego, że… o lokalizacji (w rozumieniu – miejsca na ziemi) nie będzie ani słowa. Czym zatem była lokalizacja?

Wspomogę się jej definicją:

„Przetworzenie obiektu (dokumentu, programu, filmu, książki) z jednego środowiska kulturowego do drugiego, w ramach którego obiekt zachowuje swoje najistotniejsze cechy, a cechy nieprzekładalne na inną kulturę są w miarę możliwości zastępowane odpowiednikami zrozumiałymi dla odbiorcy”.

Zdawać by się mogło, że mowa będzie o tym, jak tłumaczyć tworzone oprogramowanie na różne języki. Okazało się, że nie. Tłumaczenie było jedynie jednym z wielu zagadnień. Bardziej istotny był kontekst użytkownika. Tytułowe 10 przykazań wzięło się z podziału prezentacji na dwie sekcje. Pierwsza omawiała dobre rady dotyczące tego, jak przygotować produkt na zmianę lokalizacji, w drugiej były zawarte dobre rady dla testerów.

Wyniesiona wiedza:

  • Przed zmianą lokalizacji należy ustalić co, dla kogo i dlaczego chcemy zrobić, należy również przygotować kod na różne wersje językowe (np. poprzez oddzielenie warstwy technicznej od tłumaczeń) czy zrozumieć reguły rządzące danym językiem (mówimy „jabłka”, a nie „jabłkas”).
  • Warto pamiętać o dobrych praktykach: przygotować plan testów, podzielić błędy (na te związane z tłumaczeniami i pozostałe) oraz pilnować, aby tłumaczenia były ze sobą spójne.

Szybko, szybciej…

Jeśli podobnie jak mnie interesują Cię testy wydajnościowe, na pewno zaciekawiłaby Cię prezentacja Emilii Lendzion i Tomasza Koniecznego pt. „Ma działać szybko – czego tu nie rozumiesz?”. Od razu było widać, że mamy do czynienia z dwoma fantastycznymi praktykami, którzy niejedne testy przeprowadzili. W zrozumiały, lekki i zabawny sposób opisali najczęstsze błędy związane z testowaniem wydajności, m.in. realizację testów na ostatnią chwilę przed wydaniem oprogramowania, brak czasu na zaprojektowanie testów, złą interpretację wyników, testowanie nie tego, co trzeba, brak przewidzenia zachowań użytkowników czy też nieumiejętne używanie narzędzi. Dodatkowo na przykładzie sytuacji z życia wziętych pokazali, gdzie szukać słabych punktów systemów.

Wyniesiona wiedza: testowanie wydajności na chybcika na samym końcu procesu wytwarzania oprogramowania to prosta droga do tego, aby to oprogramowanie szybko przestało działać.

Testy automatyczne hardkorowo?

Gdy zobaczyłem „Hardcore Stream” i „radosną trupią czaszkę”, nie mogłem odpuścić prelekcji „Automators, assemble!” Michała Ślęzaka, Macieja Wyrodka, Macieja Krzyżanowskiego oraz Emilii Lendzion. Prelegentom udało się zaangażować publikę, ale liczyłem, że poruszone zostaną tematy wbijające kij w mrowisko. Tak się co prawda nie stało – tematy (m.in. czy developerzy powinni pisać testy automatyczne lub jakich narzędzi do testów automatycznych byś użył, gdyby nie było żadnych ograniczeń projektowych) nie były tak hardcorowe, jak sądziłem. Ale nadal – żałowałbym, gdybym nie poszedł.

Wyniesiona wiedza: nawet jeśli z założenia jesteś nastawiony na udział tylko w wydarzeniach o określonej tematyce, warto wziąć udział w panelu związanym z najbliższą Ci tematyką. Nie zawsze będzie to rewolucyjne wydarzenie, a może pozwolić dowiedzieć się czegoś nowego lub poznać panujące w branży trendy.

Klinika testów

Czytając agendę, trafiłem na wystąpienie „What’s up Doc? – Testing clinic” Damiana Zygmuntowicza. I w pierwszej chwili je zignorowałem, sądząc, że będą to warsztaty pisania test case’ów. Jakże się pomyliłem! Cytat z agendy jest najlepszym opisem rzeczonej kliniki testów:

„Powiedz mi, co Cię boli, a ja powiem Ci, kto Ci może pomóc”

Zdarza się Wam czasem tak, że na konferencji widzicie jakąś osobę, którą znacie „z branży”, i macie dylemat: podejść? Zapytać? Wypada? Nie wypada? Tutaj ten problem zniknął, gdyż po przyjściu do „kliniki” i zadaniu pytania czy przedstawieniu problemu można było albo podyskutować z Damianem, albo on znajdował na konferencji eksperta w danej dziedzinie. Tablica podsumowująca klinikę zawierała sporo tematów – od bardzo technicznych po bardzo miękkie. Fantastyczna sprawa! Tak – byłem, rozmawiałem, wiem, gdzie szukać rozwiązań.

Wyniesiona wiedza: warto na konferencji podejść do eksperta w danej dziedzinie, aby skonsultować z nim swój problem – nawet jeżeli nie dostaniesz odpowiedzi wprost, to sama dyskusja może być dla Ciebie wskazówką

Tester jak wiedźmin

Wykładem zamykającym test:fest było wystąpienie Tomka Dubikowskiego o tajemniczo brzmiącym tytule „The Tester”. Porównując współczesnego testera do bohatera sagi Sapkowskiego – wiedźmina – Tomek uświadamiał nam, jakie zmiany nadchodzą w świecie IT i jaki wpływ mogą one mieć na testerów. Bardzo zgrabnie i lekko opisał kilka najważniejszych nowych metod i narzędzi, które powinni mieć na uwadze testerzy:

  • Event storming – odkrywanie i poznawanie obszaru domen biznesowych (za pomocą BDD w nowym wydaniu).
  • Risk storming – odkrywanie i wizualizacja ryzyka za pomocą gry karcianej.
  • Contract testing – testowanie poprawnej komunikacji pomiędzy serwisami.
  • Threat modeling – identyfikowanie zagrożeń za pomocą gry karcianej.

Wyniesiona wiedza: uważam za bardzo trafną uwagę, jaka padła z ust prelegenta – lata doświadczenia wkrótce nie wystarczą, aby zdobyć plusa u pracodawców. Jeżeli chcemy być na fali, musimy rozwijać nowe umiejętności i znać nowe rozwiązania.

Podsumowanie

Partnerów konferencji było dużo więcej niż w 2019 roku i widać, że angażują się w budowanie społeczności testerskiej. Ciekaw jestem, co przyniesie kolejny rok, w jakiej formie będziemy zdobywać wiedzę. Kto wie, może konferencje przeniosą się całkowicie do świata online? Jedno jest pewnie: zdobywanie wiedzy zawsze będzie w cenie, a wydarzenia branżowe są najlepszą okazją do tego, by spotkać się czy to wirtualnie, czy tradycyjnie. Udział w wydarzeniach i rozmowa z ekspertami to najlepszy drogowskaz dla wszystkich, którzy chcą się rozwijać!

Konferencje i wydarzenia 2020

Pomimo sytuacji w kraju część konferencji odbędzie się w wersji on-line. Są to:

Linki do ciekawych wydarzeń i materiałów online:

Testy eksploracyjne

Dlaczego warto przeprowadzać testy eksploracyjne?
W jakich sytuacjach warto zastosować testy eksploracyjne i jakie są plusy tego rozwiązania? Przeczytaj materiał, który przygotowała Justyna Rybarczyk z JCommerce.

Przeczytaj artykuł

Autorem wpisu jest:
Senior QA Engineer & Technical Leader

Żadna przygoda w moim życiu zawodowym nie zaczęła się od: „Potrzymaj mi sałatkę!", ale wiele zaczęło się od: „Mariusz – mam problem. Pomożesz?" Z wykształcenia biotechnolog, z zawodu tester automatyzujący. Obecnie doskonali swoją wiedzę z Javy w kontekście testów automatycznych aplikacji webowych oraz API. Prywatnie fotograf.

Dodaj komentarz

Skontaktuj się z nami

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych usługach? Napisz do nas – odpowiemy na każdą wiadomość.

Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
• w celach handlowych,
• w celach marketingowych,
• w celach rekrutacyjnych;
• w celach przyszłych rekrutacji.
3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
• w celach handlowych,
• w celach marketingowych,
• w celach rekrutacyjnych;
• w celach przyszłych rekrutacji.
3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.