Beata Baranowska | Quality Assurance | 10.02.2021
Historia, która zdarzyła się naprawdę… 1 sierpnia 2012 roku w Jersey City w USA. Knight Capital Group, amerykańska firma z sektora finansowego, udostępnia oprogramowanie do automatycznego grania na giełdzie. System zaczyna szastać pieniędzmi. Problem zostaje zdiagnozowany przez pracowników dopiero po 44 minutach. Globalnie firma straciła w tym czasie 440 milionów, czyli 10 milionów dolarów za każdą minutę błędnie działającego systemu… Co było przyczyną kryzysu? Banalne błędy – zła ścieżka kodu wpisana przez programistę oraz brak QA podczas produkcji software’u.
Idź do:
W 2020 roku wzrosła rola systemów i aplikacji umożliwiających cyfryzację przedsiębiorstw. Digitalizacją zainteresowało się wiele firm z sektora publicznego, dla których jest to szansa na wprowadzenie usprawnień w czasach pandemii. Rynek po 2020 roku wymusza jeszcze szybsze dostarczanie produktów cyfrowych i wielu IT managerów zachodzi w głowę, jak przy zawrotnym tempie pracy zagwarantować jakość w projektach rozwoju oprogramowania. W artykule wyjaśniamy, dlaczego nie możesz pominąć roli Quality Assurance w 2021 roku, jak praca specjalistów i zespołów QA wpływa na procesy w projekcie oraz czy outsourcing usług Quality Assurance to dobry pomysł dla firm, którym zależy na zapewnieniu jakości rozwijanego oprogramowania.
Dowiedz się więcej o naszych projektach Quality Assurance dla sektora publicznego!
Jakie trendy ukształtują rynek, na którym będzie wysokie zapotrzebowanie na testerów oprogramowania i zespoły zarządzania jakością? Firma Capgemini badająca trendy „Predictions 2021: Quality Assurance and testing” mówi wręcz o „Need for speed” w dostarczaniu produktów cyfrowych. Dynamika rynku i przyspieszona transformacja cyfrowa w firmach (nawet 25-krotnie, wg raportu McKinsey) sprawiają, że rośnie rola Time to Market, a żadna firma nie chce przecież wybierać między jakością produktów a szybkością realizacji projektów.
W zapewnieniu jakości rozwijanego oprogramowania ważniejsze niż kiedykolwiek będą zatem takie trendy jak:
W kontekście powyższych trendów firmy w dobie transformacji muszą odpowiedzieć sobie dziś na 3 kluczowe pytania:
Odpowiedzią na te pytania może być outsourcing specjalistów zarządzania jakością. Zacznijmy jednak od wyjaśnienia kilku podstawowych pojęć związanych z QA.
Przeczytaj także:
Zgodnie z normą ISO 9000 Quality Assurance to obszar zarządzania jakością mający na celu zapewnienie, że wymagania jakościowe w firmie zostaną spełnione.
Pojęcie Quality Assurance budzi wiele wątpliwości i często jest nadużywane, na przykład w przypadku ofert pracy dla testerów oprogramowania. Specjalista Quality Assurance zapewnia jakość w całym procesie wytwarzania oprogramowania. Testowanie oprogramowania dostarcza informacji dla QA, który zajmuje się także propagowaniem jakości.
Każda firma dostarczająca usługi IT zapewnia, że „dostarcza usługi wysokiej jakości”. Jednak takie zapewnianie, a faktyczne zapewnienie jakości to dwie różne sprawy. Na dbanie o jakość oprogramowania składają się nie tylko takie działania jak testy oprogramowania. To także wszystkie aktywności związane z realizacją strategii i wartości firmy. Aby działania zapewnienia jakości przynosiły efekty, powinniśmy mieć wyznaczone cele, miary związane z jakością. Punktem wyjścia do wszelkich działań jest strategia jakości, czyli wiedza, jaki jest stan oczekiwany, a jaki rzeczywisty.
Różnice pomiędzy procesem Quality Assurance a Quality Control najprościej można ująć w ten sposób:
Quality Control
Quality Assurance
W skład zespołów czuwających nad jakością oprogramowania wchodzą różne role projektowe. Zarówno tester oprogramowania, jak i specjalista Quality Assurance mają w codziennej pracy jeden cel: oddać klientowi produkt możliwie jak najwyższej jakości. Czynności nad rozwojem oprogramowania powinny się odbywać pod pieczą project managera, a praca nad jakością nie ogranicza się do samego testowania systemów i aplikacji.
Jakie czynności wykonuje QA Specialist / QA Engineer, a jakie tester?
Ta rola może dotyczyć dbania o jakość w całym projekcie. Specjalista QA może też realizować zadania z obszaru Quality Control.
Quality Control skupia się na dostarczaniu informacji o jakości. Świat się zmienia, a testerzy razem z nim. Rola ta powoli zanika w zakresie samej kontroli jakości, a testerzy coraz bardziej rozwijają się w stronę szeroko pojętego QA. Bardziej kompletny tester oprogramowania to tester, który patrzy na proces jako całość.
Sprawdź: FAQ i słowniczek pojęć Quality Assurance
Mając większą świadomość tego, czym jest, a czym nie jest Quality Assurance, możemy zacząć się zastanawiać, czy należy powierzać proces pracy nad jakością firmom zewnętrznym. Firma JCommerce dostarcza zespoły do zarządzania jakością, które mają na celu optymalizację procesów testowych. Takie firmy często mają dostęp i wiedzę na temat najnowszych frameworków, przeprowadzają audyty i szkolenia z zakresu zarządzania jakością procesu testowego. A dzięki niezależnemu spojrzeniu są w stanie zaproponować nowe rozwiązania.
Przykładem jest projekt, zrealizowany dla Stanusch Technologies, klienta z branży IT dostarczającego rozwiązania sztucznej inteligencji. Specjaliści QA z JCommerce poprawili proces testowy, co pozwoliło skrócić czas wykonywania testów automatycznych o połowę, ale też zaproponowali nowe narzędzia. Dlaczego oddelegowanie tych zadań przyniosło klientowi tyle korzyści?
Firmy wytwarzające oprogramowanie swój główny wysiłek skupiają na wytwarzaniu i rozwoju aplikacji i jest to ich główna domena. Dla firm outsourcingowych, które specjalizują się w dostarczaniu zespołów QA, priorytetem jest przygotowanie, wyszkolenie specjalistów, inwestycja w ich rozwój oraz dostarczenie im najnowszych narzędzi.
Firmy z sektora publicznego stawiają na digitalizację. Pod koniec 2020 roku, a więc w momencie, który dla wielu firm oznacza dopinanie budżetów oraz nieobecność wielu pracowników w związku ze zbliżającym się okresem świątecznym, do JCommerce zgłosił się Ośrodek TVP Technologie. Klient pracował nad rozwojem aplikacji i serwisów internetowych i potrzebował pilnego wsparcia m.in. w obszarze Quality Assurance. Głównym wymogiem było sfinalizowanie prac przed końcem 2020 roku, tak żeby klient mógł oddać w pełni funkcjonalną i działającą na wszystkich platformach aplikację.
Specjaliści JCommerce pracowali zdalnie z różnych lokalizacji, dzięki czemu w ciągu tygodnia do projektu dołączyło 8 osób. Tym samym odciążyliśmy klienta, który nie musiał rozpoczynać żmudnego procesu rekrutacji i poszukiwać specjalistów na rynku oraz zażegnaliśmy ryzyko wydania przez klienta aplikacji niespełniającej oczekiwanych standardów jakości.
Przyspieszenie transformacji cyfrowej w 2020 wymusiło szybszą realizację projektów. Rynek pracy odpowiedział zwiększonym zapotrzebowaniem na specjalistów IT, w tym na stanowiskach QA Specialist / QA Enginner. Widzimy też stopniowe zanikanie roli testera jako specjalisty zajmującego się wyłącznie testowaniem jakości. Zespoły projektowe w 2021 będą zmuszone działać szybko, zwracając uwagę na Time to Market, a jednocześnie dostarczać wysokiej jakości produkty cyfrowe. Bez względu na to, czy rozwijasz system, pracujesz nad rozwojem aplikacji, outsourcing zespołów i specjalistów Quality Assurance pomoże Ci osiągnąć Twój cel, dostarczając świeże spojrzenie. Outsourcing gwarantuje szybkie dostarczanie specjalistów gotowych na podjęcie nowych wyzwań.
Przeczytaj także:
Obejrzyj webinar:
Artykuł powstał we współpracy z Leszkiem Zielińskm, QA Technical Solution Managerem w JCommerce.
Idź do:
Dodaj komentarz: