Obserwując ostatnie trendy technologiczne, można stwierdzić, że platformy cyfrowe (ang. digital platforms) stały się ważnym rozwiązaniem biznesowym dla firm z wielu branż. Nic dziwnego: pomagają rozwijać biznes i dotrzeć do nowych klientów. Dziś, szczególnie w świetle ostatnich wydarzeń, CEO, project managerowie i inni liderzy biznesu, chętniej niż kiedykolwiek wykorzystują dedykowane rozwiązania IT, aby utrzymać cyfrowy rozwój przedsiębiorstwa. Jeżeli odpowiadasz za rozwój technologiczny w firmie, to dobry czas, aby zapoznać się z możliwościami, jakie dają platformy cyfrowe.

Sekret zainteresowania platformami cyfrowymi

Niebywały sukces, jaki odniosły nowoczesne startupy i przedsiębiorstwa, takie jak Amazon i Alibaba dzięki wykorzystaniu platform cyfrowych, przekonuje także inne firmy do ich wdrożenia. Według raportu firmy McKinsey wykorzystanie platform cyfrowych staje się wyznacznikiem cyfrowej dojrzałości przedsiębiorstw. Najbardziej zdigitalizowane sektory, jak bankowość, mogą pochwalić się ich wykorzystaniem na poziomie 95%.

Firmy stawiają na platformy cyfrowe z kilku powodów:

  • 31% przedsiębiorstw wskazuje możliwość integrowania pojedynczych usług i dostarczania dzięki temu usług w modelu full-service.
  • Ponad 20% firm decyduje się na wykorzystanie platform cyfrowych, żeby powiększyć bazę klientów.
  • Według wyliczeń wykorzystanie platformy może przynieść do 10% wzrostu zysku operacyjnego w ciągu pięciu lat od wdrożenia.

Jeżeli jesteś osobą decyzyjną, która odpowiada za rozwój technologiczny w firmie, zapoznaj się z możliwościami, jakie dają platformy cyfrowe.

Czym są platformy cyfrowe?

Jeżeli połączyć w jedną różne definicje tego zagadnienia, platformy cyfrowe można opisać jako model biznesowy oparty na technologii, który umożliwia interakcje wielu stron i grup użytkowników. Według badań rynkowych 85% z nich skupia się na obszarze B2C, łącząc dostawców z konsumentami. Ten model jest jednak coraz częściej wykorzystywany także w relacjach Business 2 Business, a powiększająca się społeczność skupiona wokół platform cyfrowych świadczy o wartości, jaką niosą.

Przykłady platform cyfrowych

Platformy cyfrowe wykorzystywane są przez sektor e-commerce, ale nie tylko. Najczęściej rozwijane rozwiązania dotyczą sektorów finansowego, mediowego czy logistycznego.

Oto niektóre ze znanych przykładów platform cyfrowych:

  • Media społecznościowe – LinkedIn, Facebook, Twitter itp.
  • Sklepy z aplikacjami – Apple Store, Google Play.
  • Sklepy internetowe – Amazon.
  • Platformy wymiany wiedzy – StackOverflow.
  • Platformy mediowe – Spotify.
  • Platformy crowdsourcingowe (model pay as you go): Uber, AirBnB.

Najważniejsze zalety platform cyfrowych:

  • Sprzyjają budowaniu zaufania między dostawcami i klientami dzięki możliwości wystawiania ocen za dostarczane usługi.
  • Dają możliwość rozbudowy i integracji z innymi narzędziami, dzięki obsłudze API.
  • Dają możliwość wykorzystania innowacyjnych rozwiązań, jak algorytmy Machine Learning czy silnik AI.
  • Są skalowalne i mogą być wykorzystywane przez dowolną liczbę użytkowników.
  • Można je szybko wdrożyć dzięki temu, że są budowane w oparciu o tzw. mikroserwisy.
  • To rozwiązanie elastyczne, które można skonfigurować odpowiednio do potrzeb danego klienta i branży.
  • Wykorzystują model pay as you go, dzięki któremu użytkownicy płacą wyłącznie za usługi, z których korzystają.

Strategia rozwoju platformy cyfrowej

Jak w przypadku każdego projektu, kluczem do wdrożenia rozwiązania cyfrowego jest określenie wartości biznesowej, jaką ma przynieść. Prawdziwym sukcesem jest zmiana sposobu funkcjonowania przedsiębiorstwa, mierzalna za pomocą określonych danych (jak np. czas dostarczenia produktu przed wdrożeniem platformy cyfrowej i po nim, powiększenie bazy klientów, wzrost przychodów). Według raportu na temat strategii rozwoju platform cyfrowych firmy, które obejmują taktykę „pomijania tego modelu biznesowego”, tracą w stosunku do tych, które inwestują w takie rozwiązanie (0,3 procent wzrostu zysku operacyjnego EBIT rocznie w porównaniu z 1,4%).

 Jakie są możliwe strategie rozwoju platform cyfrowych?

  • Samodzielny rozwój platformy – prowadzenie firmy to nie tylko rozwój produktu, ale także kwestie związane z administracją, marketingiem, zarządzanie personelem itp. W przypadku większości małych i średnich firm, zwłaszcza start-upów, pogodzenie tych wszystkich aspektów z prowadzeniem cyfrowego produktu na rynek jest nie lada wyzwaniem. Dodatkową trudnością jest konkurencja z istniejącymi dłużej na rynku rozwiązaniami.
  • Skorzystanie z dostępnych platform – wiele firm decyduje się na skorzystanie z dostępnych rozwiązań, co zdejmuje z nich ciężar konieczności samodzielnego rozwoju platformy, ponoszenia kosztów rekrutacji programistów itp. Jednak im więcej firm jest zainteresowanych takim rozwiązaniem, tym trudniej wyróżnić się na rynku.
  • Zlecenie wdrożenia platformy cyfrowej firmie zewnętrznej – takie rozwiązanie wiąże się z koniecznością znalezienia dostawcy, który ma doświadczenie we wdrożeniach platform cyfrowych. Zaletą outsourcingu rozwoju oprogramowania jest z kolei otrzymanie unikatowego produktu skonfigurowanego pod kątem potrzeb firmy i wartości biznesowej, jaką chce osiągnąć. Dodatkowo rekrutacja programistów o odpowiednich kompetencjach leży po stronie dostawcy.

Outsourcing rozwoju platform cyfrowych – dlaczego warto:

  • Dostęp do specjalistycznej wiedzy i kompetencji – dzięki pracy dla wielu różnych klientów większość renomowanych firm outsourcingowych może się pochwalić wieloletnim doświadczeniem projektowym.
  • Dbałość o time to market i oszczędności – software house’y skupiają się na efektywnym dostarczaniu usług, zatem taka współpraca pomaga przyspieszyć rozwój i wdrożenie produktu przy jednoczesnej oszczędności kosztów (np. związanych z rekrutacją stałą programistów do projektu).
  • Skalowalność i elastyczność – firmy outsourcingowe dzięki bogatemu doświadczeniu i szerokim kompetencjom mogą łatwo dostosować się do wymagań swoich klientów.
  • Dostęp do najnowszych technologii – firmy outsourcingowe podążają za najnowszymi trendami technologicznymi i wykorzystują najnowsze narzędzia i technologie (jak AI, Machine Learning, Big Data). Oznacza to, że jako klient także masz do nich dostęp.
  • Czas i oszczędność – zyskujesz czas, aby skupić się na swoich zadaniach biznesowych – partner outsourcingowy rozwija oprogramowanie i odciąża Cię, dzięki czemu możesz koncentrować się na podstawowych obszarach działalności.

Podsumowanie

Coraz więcej firm pyta nas o możliwości stworzenia platformy cyfrowej i widać, że to rozwiązanie biznesowe zyskuje na znaczeniu. Klienci szukają programistów, którzy mają na koncie rozwój dedykowanego oprogramowania i dzięki temu rozumieją działanie platform cyfrowych oraz wiedzą, jak nimi zarządzać. Odpowiedź na te potrzeby włączyliśmy w strategię rozwoju firmy JCommerce, poszerzając naszą ofertę o budowę Digital Platforms. Służymy pomocą zawsze, gdy dla klienta liczą się szybkość wdrożenia i dostęp do niszowych kompetencji programistycznych.

Autorem wpisu jest:
Anna Miernik-Nowakowska

Anna ma ponad 18 lat doświadczenia w B2B, w tym 5 w zakresie rozwoju oprogramowania. Ceni współpracę opartą na wartościach i skupia się na budowaniu długofalowych relacji biznesowych opartych na wzajemnym szacunku i zaufaniu. Lubi wyzwania i nie boi się pracować poza strefą komfortu. Branża IT jest wymagająca, szybko się zmienia i to daje Annie możliwość ciągłego rozwoju. Chętnie poszerza swoją wiedzę, szczególnie w zakresie nowych technologii i psychologii sprzedaży. Prywatnie jej pasją jest uprawa kwiatów, ma słabość do białych orchidei i czarnej kawy.

Dodaj komentarz

Skontaktuj się z nami

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych usługach? Napisz do nas – odpowiemy na każdą wiadomość.

Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
• w celach handlowych,
• w celach marketingowych,
• w celach rekrutacyjnych;
• w celach przyszłych rekrutacji.
3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
• w celach handlowych,
• w celach marketingowych,
• w celach rekrutacyjnych;
• w celach przyszłych rekrutacji.
3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.