Prognozuje się, że do 2028 r. 73% wszystkich działów w firmach będzie zatrudniać pracowników zdalnych. Praca z zespołami rozproszonymi wydaje się nieunikniona, szczególnie w erze cyfrowej transformacji, która skłania organizacje do współpracy z profesjonalistami z całego świata. Na rynek pracy wchodzi też pokolenie młodych menedżerów, którzy kładą nacisk na elastyczność i współpracę zdalną. Wszystko to rodzi nowe wyzwania związane z zarządzaniem zespołem, także w modelu outsourcingu IT. Jak efektywnie współpracować z zespołami rozproszonymi? Jakie są najlepsze praktyki?

Outsourcing IT – częste wątpliwości

W 2019 r  54% firm przyznało, że zmagają się z problemami kompetencyjnymi. Jest to jeden z głównych powodów zlecania usług IT firmom zewnętrznym. Główną ideą outsourcingu IT jest maksymalizacja zysków i minimalizowanie wewnętrznego wkładu dzięki powierzeniu pracy doświadczonemu usługodawcy. Firmy są świadome zysków, które chcą osiągnąć, ale często pojawiają się następujące wątpliwości:

  • „W jaki sposób outsourcing wpłynie na kulturę organizacyjną w mojej firmie?”
  • „Jak skutecznie zarządzać zespołami rozproszonymi?”
  • „Jak nadzorować osoby pracujące zdalnie?”

Praca zdalna – sekret firm IT

Co szczególnie ważne w obecnej sytuacji, branża IT posiada zaplecze technologiczne i procedury umożliwiające w 100% pracę zdalną. Dzięki temu usługi rozwoju oprogramowania mogą być świadczone z dowolnego miejsca na świecie. Kluczem do sukcesu firm IT są lata doświadczenia i wypracowane dobre praktyki oraz odpowiednie przygotowanie techniczne i organizacyjne:

1) Infrastruktura IT i skonfigurowany VPN

2) Narzędzia do pracy zdalnej, ułatwiające współpracę online (tj. Teams, Skype for Business)

3) Sprzęt i narzędzia ułatwiające administrację

4) Odpowiednia kultura organizacyjna

Outsourcing IT: blisko czy daleko?

Istnieje wiele przykładów europejskich i amerykańskich firm, które przeniosły usługi za granicę do Indii lub Chin. Indie na przykład w ramach offshoringu obsługują 65% międzynarodowego rynku BPO. Na popularności zyskuje jednak coraz bardziej model nearshoringu. Wiele firm w Europie Wschodniej rozwinęło swoje usługi IT, umożliwiając europejskim klientom uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Polska, Czechy, Ukraina – oto najpopularniejsze kraje oferujące usługi outsourcingu IT w tym modelu. Inne rozwiązanie to outsourcing usług IT do dostawcy ze swojego kraju, czyli tak zwany inshoring. To model współpracy, na który decyduje się wiele firm, tym bardziej że posiada on następujące zalety:

  • Dobry stosunek jakości do ceny,
  • Te same godziny pracy,
  • Podobna kultura pracy,
  • Bliskość geograficzna,
  • Brak barier komunikacyjnych,
  • Niższe ceny w porównaniu do usług in-house.

Zespoły rozproszone

Bez względu na to, który model współpracy wybierzesz, najprawdopodobniej będziesz współpracować z zespołami rozproszonymi (czyli zespołami projektowymi zlokalizowanymi w innych miejscach) lub pojedynczymi specjalistami wchodzącymi w skład twojego zespołu, którzy pracują z innych lokalizacji. W tym zakresie jest wiele wyzwań. Badania pokazują, że 57% firm współpracujących z pracownikami zdalnymi nie ma ustalonych zasad, które by taką współpracę wspierały. To zaskakujące, ponieważ obecnie jesteśmy w tej komfortowej sytuacji, że nie musimy uczyć się na własnych błędach. Dobre praktyki w tym zakresie zostały już wypracowane przez pionierów outsourcingu wiele lat temu, a w JCommerce udoskonalamy je w większości naszych projektów, które realizujemy dla klientów. Co równie ważne, obecnie mamy bardzo duże zaplecze technologiczne, ułatwiające zarządzanie zespołami zdalnymi.

Nowe pokolenie menedżerów

Warto również pamiętać, że młodsze pokolenie menedżerów, które wchodzi na rynek pracy, będzie przykładać coraz większą wagę do elastyczności i ptraktować pracę zdalną jako nowy standard. Jak pokazują badania, 69% młodszych menedżerów  ma w swoich zespołach pracowników, którzy mogą pracować z domu. Wszyscy musimy zdawać sobie sprawę z wyzwań związanych ze współpracą zdalną, ponieważ z czasem jej znaczenie będzie rosło. Prognozuje się, że do 2028 r. nowe pokolenie menedżerów i pracowników (tzw. Millennialsi i Generacja Z) będzie stanowić większość na rynku pracy. Zmiany w stylu zarządzania są więc nieuniknione. I dlatego właśnie firmy nie powinny odkładać zdalnej rewolucji na później. Jest jednak kilka aspektów, na które należy zwrócić uwagę, aby odnieść sukces.

Różnorodność i akceptacja w miejscu pracy

Badania pokazują, że zespoły stawiające na różnorodność są bardziej wydajne. Różnorodność i integracja to prawdziwe wyzwanie we współpracy z zespołami rozproszonymi. Jak współpracować lepiej?

Lista zadań menedżera:

  • Upewnij się, że istnieje odpowiedni proces rekrutacji, które pozwoli poradzić sobie z możliwymi barierami językowymi i proceduralnymi (np. w przypadku rekrutacji pracowników obcojęzycznych),
  • Zaplanuj spotkanie wstępne przed startem projektu, jeśli to możliwe, aby lepiej poznać swojego partnera IT,
  • Stwórz środowisko pracy, które będzie przyjazne dla wszystkich,
  • Reaguj, gdy tylko zauważysz w zespole przejawy wykluczania pracowników ze względu na płeć, przynależność narodowościową, kulturową itp.

Efektywna komunikacja

Jako kierownik dobrze wiesz, jak ważna jest komunikacja w miejscu pracy i jak wpływa na efektywność w zespole. W przypadku współpracy z zespołami rozproszonymi jest to jeszcze ważniejsze. Dystans wpływa na sposób, w jaki się komunikujemy, gdyż w trakcie komunikacji online nie dysponujemy kontekstem, który stanowi 93% komunikacji (ten kontekst to komunikacja niewerbalna i para-werbalna). Współpracując zdalnie, nie widzimy gestów, mimiki, które odgrywają tak ważną rolę w komunikacji. Ponadto praca zdalna i dystans mogą sprawić, że ludzie zaczną ukrywać swoje emocje i dążyć do unikania konfliktów. Oto, jak podejść do tej sytuacji:

Lista zadań menedżera:

  • Zwróć uwagę na umiejętności miękkie: podczas rozmowy wstępnej z członkami zespołu skoncentruj się na umiejętnościach miękkich poszczególnych pracowników. Czy łatwo się z nimi porozumieć? Czy zadają pytania? Jak szybko reagują? Jak radzą sobie z lękiem i stresem? Wszystko to będzie odgrywać kluczową rolę podczas współpracy zdalnej,
  • Wyznaczaj cele: każdy członek zespołu powinien znać swój zakres obowiązków. Jeśli są one jasno określone, każdy może skoncentrować się na swoim zadaniu,
  • Zaplanuj codzienne / cotygodniowe spotkania np. w formie tzw. stand-upów: pomoże to zmniejszyć dystans i sprawdzić postępy pracy,
  • Wybierz odpowiednią formę komunikacji: zastanów się, które narzędzia sprawdzą się lepiej w przypadku zaplanowanych spotkań, a które można wykorzystać w komunikacji ad hoc,
  • Wybierz model współpracy: rozważ wykorzystanie metodologii Agile,
  • Słuchaj i okazuj empatię: zadawaj pytania, aby sprawdzić potrzeby poszczególnych członków zespołu.

Przydatne narzędzia

  • Komunikatory: Skype dla firm, Microsoft Teams, Slack, Zoom – narzędzia te pomagają dziesiątkom firm w dzieleniu się pomysłami i śledzeniu przepływu pracy. Więcej na ten temat niżej.

Budowanie ducha zespołu

Osoby pracujące zdalnie są często nastawione na zadaniowość, a możliwość budowania relacji i podtrzymywania kontaktów towarzyskich są ograniczone. Jednak badania wykazały, że najbardziej produktywne zespoły tworzą ludzie, którzy się lubią i podtrzymują kontakty towarzyskie także po pracy. Dlatego tak ważne jest, aby poświęcić trochę czasu na team building i budowanie ducha zespołu.

Lista zadań menedżera:

  • Zarezerwuj podczas spotkań czas na rozmowy na tematy niebiznesowe,
  • Zorganizuj wideokonferencję, aby pracownicy mieli okazję się zobaczyć,
  • Angażuj wszystkich: upewnij się, że każdy podczas spotkania może wyrazić swoje zdanie, i spróbuj zaangażować wszystkich członków zespołu. Są osoby, które mogą na to potrzebować więcej czasu i zachęty,
  • Stosuj grywalizację, aby angażować członków zespołu, np. organizuj konkursy online z nagrodami.

Przydatne narzędzia

  • Kamera, ekran do stand-upóworganizowanie cyklicznych spotkań jest ważną częścią budowania zespołu, pomaga tworzyć atmosferę tak, jak w trakcie spotkań zwykłych spotkań. Zespoły pracujące zdalnie mogą się dzięki temu poznać, co pozytywnie wpływa na komunikację.

Produktywność

Jako menedżer powinieneś okazać ufność, że osoby pracujące zdalnie dokładają wszelkich starań, aby realizować zadania w oczekiwanych od nich terminach. Dobrą praktyką jest to, żeby nie kontrolować ich przesadnie. Należy jednak śledzić postępy pracy, aby upewnić się, że wskaźniki KPI zostały dotrzymane, a terminy nie są zagrożone. Używaj w tym celu dedykowanych programów do nadzorowania pracy zespołów zdalnych (lista poniżej).

Lista zadań menedżera:

Określ styl raportowania i wybierz narzędzia, które pomogą ci śledzić wydajność pracowników. Jednym z głównych wyzwań w projektach informatycznych wykonywanych przez zespół developerów firmy zewnętrznej jest komunikacja. Dlatego większość z oferowanych na rynku rozwiązań jest wyposażona w odpowiednie narzędzia do:

  • Udostępniania plików pozwalają na współdzielenie danych, kalendarzy, list kontaktów, zadań i danych;
  • Komunikacji wewnątrz projektu odseparowują komunikację związaną z projektem i umożliwiają szybką reakcję na pilne zapytania;
  • Raportowania dostarczają informacji o KPI i dają wgląd w postęp realizacji zadań, pozwalają monitorować czas i jakość pracy developerów.

Przydatne narzędzia:

Asana zaawansowana lista zadań

To proste narzędzie do intuicyjnego zarządzania zadaniami dla grup projektowych. Funkcjonalność aplikacji obejmuje m.in. przydzielanie zadań do konkretnej osoby, dodawanie terminu wykonania, wgrywanie załączników oraz komentowanie. Ponadto umożliwia także na tworzenie „podzadań”, które mogą być przypisane do innych osób i terminów. Wszystkie zadania, aktualizacje oraz dane dotyczące projektu dostępne są w widokach list zadań, bieżących konwersacji, kalendarza, postępu realizacji projektu oraz listy załączników. https://asana.com/

Microsoft Project organizowanie za pomocą diagramu Gantta

Dopełnienie pakietu biurowego Office, które dostarcza zaawansowane funkcje przydatne w planowaniu i realizowaniu projektów, m.in. diagramy Gantta. Duża liczba gotowych szablonów wykresów, wizualizacji osi czasu pozwala zaoszczędzić czas na ich tworzenie i ułatwia szybką analizę raportowanych danych. To istotne z punktu widzenia outsourcingu IT, zwłaszcza przy tworzeniu rozwiązań dedykowanych. Narzędzie umożliwia zarządzanie wieloma projektami na raz i śledzenie ich postępów, zarządzanie zasobami i czasem pracy. https://www.microsoft.com/pl-pl/

Trello prosty workflow z użyciem tablic Kanban

Przy prostych projektach IT niewymagających wielopoziomowej realizacji poszczególnych zadań doskonale sprawdza się aplikacja bazująca na tablicach Kanban. Trello umożliwia zarządzanie portfelem zadań i współdzielenie ich w różnych zespołach. Do każdego zadania możemy dodawać etykiety, termin wykonania, osoby odpowiedzialne za realizację, załączniki, a także prowadzić dyskusje z zainteresowanymi. Narzędzie udostępnia mnóstwo dodatków rozszerzających jego funkcjonalności, tak jak na przykład synchronizację z pocztą czy firmowym kalendarzem. https://trello.com/home

Basecamp skuteczna komunikacja

Jednym z głównych problemów tworzenia oprogramowania w modelu outsourcingowym jest rozproszenie komunikacji. Aplikacja Basecamp służy między innymi do kompleksowego zarządzania wymianą wiedzy i komunikacji w ramach projektu. Wszystkie osoby biorące udział w projekcie korzystają z jednej platformy do wymiany e-maili, współdzielenia plików lub pisania na czacie. W połączeniu z modułem do tworzenia i zarządzania zadaniami oraz terminami, a także funkcją monitorowania i raportowania stanowi dobre rozwiązanie większości prostych projektów. https://basecamp.com/

JIRA wszystko, czego trzeba w Scrumie

Przy projektach zwinnych warto wziąć pod uwagę korzystanie z programu JIRA. To rozbudowane narzędzie posiada szereg narzędzi, takich jak tablice Scrum, tablice Kanban, Roadmapy oraz raporty zwinne. Możemy skorzystać z domyślnych ustawień lub zdefiniować własny przepływ pracy, w ramach którego będziemy planować i monitorować postęp zadań, poddawać gotowe elementy projektu ocenie i testom, a na koniec generować raporty o jakości i wydajności wykonanej pracy.

Platforma umożliwia również bezpośrednią integrację z narzędziami programistycznymi, co zwiększa dokładność szacowania wydajności pracy zespołu i określania terminów realizacji kolejnych Story Points. JIRA to jedno z najczęściej wykorzystywanych narzędzi w outsourcingu IT. https://pl.atlassian.com/software/jira

Redmine skonfiguruj własne narzędzie

Każdy projekt IT posiada odmienne wymagania i potrzeby w zakresie zarządzania. Dobrze skonfigurowane narzędzie pozwala na zarządzanie wszystkimi niezbędnymi danymi oraz minimalizuje czas potrzebny do ich wprowadzenia. Redmine to platforma Open Source umożliwiająca tworzenie własnych narzędzi na podstawie dostępnych funkcji, wśród których znajdziemy m.in. wiki, monitor błędów, kontrolę dostępu opartą na rolach, proste śledzenie czasu pracy, pola niestandardowe. https://www.redmine.org/

Podsumowanie

Outsourcing IT jest odpowiedzią na pozyskanie unikatowych kompetencji, jednak bez względu na model współpracy wiąże się z wyzwaniami w obszarze zarządzania zespołami rozproszonymi. Dobra wiadomość jest taka, że obecnie technologia ułatwia zdalną współpracę bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Ponadto pokolenie młodych liderów będzie stawiać na tę formę współpracy. Korzystając z dedykowanych narzędzi i technik zwinnych, możesz znacznie poprawić współpracę, a tym samym stworzyć przyjazne wirtualne środowisko do realizacji swoich projektów IT.

Pobierz bezpłatny e-book

Poznaj outsourcing w modelu Agile

Pobierz e-book przygotowany we współpracy z naszymi specjalistami

Pobierz teraz!
Autorem wpisu jest:
Paulina Materna

W branży IT od ponad 13 lat. W JCommerce odpowiedzialna za sprzedaż rozwiązań klasy ERP i BI, tym samym – za doradzanie klientom najlepszych rozwiązań. Służbowo i prywatnie interesuje się nowymi technologiami. Wolny czas aktywnie spędza z rodziną.

Dodaj komentarz

Skontaktuj się z nami

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych usługach? Napisz do nas – odpowiemy na każdą wiadomość.

Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
• w celach handlowych,
• w celach marketingowych,
• w celach rekrutacyjnych;
• w celach przyszłych rekrutacji.
3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
• w celach handlowych,
• w celach marketingowych,
• w celach rekrutacyjnych;
• w celach przyszłych rekrutacji.
3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.