Personalizacja, automatyzacja, integracja – w tych trzech słowach można zawrzeć główny trend w rozwoju systemu ERP od Microsoft. Jakie są najistotniejsze zmiany w systemie Business Central w porównaniu z wersją NAV? Przyjrzyjmy się najważniejszym nowym funkcjonalnościom systemu Microsoft Business Central 365.

Od MS Dynamics NAV do Business Central

W ciągu ostatnich kilku lat system ERP od Microsoftu był stopniowo rozbudowywany. Od wersji Dynamics NAV 2016, przez Dynamics NAV 2017 do wersji 2018. Wiosną 2018 roku pojawił się kolejny produkt: Dynamics 365 Business Central, dostępny obecnie zarówno w wersji chmurowej, jak i w modelu tradycyjnym (on-premises). Zmieniła się jednak nie tylko nazwa. Microsoft wyraźnie stawia na ułatwioną indywidualizację rozwiązania, automatyzację obsługi i jeszcze łatwiejszą integrację zarówno z innymi produktami spod swojego logo, jak i systemami zewnętrznymi.

Business Central 365 – co nowego?

  1. Nowy pulpit użytkownika

Pierwszą dostrzegalną różnicą między wersją NAV a Business Central jest zmieniony wygląd pulpitu głównego, wykonanego w nowej technologii. Panel główny jest teraz bardziej przejrzysty i zawiera zestawienie najbardziej przydatnych dla użytkownika informacji oraz zadań. Główną zaletą panelu użytkownika w nowej odsłonie jest możliwość śledzenia informacji (np. o zapasach) w czasie rzeczywistym dzięki raportom Power BI. Dodatkowo dzięki rozwiązaniom sztucznej inteligencji (o czym szerzej napiszę w dalszej części) system na bieżąco informuje użytkownika o wydarzeniach oraz wyświetla przypomnienia, np. o opóźnieniach w zapłacie faktury.

W odróżnieniu od starszej wersji NAV w górnej części panelu użytkownika zostały zebrane podstawowe opcje, zadania i listy, które wcześniej były dostępne z poziomu paska nawigacyjnego / wstążki. Zmienia się także sposób obsługi oraz wywoływania tych opcji i grupowanie dostosowane do profilu użytkownika. Dzięki funkcji personalizuj w intuicyjny sposób, przeciągając i upuszczając pola, można łatwiej dostosować opcje pulpitu do indywidulanych potrzeb użytkownika.

Zobacz webinar: Zarządzanie w chmurze – najważniejsze funkcjonalności MS 356 Business Central on Cloud

  1. Nowy interfejs / personalizacja i automatyzacja

Funkcja personalizuj do zarządzania interfejsem pozwała łatwo dostosować nie tylko panel główny, ale również np. zarządzać listami (dodawanie, przenoszenie, poszerzanie kolumn). Wielu użytkowników Business Central 365 z pewnością ucieszy nowa opcja szybkiego wyłączania pól informacyjnych, która pozwala uzyskać większy obszar roboczy. Istotnym dodatkiem ułatwiającym pracę jest opcja koncentracji uwagi w pracy z dokumentem w trybie wydania magazynowego – w wersji NAV użytkownik musiał rozszerzać widok.

Dodatkowo możemy rozszerzyć system ERP o aplikacje dostępne na AppSource, jak na przykład o Polską Funkcjonalność, dostosowującą działanie Business Central do polskich wymogów prawnych.

Nowe funkcjonalności Business Central 365

 

Nowe funkcjonalności Business Central 365

 

Nowe funkcjonalności Microsoft Business Central 365

  1. Lepsza integracja z systemami zewnętrznymi

Microsoft Business Central 365 to rozwiązanie wręcz stworzone do integracji z innymi systemami. Dzięki budowie systemu w oparciu o nową technologię użytkownicy zyskują możliwość jeszcze lepszego dostosowania go do indywidualnych potrzeb. Wraz z Business Central zyskujemy opcję doinstalowania aplikacji, które rozszerzają możliwości rozwiązania o systemy branżowe (Embedd APP). Dzięki temu system ERP może być wykorzystywany w każdej branży bez względu na jej specyfikę. Dodatkowo od tej pory nie trzeba już wprowadzać zmian w kodzie programu, ponieważ integracja z zewnętrznymi systemami jest łatwo dostępna za pomocą jednego kliknięcia.

  1. Lepsza integracja z urządzeniami mobilnymi

Dzięki nowemu klientowi WEB możliwa jest pełna integracja  Business Central z urządzeniami mobilnymi bez względu na używany system operacyjny (Windows, iOS, Android). Praca z różnymi systemami operacyjnymi i dostępność z urządzeń mobilnych sprawia, że Business Central pozwala jeszcze lepiej wykorzystać potencjał pakietu Microsoft Office 365 zainstalowanego w wersji mobilnej na smartfonie czy tablecie użytkownika.

  1. Integracja z pakietem Microsoft Office

    MS Outlook

    Business Central to ulepszona integracja z pakietem Office. Nie opuszczając programu Outlook, użytkownik może sterować większością zleceń –  wystarczy jednym kliknięciem w Outlooku uruchomić Business Central. Można w ten sposób przygotować ofertę, przekształcić ją w zamówienie i wystawić fakturę – wszystko to nadal bez opuszczania Outlooka. System automatycznego rozpoznawania tekstu w przypadku np. zapytań ofertowych dotyczących danej usługi przygotowuje propozycje asortymentowe. Użytkownik może je zaakceptować lub zmodyfikować. Stworzone oferty handlowe można następnie łatwo modyfikować w programie MS Word, poszerzając je według potrzeb np. o dokumenty czy zdjęcia.

    MS Excel

    W Microsoft Business Central 365 została zaimplementowana funkcjonalność edycji danych za pomocą programu Excel. Wszelkie dane związane z nowym klientem lub nowym asortymentem możemy przygotować w arkuszu kalkulacyjnym i zaimportować bezpośrednio do systemu. Użytkownik może też przygotować polecenie księgowania w Excelu, po czym wyeksportować je do Business Central do weryfikacji, a następnie do zaksięgowania.

    MS Flow

    W czasach gdy wiele zadań wykonywanych jest zdalnie lub spoza biura, automatyzacja procesów i dobra komunikacja odgrywają kluczową rolę. Integracja Business Central z MS Flow ułatwia współpracę, dając możliwość zdalnej akceptacji dokumentów przez przełożonych z dowolnego miejsca na świecie. Przykładowo, gdy potrzebujemy akceptacji managera w przypadku zakupu dużych ilości materiałów, przełożony otrzymuje wiadomość email i zostaje z poziomu Outlooka przeniesiony bezpośrednio do dokumentu wymagającego akceptacji.

    1. Rozwiązania sztucznej inteligencji

    Dzięki implementacji Cortany Intelligence w Business Central 365 użytkownicy systemu na bieżąco otrzymują istotne przypomnienia, na przykład o opłacaniu faktur. Nie wiemy, jak duże zamówienie złożyć u dostawcy? Cortana na bieżąco analizuje trendy na rynku sprzedaży i kalkuluje, ile powinniśmy zamówić asortymentu do wysyłki. Co więcej, gdy składamy zamówienie, system analizuje stany magazynowe i może zasugerować np. zamówienie dodatkowych produktów, opierając się na analizie trendów sprzedażowych czy przewidując szczyt sezonu.

    Podobnie w przypadku faktur – sztuczna inteligencja analizuje przychody za faktury i przewiduje, jaką sumą będziemy dysponować w określonym czasie, co jest ważne w kontekście długoterminowego planowania przychodów. Dodatkowo Cortana analizuje także średnie opóźnienia i przyspieszenia w opłacaniu faktur przez klienta, co pozwala przedstawić bardziej wiarygodne prognozy wpływów. Sztuczna Inteligencja wspomaga także sprzedaż – podpowiada, jakie cykle produkcyjne powinniśmy uruchomić, aby mieć w danym czasie dostępny asortyment.

    1. Listy produktowe z grafikami

    Kolejną istotną nową funkcjonalnością Dynamics Business Central 365 są aktywne listy produktowe z grafikami. Kafelki z grafikami są ułatwieniem w pracy przedstawicieli handlowych, którzy mogą od teraz przedstawić klientowi ofertę produktu wraz ze zdjęciem – a jak wiadomo, obraz jest wart tysiąca słów. Dzięki temu, że cały proces odbywa się w trybie online, nie ma ryzyka, że klient zamówi towar, którego aktualnie nie ma na stanie. Użytkownik jest na bieżąco informowany przez system o aktualnych stanach magazynowych.

    1. Nowy model licencjonowania

    W wersji MS Dynamics NAV 2018 licencje wykupowało się dla równoczesnych użytkowników. Business Central 365 oferuje licencje dla użytkowników nazwanych. Oznacza to, że każdy użytkownik otrzymuje osobną licencję, która daje możliwość dostępu do usługi za pomocą różnych urządzeń. Elastyczny model licencjonowania pozwala dostosować liczbę licencji do liczby faktycznych użytkowników. Dla systemu Dynamics 365 Business Central możemy wykupić następujące pakiety licencji:

    Nowości Business Central

    Podsumowanie

    Microsoft Business Central 365 niesie istotne zmiany, które potwierdzają strategię One Microsoft. Poza przejrzystym, intuicyjnym interfejsem użytkownicy zyskują funkcjonalności wspierające personalizację systemu, integrację z systemami zewnętrznymi i automatyzację zadań. Nazwa Business Central zdaje się wskazywać kierunek rozwoju systemów do zarządzania przedsiębiorstwem: biznes w centrum bez względu na branżę i mnogość używanych w firmie rozwiązań, systemów i narzędzi.

     

     

Autorem wpisu jest:
Artur Gondek

Od 1996 roku związany z systemami klasy ERP. Specjalizuje się w projektach wdrożeniowych systemu Microsoft Dynamics NAV. Posiada doświadczenie zarówno jako konsultant, jak i klient. Posiada umiejętności Analityka Finansowego oraz Analityka Danych, ugruntowane wiedzą księgową, którą z powodzeniem wykorzystuje przy realizacji projektów i kontaktach z klientami.

Dodaj komentarz

Komentarze:

Skontaktuj się z nami

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych usługach? Napisz do nas – odpowiemy na każdą wiadomość.

Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
• w celach handlowych,
• w celach marketingowych,
• w celach rekrutacyjnych;
• w celach przyszłych rekrutacji.
3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.