Kiedy przygotowywaliśmy prognozę dotyczącą głównych trendów w e-commerce na 2020 rok, nikt nie mógł przewidzieć tak ogromnego rozwoju tej branży. E-commerce, wcześniej uważany za alternatywę, z powodu pandemii szybko stał się wiodącym kanałem sprzedaży. Dziś wiemy znacznie więcej o wpływie „koronarewolucji” na branżę sprzedażową, także w kontekście trendów technologicznych. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej o trendach i prognozach dla branży e-commerce w 2021 roku.

2020: e-commerce przyspiesza

W 2020 roku byliśmy świadkami zawrotnego przyspieszenia i rozwoju branży e-commerce, a w związku z kolejnymi lockdownami sprzedaż przeniosła się do internetu. Według raportu McKinsey, w ubiegłym roku branża e-commerce rozwijała się od 2 do 5 razy szybciej w porównaniu z czasami przed pandemią. Zaowocowało to wzrostem liczby sklepów internetowych (o 39%, według raportu PrestaShop) i większym znaczeniem platform e-commerce, takich jak Shopify, WooCommerce czy Magento. Ten trend nie słabnie – według badań Statista do 2023 roku e-handel będzie miał 22-procentowy udział w całej sprzedaży w skali globalnej. Rozwój e-commerce nie pozostał bez wpływu na inne sektory gospodarki, przyczyniając się do rozwoju logistyki, w tym rynku magazynowego.

E-commerce – nowe możliwości

Pandemia przyniosła wiele wyzwań, ale stworzyła też nowe możliwości w sprzedaży. Dystans społeczny, niedostępność tradycyjnych usług – wszystko to sprawiło, że klienci zaczęli zmieniać  swoje zwyczaje zakupowe, szukając wygodnych i bezpiecznych opcji, także w duchu trendu eko. Warto wspomnieć o takich trendach jak:

  • Click and collect – klienci dokonują zakupów online i odbierają je w wybranym sklepie stacjonarnym.
  • E-grocery – klienci zamawiają produkty spożywcze online i odbierają je w sklepie lub korzystają z opcji dostawy do domu.
  • Dostawa Out-of-Home – klienci chętnie korzystają z zakupów online i możliwości odbioru produktów w pobliskich paczkomatach. Usługa ta jest uważana za wygodną i ekologiczną.
  • Ekodostawa – trend eko dotarł również do branży e-commerce. Klienci deklarują gotowość dopłaty  za ekologiczną dostawę produktów, żeby np. ograniczać tzw. ślad węglowy.

Najważniejsze trendy w e-commerce w 2021 roku

  1. Multi-vendor marketplace – model ten dobrze prosperuje i można uznać go za wiodący trend w e-commerce. W tym modelu biznesowym wielu sprzedawców może prowadzić sprzedaż swoich produktów online w jednym miejscu, podobnie jak to ma miejsce w galeriach handlowych.
  2. Omnichannel – rola usług cyfrowych znacznie wzrosła, dziś strategia omnichannel w e-commerce to już raczej standard niż trend. Sprzedawcy muszą dostosować swoją ofertę do wielu kanałów i zapewnić dostęp do produktów zarówno online, za pośrednictwem urządzeń, jak i offline.
  3. UX i personalizacja – według raportu McKinsey koncentracja na UX w e-commerce stała się koniecznością.
  4. Product discovery – sprzedawcy muszą znać swoich klientów, ich potrzeby i preferencje oraz wprowadzać rozwiązania poprawiające Customer Experience. Kategoryzowanie produktów tak, aby ułatwić klientom ich filtrowanie, to tylko jeden ze sposobów promocji oferty i wsparcia klientów w podejmowaniu decyzji. W dzisiejszych czasach wyszukiwanie głosowe (Voice Search) i wizualne (Visual Search), a także oferowanie powiązanych produktów są kluczowym elementem personalizacji, który poprawia Customer Experience.
  5. Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe – rola technologii AI i ML w e-commerce rośnie, gdyż dziś klienci sklepów internetowych oczekują coraz lepszego UX. Te zaawansowane rozwiązania sprawiają, że zakupy są szybsze, wygodniejsze i bezpieczniejsze. To również wymierne korzyści dla sprzedawców – poprawiają konwersję i umożliwiają im analizowanie dużych zbiorów danych.
  6. E-commerce staje się Agile – sytuacja jest dziś bardzo dynamiczna, stąd niełatwo jest zaplanować cały rok z góry. Właściciele sklepów internetowych mogą wykorzystać metody Agile do zwinnego planowania działań sprzedażowych i marketingowych (dzieląc je na krótsze czasookresy, np. kwartalne Sprinty.)
  7. Mobile commerce – wydaje się, że nie ma odwrotu od trendu mobilnego w e-commerce. Obecnie już ponad 50% klientów robi zakupy online, korzystając z urządzeń mobilnych. Badania wskazują, że jeśli strona ofertowa nie załaduje w ciągu trzech sekund, klienci ją opuszczą, dlatego osoby prowadzące sprzedaż w internecie powinny skupić się na tym, aby ich strona była dostosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, responsywna, i żeby wpisywała się w trend „mobile first”.
  8. Transakcje bezgotówkowe – 2020 rok przyniósł zwrot w stronę płatności bezgotówkowych. Rola transakcji online zyskiwała na popularności jeszcze przed pandemią.
  9. Sprzedaż transgraniczna – ten trend w e-commerce nabiera coraz większego znaczenia. Obserwujemy ekspansję światowych marek e-commerce, takich jak Amazon czy Allegro, które oferują produkty coraz szerszemu gronu konsumentów. Ekspansja na rynkach zagranicznych niesie wyzwanie w postaci wprowadzenia rozwiązań cyfrowych, które umożliwią szybsze dostarczanie produktów przy jednoczesnym obniżeniu kosztów. Kolejne wyzwania w tym obszarze to to bariera językowa czy regulacje prawne.
  10. Social commerce – tzw. social selling cieszy się coraz większą popularnością. 54% klientów przyznaje, że interesują ich prezentacje produktów na żywo oraz transmisje sprzedażowe w mediach społecznościowych. Klienci dołączają także do dedykowanych grup na Facebooku, w których mogą znaleźć interesujące ich produkty.
  11. Silver commerce – nie jest tajemnicą, że europejskie społeczeństwo starzeje się. Przewiduje się, że do 2030 r. seniorzy (pokolenie określane jako „Silver Power”) w wieku 65+ będą stanowić ¼ całej populacji Europy. W dzisiejszych czasach seniorzy korzystają z zakupów online równie chętnie jak reprezentanci młodszych pokoleń, do czego w dużej mierze przyczyniła się także pandemia. Właściciele sklepów online, przygotowując ofertę, powinni pamiętać o potrzebach tej grupy konsumentów i zadbać o odpowiedni UX strony.
  12. Headless commerce i PWA – sprzedawcy e-commerce, którzy chcą być o krok przed konkurencją, muszą zadbać o to, by ich strony internetowe były szybkie, responsywne i atrakcyjne wizualnie. Tu z pomocą przychodzą PWA i architektura headless commerce. Headless commmerce to w dużym skrócie oddzielenie warstwy front-end i back-end aplikacji e-commerce, co przekłada się na elastyczność i szybkość witryny. Zmiana strony w PWA (Progressive Web Application) pomaga poprawić jej responsywność, a tym samym zapewnić klientom lepsze doświadczenie zakupowe.

Programowanie

Wraz z rozwojem rynku e-commerce rośnie rola i popularność Progressive Web Applications. 

Zapraszamy na JPro Tech, gdzie Michał Wójcik pokazuje, jak samodzielnie, krok po kroku z pomocą Angulara stworzyć, a następnie skonfigurować i przetestować swoją PWA.

Przeczytaj artykuł

Podsumowanie

Dziś branża e-commerce intensywnie się rozwija i wymaga rozwiązań, które pozwolą sprzedawać produkty szybciej i wydajniej oraz takich, które zapewnią klientom możliwie jak najlepsze doświadczenie zakupowe. Przyzwyczajenia i oczekiwania konsumentów zmieniają branżę e-commerce na naszych oczach. Właściciele sklepów online, chcąc nadążyć za najnowszymi trendami (takimi jak np. omnichannel, mobile commerce czy social commerce) powinni wdrażać odpowiednie rozwiązania cyfrowe oraz stawiać na technologie, które poprawią Customer Experience – niezależnie od grupy docelowej klientów.

 

Autorem wpisu jest:
Sales Manager

Adam posiada wieloletnie doświadczenie w sprzedaży IT. W JCommerce jest odpowiedzialny za sprzedaż międzynarodową. Z wykształcenia absolwent filozofii oraz studiów podyplomowych z zakresu handlu zagranicznego, zarządzania projektami oraz marketingu cyfrowego. W wolnym czasie czyta książki i gra na gitarze.

Dodaj komentarz

Skontaktuj się z nami

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych usługach? Napisz do nas – odpowiemy na każdą wiadomość.

    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
    W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
    2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
    • w celach handlowych,
    • w celach marketingowych,
    • w celach rekrutacyjnych;
    • w celach przyszłych rekrutacji.
    3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
    4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
    5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
    6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
    7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
    8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
    9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
    10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
    W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
    2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
    • w celach handlowych,
    • w celach marketingowych,
    • w celach rekrutacyjnych;
    • w celach przyszłych rekrutacji.
    3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
    4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
    5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
    6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
    7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
    8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
    9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
    10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.