W ostatnich latach transformacja cyfrowa przyspieszyła, a migracja do chmury stała się standardem nie tylko w największych firmach. Coraz częściej migracja do chmury staje się podstawową strategią technologiczną także w średnich i małych firmach, a wydatki na usługi chmurowe w przedsiębiorstwach rosną, przekładając się jednak na oszczędności po przeprowadzonej migracji. Wszystko to sprawia, że przyglądamy się możliwościom chmury obliczeniowej z rosnącym zaciekawieniem. Jakie są prognozy dla rynku usług chmurowych w Polsce i Europie? Jakie są główne obawy i ryzyka migracji do chmury i co zyskują firmy decydujące się na pierwszy krok w chmurach?

Prognoza dla chmury

W ostatnich latach obserwujemy coraz bardziej dynamiczny rozwój segmentu usług chmurowych oraz wykorzystania opartych na nich aplikacji. Według badań przeprowadzonych przez Eurostat w latach 2014-2018 można było zaobserwować stopniowy wzrost wykorzystania usług chmurowych, a przełomowy był rok 2017. W roku ubiegłym wydatki na rozwiązania oparte na chmurze zaczęły rosnąć, osiągając 26% (w porównaniu z 19% w 2014). Gwałtowny rozwój chmury obserwujemy jednak w pandemicznym roku 2020, z uwagi na rosnące zapotrzebowanie na uniezależnienie się od tradycyjnej infrastruktury i zabezpieczenie ciągłości operacyjnej organizacji. Jak przewidują specjaliści, rynek chmury może podwoić się przed upływem najbliższych czterech lat.

Rynek chmurowy w Polsce i Europie

Chmura chmurze nierówna – można powiedzieć, przyglądając się wykorzystaniu usług cloudowych przez poszczególne kraje europejskie. Największe wykorzystanie usług chmurowych obserwujemy w dużych przedsiębiorstwach (wg danych z 2018 roku ponad połowa firm zatrudniających ponad 250 osób). Również na Starym Kontynencie tendencja wykorzystania chmury jest niezmiennie wzrostowa. W Europie według danych za ubiegły rok przodują Finlandia, Szwecja i Dania, które przekroczyły poziom 50%. A co z rynkiem chmurowym w Polsce? Zgodnie ze wspomnianym raportem zajmujemy 3. miejsce od końca z wynikiem 11,5%. Choć migracja do chmury to już ogólnoświatowe zjawisko, wielu polskich przedsiębiorców zdaje się podchodzić ze sporą dozą nieufności do tego typu rozwiązań. Szczególnie w kontekście takich zagadnień jak migracja danych do chmury i ryzyko dla bezpieczeństwa infrastruktury. Światowy trend skłania nas jednak do dyskusji na temat tego, czy ten sceptycyzm jest zasadny. Jakie są najczęstsze obawy związane z migracją firmy do chmury?

Czytaj więcej: Prognoza dla polskiej chmury

Migracja do chmury – największe obawy

Decyzję o migracji do chmury w firmach najczęściej blokuje strach przed zmianą, a także konieczność podjęcia bardzo wielu związanych z tym procesem decyzji. Wymagają one dużej wiedzy i doświadczenia, a firmy często nie posiadają w swoich szeregach pracowników dysponujących odpowiednimi kompetencjami w tym zakresie, stąd opory we wdrażaniu nowych rozwiązań. Oto najczęstsze obawy z tym związane z chmurą.

1. Utrata kontroli nad danymi

Firmy często obawiają się migracji systemów biznesowych, aplikacji i danych do środowiska chmurowego z obawy przed utratą nad nimi kontroli. Pokutuje przekonanie, że w przypadku środowiska opartego o serwery in-house, firma ma pełną kontrolę nad lokalizacją danych, bezpieczeństwem i dostępnością zasobów. Jednak model ten coraz słabiej się sprawdza – przede wszystkim z uwagi na rosnące koszty utrzymania tradycyjnej infrastruktury spowodowane coraz większą ilość danych i procesów biznesowych w organizacji obsługiwanych przez infrastrukturę IT.

2. Problem z wyborem jednego z dostawców chmury

Z uwagi na bogatą ofertę rozwiązań chmurowych niełatwo zdecydować się na konkretnego dostawcę. Do rozważenia mamy przede wszystkich oferty głównych graczy na rynku usług chmurowych:

  • Google Cloud,
  • AWS od Amazon
  • Microsoft Azure
  • oraz Alibaba Cloud

Oferty te różnią się kosztami, zakresem usług, oferowanymi rozwiązaniami, a także odmiennym podejściem do bezpieczeństwa danych. Jeśli mamy problem z wyborem odpowiedniego dostawcy, pomocny będzie zespół zewnętrznych konsultantów cloud transformation.

Na problemy Azure. Poznaj największe korzyści!

Kiedy wykorzystanie platformy Microsoft Azure jest dobrym pomysłem? Dowiedz się, jakie są możliwości chmury Microsoft i korzyści, jakie to rozwiązanie przyniesie Twojej firmie.

Dowiedz się więcej

 

3. Problem z wyborem typu usługi i modelu migracji

Czy zdecydować się na chmurę publiczną, czy prywatną? A może lepiej skorzystać ze środowiska opartego o rozwiązania hybrydowe? Te ostatnie, czyli połączenie chmury publicznej z prywatną stają się ostatnio coraz bardziej popularne. Dają możliwość przechowywania części danych lokalnie na serwerze, a części w chmurze. Przed migracją należy także zastanowić się nad modelem przeniesienia aplikacji czy całej infrastruktury do chmury, a jest ich co najmniej kilka (modele „5R”: Rehost, Refactor, Revise, Rebuild, Replace).

4. Koszty migracji do chmury i utrzymania środowiska

Czy chmura dla firm to rozwiązanie na które mnie stać? Ile trzeba zainwestować i po jakim czasie inwestycja się zwróci? Czy istniejące już w firmie aplikacje można przenieść do środowiska chmurowego i czy taka aplikacja będzie działała bez zakłóceń? Na te pytania trudno samemu odpowiedzieć, nie mając wcześniejszego doświadczenia z usługami chmurowymi. Także tu dostawca, który przeprowadził wiele wdrożeń, będzie w stanie zaproponować kosztorys i ułatwić podjęcie decyzji.

Chmura: wykorzystanie w praktyce

Czy polskie przedsiębiorstwa słusznie obawiają się migracji do chmury danych, aplikacji i infrastruktury? Zanim przejdziemy do weryfikacji tych obaw, warto zwrócić uwagę na liczne przykłady przeniesienia całej infrastruktury organizacji do chmury lub tylko poszczególnych systemów lub aplikacji na całym świecie, które dowodzą, że migracja jest korzystna dla biznesu. Przyjrzyjmy się więc przykładowym zastosowaniom chmury w biznesie.

System ERP w chmurze

Zacznijmy od absolutnych podstaw, a taką jest dla każdego przedsiębiorcy narzędzie klasy ERP. Jeszcze niedawno było to rozwiązanie, które małym i średnim firmom kojarzyło się z wysokimi kosztami wdrożenia i utrzymania oraz drogimi licencjami. Dzięki migracji systemu ERP do chmury obliczeniowej nie tylko wielkie firmy mogą używać narzędzia ERP do zarządzania firmą – na przykład instalując Microsoft Business Central on cloud z wykorzystaniem Microsoft Azure. Niektóre z zalet, jakie przynosi migracja do chmury, to oszczędność na infrastrukturze, częste aktualizacje zapewniające zwiększenie bezpieczeństwa danych oraz szybkie wdrożenie. Jak szybkie? System ERP od Microsoft jest dostępny do użycia w ciągu kilku godzin od instalacji. Wszyscy Ci, którzy mają opory przed samodzielnym wdrażaniem systemu ERP mogą zwrócić się z prośbą o wsparcie konsultantów cloud transformation services.

Business Intelligence w chmurze

W ostatnich latach bycie organizacją data-driven to gorący temat wśród przedstawicieli biznesu. Współczesny przedsiębiorca posługuje się nie tyle intuicją co przede wszystkim wykorzystuje dane, które pozwalają mu optymalizować działania i przyjmować odpowiednią strategię. Wraz z rozwojem możliwości chmury, data-driven przestaje być pojęciem zarezerwowanym tylko dla największych graczy.

Średnie lub małe przedsiębiorstwa, które chcą podejmować bardziej świadome decyzje biznesowe oparte o dane, mogą wykorzystać środowisko chmurowe do hostowania swoich aplikacji Business Intelligence. Największą zaletą migracji narzędzi BI jest oszczędność na infrastrukturze. Decydując się na narzędzia Business Intelligence w chmurze, nie trzeba ponosić kosztów, jakie generują serwery oraz zakup i instalacja niezbędnego oprogramowania. Przedsiębiorca oszczędza czas, ale przede wszystkim zyskuje dostęp do danych  z dowolnego miejsca na świecie, także za pośrednictwem z urządzeń mobilnych – telefonu czy tabletu. O narzędziach Business Intelligence mówi się, że sprzyjają demokratyzacji danych, czyli ich dostępności dla każdego użytkownika. Usługi chmurowe wspomagają ten proces.

Dowiedz się więcej: Narzędzie Qlik Sense Cloud, czyli analityka biznesowa w chmurze.

Chmura w e-commerce

Sektor e-commerce to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi handlu, ale też branża w której migracja do chmury przynosi najwięcej korzyści. Na taki model infrastruktury decydują się zarówno duże firmy, jak i początkujący przedsiębiorcy. Prowadząc biznes internetowy i jedni, i drudzy muszą bowiem działać w myśl „spodziewaj się niespodziewanego”. Na przykład przeciążenie serwerów w trakcie coraz bardziej popularnych w Polsce wydarzeń typu Black Friday czy Cyber Monday może spowodować, że jednej chwili strona internetowa i aplikacja sklepu przestają działać. Czy w dobie rosnącej konkurencji w branży e-commerce można pozwolić sobie na to, by użytkownicy nie mogli robić zakupów? Koszty wizerunkowe w tym przypadku mogą być znacznie wyższe niż straty pieniężne.

W takich właśnie sytuacjach migracja do środowiska chmurowego rzeczywiście ratuje życie przedsiębiorcom. I nie chodzi tu już o potentatów takich jak Amazon, który potęgę swojej marki zbudował właśnie dzięki platformie handlu internetowego. Każdy, także prowadzący lokalny biznes, może zyskać przewagę nad konkurencją dzięki niezawodności chmury. Bezpieczeństwo, niezawodność, wsparcie dostawcy i dostępność usług, a także dane dostępne z każdego miejsca to tylko nieliczne z zalet chmury w e-commerce.

Przeniesienie do chmury – obawy vs korzyści

Podsumujmy więc, jakie są największe korzyści dla organizacji decydujących się na migrację firmy do chmury i czy opisane wcześniej obawy są słuszne.

1. Zwiększenie bezpieczeństwa

Lęk przed utratą kontroli nad danymi i infrastrukturą jest jednym z najpowszechniejszych, ale też najmniej uzasadnionych. Okazuje się, że przeniesienie danych do chmury sprawia, że zmniejszamy ryzyko ich utraty, a także dostępu do nich osób niepowołanych. Dostawcy usług chmurowych zdają sobie sprawę z tego, że bezpieczeństwo danych to absolutna podstawa, więc nad jego gwarancją pracują sztaby specjalistów, na co dzień monitorujących wszelkie ryzyka i zagrożenia. Wiarygodność i bezpieczeństwo usług jest podstawą działalności biznesowej firm takich jak Amazon, Microsoft czy Google, więc firmy te inwestują ogromne zasoby i środki finansowe w bezpieczeństwo.

Firmy, których działalność opiera się na innych obszarach niż IT, nie mogą sobie pozwolić na takie nakłady, oznacza to, że infrastruktura in-house jest zwykle znacznie słabiej zabezpieczona przed atakami i znacznie słabiej chroni kluczowe dane przed ich utratą, co jest najważniejszym argumentem potwierdzającym, że należy przenieść się do chmury najszybciej jak to możliwe.

2. Oszczędność

Usługi chmurowe pozwalają na wykorzystanie istniejących narzędzi chmurowych, więc pozwalają skrócić czas rozwoju oprogramowania i aplikacji, co przekłada się na zmniejszenie kosztów. Dodatkowo decydując się na migrację do chmury danych i całych systemów biznesowych w naszej firmie, a także na wybór gotowych narzędzi chmurowych, oszczędzamy na kosztach infrastruktury, której już nie musimy fizycznie posiadać w firmie. Nie musimy ponosić jednorazowych wydatków na oprogramowanie i serwery – w modelu chmurowym zamieniamy je na niskie opłaty miesięczne. Dodatkowo możemy w dowolnym momencie zrezygnować z wykorzystania tych zasobów – w tradycyjnym modelu, czyli np: po zakupie serwerów, firma nie ma już możliwości wycofania się z inwestycji.

3. Elastyczność i skalowalność zasobów

Firma decydująca się na migrację do chmury obliczeniowej płaci wyłącznie za te usługi, z których korzysta. Daje to możliwość poszerzania zakresu usług adekwatnie do potrzeb przedsiębiorstwa, np. wraz z jego rozwojem. Podobnie w drugą stronę – gdy szukamy oszczędności lub nie potrzebujemy już dużej mocy obliczeniowej lub dużej przestrzeni do przechowywania danych, zmieniamy konfigurację usługi i ograniczamy koszty, generowane przez nasze zasoby. W kontekście skalowalności zasobów ważne jest też to, że możemy hostować serwisy w wielu różnych miejscach na świecie. Możliwości geolokacji pozwalają szybciej ładować nasze serwisy. Europejska aplikacja lub strona internetowa w USA zawsze będzie się wolniej otwierać niż strona hostowana w Stanach Zjednoczonych.

4. Kompetencje chmurowe

Większość obaw, które powoduje migracja do chmury wynika z braku w firmie know-how, jak taka migracja miałaby przebiegać, a także jak utrzymywać nowe rozwiązania i aplikacje. Pozyskanie odpowiednich kompetencji może być trudne i czasochłonne, dlatego warto zwrócić się do doświadczonego partnera technologicznego, który będzie w stanie doradzić i przeprowadzić cały proces migracji, a następnie wesprzeć w utrzymywaniu nowego rozwiązania.

Migracja do chmury – plan na 2021

Obiecujące prognozy dla chmury na najbliższe lata, przyspieszenie transformacji cyfrowej w 2020 roku, oraz rosnący udział w rynku usług i rozwiązań chmury obliczeniowej sprawiają, że śledzimy prognozy na 2021 rok z większą uwagą. Usługi chmurowe same w sobie nie są nowością, są natomiast nowością jako powszechnie wykorzystywany standard biznesowy. Być może dlatego budzą wśród przedsiębiorców wątpliwości. Okazuje się, że obawy o koszty migracji i utrzymania systemów, utratę kontroli czy te związane z wyborem dostawcy i konkretnego rozwiązania są często bezpodstawne. Bogactwo rozwiązań i dostawców, bezpieczeństwo danych i skalowalność rozwiązania sprawiają, że spoglądając w chmury, optymistycznie patrzymy w przyszłość i coraz chętniej rozważamy przeniesienie systemów, aplikacji czy całych środowisk i infrastruktury IT do modelu opartego o zasoby w chmurze.

Autorem wpisu jest:
International Business Development Manager

W JCommerce odpowiedzialna za sprzedaż międzynarodową i współpracę z krajami skandynawskimi oraz krajami Beneluksu. Posiada wieloletnie doświadczenie w doradztwie w obszarze procesów rekrutacyjnych i outsourcingu procesów biznesowych. Absolwentka Akademii Ekonomicznej w Katowicach oraz Kolegium Języka Biznesu na Uniwersytecie Śląskim.


Dodaj komentarz

Skontaktuj się z nami

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych usługach? Napisz do nas – odpowiemy na każdą wiadomość.

    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
    W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
    2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
    • w celach handlowych,
    • w celach marketingowych,
    • w celach rekrutacyjnych;
    • w celach przyszłych rekrutacji.
    3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
    4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
    5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
    6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
    7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
    8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
    9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
    10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
    W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
    2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
    • w celach handlowych,
    • w celach marketingowych,
    • w celach rekrutacyjnych;
    • w celach przyszłych rekrutacji.
    3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
    4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
    5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
    6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
    7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
    8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
    9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
    10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.