Szpitale i placówki ochrony zdrowia, które stawiają na innowacyjność, coraz chętniej inwestują nie tylko w nowoczesną aparaturę medyczną, ale też oprogramowanie i urządzenia przenośne dla pacjentów i pracowników. W jaki sposób urządzenia Apple pomagają w służbie zdrowia i jak Jamf pozwala wykorzystać ich potencjał? Postanowiłam zebrać najnowsze informacje o nowoczesnych rozwiązaniach mobilnych i trendach w rozwoju sektora healthtech stosowanych za granicą, które – miejmy nadzieję – będą wkrótce wspierać leczenie także pacjentów w Polsce.

Technologie mobilne w szpitalach

90% firm IT biorących udział w badaniu przeprowadzonym przez amerykańską firmę Vanson Bourne w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, we Francji i w Holandii, przyznaje, że wdrożyło lub planuje wdrożyć w służbie zdrowia technologie mobilne. Cel i korzyść zarazem: poprawa opieki nad pacjentami oraz większa efektywność zespołów medycznych. Badanie potwierdziło, że wykorzystanie urządzeń mobilnych w placówkach medycznych bezpośrednio wpływa także na zadowolenie i satysfakcję pacjentów. Prawie połowa (47%) placówek medycznych biorących udział w ankiecie planowała wykorzystanie technologii mobilnych w ciągu nadchodzących dwóch lat. Jednak niemal dwukrotnie więcej (75%) wskazywało brak czasu i zasobów jako przeszkodę w przeprowadzeniu takiego wdrożenia.

Stawianie na urządzenia mobilne za granicą to trend, który warto obserwować. Odpowiedzią w zakresie potencjalnych przeszkód mogą być narzędzia klasy MDM, pozwalające na sprawne zarządzanie infrastrukturą IT w firmie. Ale zacznijmy od początku. Dlaczego szpitale na całym świecie wdrażają rozwiązania bazujące na technologiach mobilnych i jakie korzyści niesie to dla pacjentów i pracowników służby zdrowia?

iPad i iPhone w służbie… zdrowiu

„Gdy dobrze się bawisz i zapominasz na chwilę o chorobie i bólu, wracasz do zdrowia szybciej” – mówi Roland Kramer z Uniwersyteckiego Centrum Medycznego (UMC), gdzie Jamf wspólnie z firmą Car Cervants przeprowadził wdrożenie spersonalizowanych iPadów dla najmłodszych pacjentów szpitala dziecięcego (Emma Children Hispital). Co może dać więcej rozrywki: ekran telewizora zamontowany w pokoju pacjenta czy „własny” iPad dostosowany do grupy wiekowej dziecka? Szpital w Amsterdamie postawił na to drugie, osiągając szybko wymierne rezultaty w postaci uśmiechniętych twarzy najmłodszych pacjentów i… skoncentrowanych na pracy lekarzy. Ci, nie niepokojeni, są w stanie w większym stopniu skupić się na leczeniu pacjentów. Takie wdrożenia nie są co prawda standardem, jednak przykład tego holenderskiego szpitala może inspirować placówki medyczne na całym świecie do wdrożenia u siebie rozwiązań mobilnych i podążania za najnowszymi trendami w sektorze healthcare.

Czytaj także: Urządzenia Apple czy faktycznie są drogie?

Korzyści dla pacjentów

Bez względu na kraj zamieszkania, mało kto chce wyobrażać sobie swój pobyt w szpitalu. Możemy jednak wyobrazić sobie, że dzięki urządzeniom mobilnym, zapewniającym pacjentom rozrywkę w takich nowoczesnych placówkach medycznych, pobyt może być trochę mniej stresujący. Pacjent przebywający w jednym z takich szpitali, korzystając z iPhone’a, ma dostęp do swojego planu leczenia, wszystkich planowanych działań oraz wgląd w przepisane leki. Dodatkowo otrzymuje dostęp do planu dnia, może dokonać wyboru posiłków czy skorzystać z różnych aplikacji rozrywkowych. Pacjenci coraz częściej mogą kontaktować się z placówkami pomiędzy pobytami w szpitalu dzięki aplikacjom na urządzeniach mobilnych. Przekazywanie danych na temat leczenia oraz informacji zwrotnych od pacjenta to nie tylko komfort, ale też odciążenie samej placówki, pozwala bowiem zredukować liczbę kolejnych wizyt, np. celem konsultacji wyników badań czy też ich zlecania.

Korzyści dla personelu medycznego

Personel medyczny może zapewnić najlepszą opiekę, jeśli posiada do swojej dyspozycji intuicyjne, niezawodne narzędzia. Lekarze, którzy pracują w szpitalach wykorzystujących te rozwiązania, mogą zdalnie łączyć się z pacjentami i prowadzić przełomowe badania medyczne. W rezultacie opieka nad chorymi staje się bardziej wydajna, spersonalizowana i ostatecznie – bardziej przyjazna dla samych pacjentów. Wykorzystanie iPhone’ów w placówkach medycznych przekłada się na większą efektywność pracowników i lepszą komunikację w zespołach medycznych. Pozwala też na szybszy dostęp do wyników badań pacjentów z dowolnego miejsca.

Mac w biznesie

Dlaczego Jamf Pro?

Wiele szpitali za granicą chciałoby czerpać z dobrodziejstw Apple w swojej firmie. Aby jednak takie wdrożenia były się standardem, a nie ciekawostką czy trendem, warto skupić się na potrzebach firm, ich obawach i potencjalnych przeszkodach. Systemy MDM klasy enterprise, takie jak JamfPro, są  odpowiedzią na konkretne obawy w kontekście wdrożenia urządzeń mobilnych.

  • Oszczędność czasu pracowników

Brak czasu i pracowników, których trzeba zaangażować, to główna przeszkoda i obawa związana z wdrożeniem urządzeń mobilnych w szpitalach. Użytkownicy urządzeń Apple mają możliwość skorzystania w tym zakresie z dedykowanego narzędzia MDM, jakim jest system JamfPro. Technologia ta pozwala na tzw. zero-touch deployment, czyli dostarczenie sprzętu i zarządzenie nim przy minimalnym zaangażowaniu personelu medycznego w tym zakresie. Lekarz czy pielęgniarka mogą poświęcić więcej czasu na opiekę czy zabiegi medyczne.

  • Większe bezpieczeństwo

Według cytowanych już badań firmy Vanson Bourne główne obawy placówek medycznych wiążą się z bezpieczeństwem. Apple zapewnia swoim użytkownikom wysokie standardy bezpieczeństwa, np. dzięki częstym aktualizacjom systemu. Dzięki Jamf Pro szpitale mogą skonfigurować posiadany sprzęt iOS i zarządzać nim w taki sposób, aby dane osobowe i historia choroby każdego pacjenta były w pełni poufne i bezpiecznie. Za każdym razem sprzęt jest personalizowany pod kątem konkretnego szpitala czy kliniki. Po zakończeniu pobytu pacjenta wszystkie dane z urządzenia są automatycznie usuwane. Dzięki temu kolejny pacjent może skorzystać z iPhone’a czy iPada tak, jakby było to nowe urządzenie.

  • Lepszy user experience

Wykorzystanie urządzeń mobilnych w służbie zdrowia to realny wzrost zadowolenia użytkowników. Aż 96% badanych organizacji zauważyło wzrost satysfakcji pacjentów po wdrożeniu rozwiązań mobilnych w placówkach medycznych. Urządzenia Apple są synonimem niezawodności, a pisząc o user experience, najczęściej używa się takich określeń jak: legendarny, niesamowity, niepowtarzalny. W przypadku urządzeń Apple w wybranych szpitalach, które postawiły na tę markę, mówimy już nie o user experience, lecz – w przypadku pacjentów – patient experience. Wszystkie ustawienia urządzeń iOS są skonfigurowane w taki sposób, aby pacjent mógł z łatwością korzystać ze swojego sprzętu i aby użytkowanie było jak najbardziej przyjazne.

Podsumowanie

Rozwiązania mobilne w szpitalach są silnie rozwijającym się trendem obszaru healthcare. Warto w tym względzie śledzić strategię Apple. Potentat z Coupertino współpracuje z wieloma uznanymi specjalistami ze świata medycyny. Poprzez liczne konsultacje z wiodącymi szpitalami, placówkami medycznymi i fundacjami z całego świata tworzone są i ulepszane platformy programowe, które są odpowiedzią na indywidualne potrzeby użytkowników i będące w stanie sprostać najpoważniejszym wyzwaniom. Dzięki połączonej mocy Apple i firmy Jamf pracownicy medyczni i sami pacjenci mogą skupić się na tym, co najważniejsze w całym procesie leczenia.

 

Autorem wpisu jest:
International Business Development Manager

International Customer Development Manager z bogatym doświadczeniem w obszarze sprzedaży i Human Resources. Płynnie posługuje się 3 językami obcymi, ma doświadczenie we współpracy z klientami zagranicznymi.

Dodaj komentarz

Skontaktuj się z nami

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych usługach? Napisz do nas – odpowiemy na każdą wiadomość.

Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
• w celach handlowych,
• w celach marketingowych,
• w celach rekrutacyjnych;
• w celach przyszłych rekrutacji.
3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
• w celach handlowych,
• w celach marketingowych,
• w celach rekrutacyjnych;
• w celach przyszłych rekrutacji.
3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.