Blockchain, pomimo rosnącego zainteresowania potencjałem, jaki w nim drzemie, wciąż budzi wiele wątpliwości, a użycie i zrozumienie tej technologii pozostaje w sferze „technologii marzeń” lub „technologii przyszłości”. Wielu przedsiębiorców chcących wdrożyć u siebie rozwiązania oparte na blockchainie zastanawia się, od czego rozpocząć projekt i jaką przyjąć strategię. W dzisiejszym artykule przyglądamy się bliżej tej obiecującej technologii i podpowiadamy, jak zamienić ją w konkretne rozwiązania dla biznesu.

Blockchain: nowinka czy innowacja?

W trakcie targów Gisec w Dubaju przyglądaliśmy się konkretnym modelom biznesowym bazującym na blockchainie. Praktyczne przykłady użycia technologii w biznesie pozwoliły odpowiedzieć na pytania o to, czym jest blockchain, jak jest wykorzystywany na świecie i jakie możliwości technologia łańcucha bloków otwiera zarówno przed użytkownikami, jak i przedstawicielami biznesu. Praktyczne użycia technologii w takich branżach jak logistyka, administracja, finanse czy energetyka sprawiają, że przedsiębiorcy zaczynają patrzeć na tę technologię coraz mniej jak na nowinkę, a coraz bardziej jak na innowację, która przynosi wymierne korzyści. Bezpieczeństwo transakcji i informacji, kontrola jakości, oszczędność kosztów i czasu to tylko niektóre z nich. Biznes i zespoły projektowe oprócz korzyści dostrzegają też jednak wyzwania – te są nieuniknionym elementem rozwoju, nie tylko w sferze IT. Jak zatem przekuć wyzwania w innowacyjność? Przyjrzyjmy się kluczowym elementom w kontekście wdrożenia technologii opartej na blockchainie, przechodząc krok po kroku przez proces przedwdrożeniowy.

Czym jest blockchain? Dowiedz się więcej: Blockchain w konkretnych modelach biznesowych

Krok 1 – Zrozumieć blockchain

Zrozumienie technologii jest kluczem do planowania wdrożenia. Jak się okazuje, firmy rozważające korzystanie z rozwiązań bazujących na blockchainie – nawet tuż przed wdrożeniem – wykazują nikłą wiedzę na temat tego, jakie problemy jest w stanie rozwiązać blockchain w przypadku tej konkretnej organizacji. Podobnie, jeśli chodzi o świadomość, jakie zaangażowanie będzie potrzebne zarówno po stronie firmy, jak i zespołów zajmujących się implementacją.

Pokutuje wyobrażenie blockchaina jako złotego środka na wszystkie problemy organizacji. Osoby decyzyjne w firmach nie zgłębiają praktycznej strony działania technologii, skupiając się raczej na monitorowaniu projektu, tak aby uzyskać gotowe rozwiązanie od zespołu projektowego w zaplanowanym czasie. Nawet w firmach, które organizują dla pracowników szkolenia na temat blockchaina przed implementacją, wciąż brakuje praktycznego zrozumienia tej technologii w kontekście tego, w jaki sposób może się ona przyczynić do rozwoju tej konkretnej organizacji. Dopiero dzięki zagłębieniu się w temat i umiejętności odniesienia tej wiedzy do konkretnych problemów firmy można w pełni zaangażować się w projekt blockchainowy.

Konkretne działania:

  • Zaplanuj szkolenia dla konkretnej grupy docelowej z Twojej organizacji, dla której praktyczne zrozumienie technologii łańcucha bloków będzie istotne z biznesowego i technicznego punktu widzenia.
  • Zastanów się, jakie rezultaty blockchain może przynieść w Twojej organizacji i przede wszystkim zadaj sobie pytanie: Dlaczego wdrażam blockchain? Jeśli dla Ciebie będzie to jasne na etapie planowania, także pracownicy i osoby zaangażowane we wdrożenie potraktują to jako konkretne zadanie, a nie jako abstrakcyjny przedmiot spotkań, analiz i raportów o postępach.
  • Skup się na sprecyzowanych przypadkach użycia blockchaina w Twojej organizacji. Jakie są problemy, które próbujesz od dawna bezskutecznie rozwiązać przy użyciu innych dostępnych dla Ciebie technologii? Czy w tych przypadkach blockchain będzie pomocny?

Krok 2. Zaangażowanie

Blockchain coraz bardziej ciekawi. Sam fakt, że często jest wymieniany jednym tchem wśród tak innowacyjnych technologii jak Internet of Things, Smart City czy Industry 4.0, sprawia, że firmy chcą stosować u siebie rozwiązanie, które kojarzy się z innowacyjnością. Niestety, często bywa tak, że organizacje próbują wpasować nowe rozwiązania w stare ramy, co skutkuje niewykorzystaniem całego potencjału drzemiącego w technologii. To trochę tak, jakbyśmy próbowali używać najnowocześniejszego monitora, podpinając go do przestarzałego komputera klasy PC.

Blockchain jest w stanie zmienić sposób, w jaki patrzymy na biznes, ale tylko w momencie, jeśli zaangażujemy się w projekt, odchodząc od starych procesów, jeśli okaże się to konieczne. Zbudowanie odpowiedniej strategii jest istotne zarówno w wymiarze krótko-, jak i długoterminowym. W przeciwnym razie zasypie nas liczba pytań i problemów mnożących się w trakcie wdrożenia. Stąd już krok do zakończenia projektu niepowodzeniem.

Konkretne działania:

  • Zbuduj przejrzystą strategię działania. Przygotuj plan wdrożenia z jasnymi wytycznymi dla wszystkich zaangażowanych.
  • Plan i wytyczne dotyczące tego, kto i w jaki sposób angażuje się w projekt, będą wskazówką dla osób decyzyjnych w firmie i pozwolą im śledzić realizację projektu na każdym jego etapie, czy to w wymiarze krótkoterminowym, czy też długoterminowo.

Krok 3. Zaufanie

W podejmowanie decyzji o wdrożeniu, planowanie i przygotowania przedwdrożeniowe będzie z pewnością zaangażowanych wielu pracowników zajmujących różne stanowiska i pracujących w różnych działach firmy. Księgowy, project manager, dyrektor organizacji i specjalista IT na co dzień, choć pracują w tej samej firmie, posługują się innym językiem i mają inne priorytety. Na etapie przedwdrożeniowym jasna komunikacja, dobra współpraca i wzajemne zaufanie będą niezbędne do wdrożenia projektu. Brzmi jak frazes? Pamiętajmy, że wciąż mowa o technologii, która dla wielu jest czymś nowym. Rozwiązania bazujące na blockchainie wnoszą do organizacji zaufanie – nie tylko w wymiarze cyfrowym, ale też tym ludzkim. Tak jak ogniwa bloków łączą się ze sobą, tak w trakcie wdrożenia różne jednostki organizacji powinny działać jako całość. W trakcie planowania wdrożeń ludzie uczą się współpracy nie tylko w obrębie organizacji, lecz także często z dostawcą usług, który przeprowadza wdrożenie. Wzajemnie zaufanie i przekazywanie informacji jest tu więc kluczowe.

Konkretne działania:

  • Bądź uważnym słuchaczem. W trakcie współpracy nad wdrożeniem technologii blockchain będziesz mieć okazję pracować z wieloma osobami. Analizuj zebrane informacje, aby łatwiej ocenić wyzwania i cele. To okazja, by wiele się nauczyć zarówno od osób związanych z organizacją, jak i od partnerów zewnętrznych zaangażowanych w projekt.
  • Postaw na jasną komunikację. W przypadku technologii, która wciąż budzi wiele wątpliwości, szczątkowa, niejasna lub niekompletna komunikacja może tylko zaszkodzić. Otwartość, przejrzystość i dzielenie się informacjami pozwoli zbudować atmosferę wzajemnego zaufania.

Podsumowanie

Blockchain nie jest odpowiedzią na wszystkie problemy organizacji. Na początku drogi z blockchainem warto kierować się drogowskazami takimi jak określona wartość biznesowa czy konkretne zastosowania technologii w naszej firmie. Dzięki wcześniejszemu zdobyciu praktycznej wiedzy i jasnemu planowi działania dobrze przygotujemy się do wdrożenia rozwiązania blockchain. To zaowocuje wykorzystaniem całego potencjału tej technologii w przyszłości.

Autorem wpisu jest:
Klaudia Jaśniak

Od ponad 8 lat wspiera przedsiębiorstwa w podejmowaniu optymalnych decyzji biznesowych. Przez większość kariery związana z branżą ICT. W JCommerce odpowiada za rozwój współpracy z klientami na rynku polskim. Po godzinach miłośniczka teatru tańca i sztuki współczesnej.

Dodaj komentarz

Komentarze:

Skontaktuj się z nami

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych usługach? Napisz do nas – odpowiemy na każdą wiadomość.

Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
• w celach handlowych,
• w celach marketingowych.
3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.