Dowiedz się, jakim wyzwaniom musieliśmy stawić czoła w 2020 roku jako firma IT i w jaki sposób firmy spoza branży mogą wykorzystać nasze doświadczenie.  

Według raportu Komisji Europejskiej przed pandemią telepraca była powszechna w takich branżach jak IT, usługach wymagających specjalistycznej wiedzy czy edukacji. Osoby wykonujące pracę zdalnie stanowiły 15% wszystkich osób zatrudnionych w UE. Sytuacja związana z pandemią sprawiła, że liczba ta wzrosła do 25%. Przed pandemią Polska plasowała się na 14. miejscu, jeśli chodzi o zdalne miejsca pracy, a w rankingu cyfryzacji wiodły kolejno:

  • Szwecja
  • Holandia
  • Luksemburg
  • Finlandia
  • Dania

Praca zdalna w 2020 roku

Marzec 2020 roku przyniósł nam nową rzeczywistość, a wraz z nią nowe obawy i wyzwania. Aby ograniczyć interakcje społeczne, a organizacji zapewnić ciągłość operacyjną, polskie firmy w miarę możliwości przechodziły na model pracy zdalnej. Już teraz mówi się, że będzie on nowym standardem, a globalni gracze jak Microsoft zapowiadają pracę zdalną na stałe. Nowa sytuacja sprawiła, że w JCommerce także czasowo przeszliśmy na tryb pracy zdalnej. Jako firmie IT było nam o tyle łatwiej, że posiadamy niezbędne narzędzia do pracy zdalnej i odpowiednią strategię, która powstała i została przetestowana na długo przed pandemią.

Nowa rzeczywistość w firmach IT – mity

To prawda, że świat online stał się naszym drugim domem, jednak wokół firm IT w dobie pandemii narosło wiele mitów. Najczęściej spotykane z nich to:

  1. Firm z branży IT nie dotknęła pandemia
  2. Praca zdalna nie jest wyzwaniem dla firm IT
  3. Pracownicy IT nie obawiają się o swoje zatrudnienie
  4. Firmy IT nie muszą oszczędzać
  5. Firmy IT nie narzekają na brak projektów

Firmy IT w trakcie pandemii – jakie są fakty?

  1. Pandemia wpłynęła na wszystkie branże – kryzys dotknął klientów z różnych sektorów: od branży produkcyjnej, przez turystykę po handel i kulturę. Przez pierwsze 3-6 miesięcy panowała niepewność i klienci na całym świecie renegocjowali stawki ze swoimi dostawcami IT, zmniejszali alokacje i szukali oszczędności, weryfikując budżety na projekty rozwoju oprogramowania. Żadna branża nie funkcjonuje jako samoistny byt, a niepewność klientów w innych branżach i wstrzymanie się z inwestycjami wpłynęły na liczbę alokacji i prowadzone rekrutacje także w firmach IT.
  2. Praca zdalna na tak szeroką skalę jest wyzwaniem także w IT – o ile dotychczas praca zdalna była standardem wśród developerów, to są jednak w JCommerce działy, które nie pracowały wcześniej online w tak dużym wymiarze. Działy HR prowadzące rekrutację czy dział administracji w trakcie pracy zdalnej musiały więc stawić czoła nowym wyzwaniom, jak rekrutacja online i zdalny on-boarding. Wiele zależy także od zasad w projekcie klienta i umowy, więc wcześniej część programistów realizowała pracę z biura klienta (np. w przypadku klientów z branży finansowej i wymogów bezpieczeństwa). Zmiany w tym zakresie wymagały więc także negocjacji z klientami, bez zgody których nie byłyby one możliwe.
  3. Pandemia wpłynęła na poczucie niepewności także w IT – nowa sytuacja przyniosła poczucie niepewności także w branży IT, a jej pracownicy stali się mniej skłonni do zmiany pracy – tak wynika m.in. z raportu Devire „Branża IT w nowej rzeczywistości”. Ponieważ pandemia w pewnym stopniu wpłynęła na wszystkie branże, w tym te, którym dostarczamy usługi IT, również pracownicy firm IT czuli niepewność związaną ze swoim stanowiskiem pracy i otwieraniem się nowych projektów.
  4. Firmy IT także szukały oszczędności – nowe wyzwania, niepewność, renegocjacje stawek przez klientów – wszystko to wpłynęło na potrzebę przedefiniowania celów finansowych.
  5. Nastąpił zwrot w stronę nowych technologii – w marcu i kwietniu odczuliśmy, że świat wstrzymał oddech, także nasi potencjalni klienci. Prowadziliśmy mniej rekrutacji, ale zauważyliśmy wzrost zainteresowania określonymi obszarami, takimi jak cyfrowa transformacja, rozwiązania Business Intelligence, wdrożenia Microsoft Power BI czy systemu klasy Enterprise Mobility Management Jamf Pro.

    Trendy 2021. Transformacja cyfrowa przyspiesza!

Praca zdalna w JCommerce

Przejście na model pracy w 100% zdalnej było dla nas nowym wyzwaniem, ale też szansą, żeby wypracować nowe procesy, usprawnić modele współpracy w projektach, a przede wszystkim poznać potrzeby naszych pracowników. Po pierwszym półroczu pracy zdalnej przeprowadziliśmy ankietę „Twoja opinia o pracy zdalnej w JCommerce”. Badanie zostało przeprowadzone w dniach 10-18 września 2020 r. i wzięło w nim udział 51% pracowników organizacji. Zachęcam do lektury drugiej części tekstu, w której podzielimy się z Wami wnioskami z ankiety.

Autorem wpisu jest:
CEO

Piotr związany jest z JCommerce od 2005 roku, od 2010 pełni funkcję Prezesa Zarządu. Do jego obowiązków należą strategiczne zarządzanie firmą oraz organizacja i koordynacja działań sprzedażowych, a także obszar HR i zarządzanie produkcją. Studiował w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz na Uniwersytecie w Kolonii, gdzie zdobył wiedzę z zakresu ekonomii i zarządzania. Absolwent ICAN Institute w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywał w takich firmach jak Compaq Computers, KLK czy Techmex. W życiu prywatnym kibic Bayernu Monachium, biegacz maratończyk i miłośnik prawdziwej włoskiej pizzy.

Dodaj komentarz

Skontaktuj się z nami

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych usługach? Napisz do nas – odpowiemy na każdą wiadomość.

    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
    W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
    2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
    • w celach handlowych,
    • w celach marketingowych,
    • w celach rekrutacyjnych;
    • w celach przyszłych rekrutacji.
    3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
    4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
    5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
    6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
    7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
    8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
    9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
    10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
    W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
    2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
    • w celach handlowych,
    • w celach marketingowych,
    • w celach rekrutacyjnych;
    • w celach przyszłych rekrutacji.
    3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
    4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
    5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
    6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
    7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
    8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
    9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
    10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.