Rozwój branży FinTech w Polsce

Kamil Straziński | Transformacja cyfrowa | 12.05.2022

FinTech

Coraz większy wpływ i znaczenie dla sektora finansowego ma rozwój branży FinTech. Działanie FinTechów opiera się na innowacyjności, a sama struktura często ułatwia procesy w firmie. Czym jest FinTech i jakie technologie możemy do niego zaliczyć? Jak wygląda branża FinTech i jej rozwój w Polsce? O tym w dalszej części artykułu.

Czym właściwie jest FinTech?

FinTech można zdefiniować jako jeden z sektorów gospodarki, łączący rozwiązania finansowe i technologiczne, zazwyczaj wykorzystujący do tego Internet lub inne dostępne narzędzia komunikacji elektronicznej. Do grupy FinTech można zaliczyć zarówno startupy, jak i duże przedsiębiorstwa. Aby firma mogła zostać nazwana FinTechem, powinna przede wszystkim spełniać kryterium usługowe, a więc udostępniać produkty finansowe, wykorzystując przy tym kanały online. Do FinTechów zaliczają się niektóre banki, firmy ubezpieczeniowe (InsurTech), instytucje płatnicze i pożyczkowe, a także firmy wykorzystujące Blockchain

Początki FinTechów – krótka historia

Na początku lat 80. XX wieku pojawiały się pierwsze informacje o FinTechu. Na scenie technologicznej pojawiły się procesy, które polegały na komputeryzacji i masowym stosowaniu telekomunikacji w bankach i na rynkach finansowych. Jednak już w latach 60. korzystano z pierwszych bankomatów, które – choć dziś być może nie myślimy o nich w ten sposób – także należy zaliczyć do rozwiązań typu FinTech.

W mediach zaistnienie pojęcia i dynamiczny rozwój firm z branży FinTech jest mocno skojarzony z rozwojem Internetu. Pierwsze firmy fintechowe na skalę globalną pojawiały się wraz z wprowadzaniem nowych usług online, jak np. PayPal, który bardzo dobrze sprawdził się na portalach aukcyjnych. Sama rewolucja FinTech rozpoczęła się wraz z masowym upowszechnieniem smartfonów.

Fintech – technologie finansowe zmieniające sektor bankowy

Stworzenie systemu płatności za autostrady dla niemieckiego klienta

JCommerce wzięło udział w realizacji projektu systemu obsługującego płatności za korzystanie z niemieckich autostrad. W ramach usług outsourcingu IT klient otrzymał wsparcie doświadczonych developerów Node.

Przeczytaj casse study

Elementy rozwoju sektora FinTech

W każdym kraju spotkamy odmienne modele rozwoju sektora FinTech. Elementami, które je różnią, są m.in. dostęp do kapitału, technologii (Internetu oraz zaawansowanych możliwości komunikacji), bariery regulacyjne, środowisko prawne, zasoby ludzkie, uwarunkowania kulturowe, a także popyt na tego typu usługi finansowe. Gdy w danym kraju sprawnie rozwija się sektor RegTech (regulation technolology), który dotyczy administracji publicznej opartej na rozwiązaniach internetowych, branża FinTech na tym znacząco zyskuje. Obniżają się koszty funkcjonowania takich firm, a sam nadzór nad nimi staje się o wiele prostszy.

  Zarówno na rynku finansowym, jak i w codziennym życiu możemy znaleźć wiele przykładów FinTechów, takich jak np.:

  • Obsługa płatności online – czyli popularne platformy płatnicze online, jak PayU, PayPal lub Blik.
  • Płatności odroczone – jest to usługa, która daje możliwość przesunięcia terminu zapłaty, przeciętnie o 30 dni. W przypadku pierwszych 21 lub 30 dni od daty dokonania zakupu odroczenie płatności jest bezpłatne. Po ich upływie naliczane zostają odsetki, a płatność można rozłożyć na raty.  Firmy oferujące na polskim rynku klientom płatności odroczone to obecnie: Klarna, Twisto, PayPo, Przelewy24, Dotpay, PayU, Allegro, Cinkciarz.pl i LeaseLink.
  • E-bankowość – w skład usług wchodzą również bankowość mobilna i ubezpieczenia online. Do tego typu obszarów należą platformy online banków, jak np. iPKO. 
  • Parabanki – np. Revolut, Zen, to instytucje finansowe, które nie posiadają statusu banku jako instytucji zaufania publicznego, ale mają charakter prywatnych instytucji finansowych. Istotną różnicą między bankami a parabankami są podstawy prawne ich działalności.
  • Pożyczki online – można tu zaliczyć usługi pożyczkodawców, jak m.in. Vivus, Wonga, a także sieci afiliacyjne.
  • Rozwiązania komunikacyjne z obsługą płatności – w tym obszarze znajdują się popularne i często używane usługi przewoźników jak Uber czy Free Now.
  • Aplikacje – mowa tu o aplikacjach wykorzystywanych do optymalizacji budżetów domowych lub płatności mobilnych, do których grona należy np. AndroidPay. 
  • Porównywarki internetowe – porównywarki online (Ceneo),
  • Platformy aukcyjne (Allegro),
  • Pożyczki peer-to-peer – transakcje, które polegają na zawieraniu zobowiązań bezpośrednio pomiędzy osobami fizycznymi przy pomocy różnych serwisów internetowych, a cały proces pożyczania pieniędzy odbywa się bez udziału firm takich jak banki lub inne instytucje pozabankowe.
  • Kantory internetowe – serwisy w sieci, które umożliwiają wymianę waluty. Na rynku działa wiele różnego rodzaju kantorów internetowych, jak np. Cinkciarz, Walutomat.
  • Crowfdunding nieruchomości – (nazywany także real estate crowdfunding) to system, który pozwala inwestować w nieruchomości, posiadając nawet niewielkie środki finansowe. Jedne z wiodących platform crowdfundingowych to Evoestate, EstateGuru, ReInvest24.

Polska w gronie najlepszych kierunków inwestycyjnych

Jak wynika z ostatniego raportu „Invest in digital Poland”, nasz kraj znalazł się wśród 10 najlepszych kierunków na świecie do ulokowania inwestycji w obszarze STEM, a także jest  liderem sektora nowoczesnych usług w regionie, zarówno pod względem liczby centrów badawczo-rozwojowych, jak i zatrudnienia w branży. Z kolei analizy Narodowego Banku Polskiego z I kwartału 2021 roku wyraźnie pokazują, iż polscy konsumenci coraz częściej korzystają z możliwości płacenia zbliżeniowo za pomocą urządzeń mobilnych. Rozwiązania Apple Pay czy Google Pay również są coraz chętniej używane. Klienci w Polsce dodali do usług Google Pay i Apple Pay już 7,3 mln kart płatniczych, z czego 2,6 mln w 2021 roku.

Sektor bankowy jest również liderem wdrażania i rozwoju tzw. chmury obliczeniowej i dba o jej odpowiednie zabezpieczenie. 67% banków w Polsce posiada odpowiednią architekturę zabezpieczenia chmury opartą o rozwiązania indywidualne. Z kolei 25% korzysta z natywnej architektury zabezpieczeń w chmurze, a 8% z nich angażuje zewnętrznych dostawców usług do zabezpieczenia chmury.

Branża FinTech w Polsce

Branża FinTech rozrasta się z roku na rok w coraz szybszym tempie, dlatego firmy z sektora usług finansowych powinny stale śledzić kierunek, w jakim podąża cyfrowa rewolucja, tak by na bieżąco dostosowywać rozwiązania do dynamicznie zmieniającego się rynku oraz sprostać rosnącym oczekiwaniom klientów. Coraz więcej instytucji rynku finansowego zaczyna traktować innowacyjność jako jedną z istotnych metod w wyścigu o zdobycie przewagi konkurencyjnej.

Według raportu Mapa polskiego FinTechu” z 2021 roku w sektorze funkcjonuje już ponad 300 firm i są to w większości podmioty, które powstały w ciągu ostatnich 4-5 lat. To oznacza, że polski FinTech jest bardzo różnorodny i rośnie w siłę.

Rozwiązania dla rozwoju oprogramowania FinTech

W Polsce oprogramowanie FinTech zapewnia szybkie i bezpieczne płatności, przyspiesza proces weryfikacji zdolności kredytowej, a także umożliwia tworzenie spersonalizowanych ofert i ulepszanie produktów bankowych. Rozwiązania FinTech są także szeroko wykorzystywane w sektorze ubezpieczeń, handlu i zarządzania ryzykiem. Firmy IT oraz IT consultingowe oferują szeroki wachlarz usług, dostarczając rozwiązania dla banków, firm ubezpieczeniowych, dostawców usług finansowych, a także FinTechów, zachowując najwyższe normy bezpieczeństwa ich danych.

Popularny i znany dobrze model outsourcingu usług, specjalistów i zespołów, a także doradztwa w zakresie rozwoju oprogramowania, sprawdził się już niejednokrotnie przy prowadzeniu różnego typu projektów, które obejmują:

  • Dedykowane platformy do zarządzania procesami biznesowymi tworzone w oparciu o technologie Java, .NET,
  • Aplikacje webowe i mobilne (Android i iOS) do zarządzania usługami finansowymi,
  • Systemy samoobsługowe i BOK oparte o mechanizmy sztucznej inteligencji (chatboty),
  • Platformy do zarządzania dokumentami i umowami,
  • Systemy transakcyjne oraz systemy do mikropłatności,
  • Wdrożenia narzędzi analityczno-raportowych oraz hurtowni danych w oparciu o rozwiązania chmurowe, jak i serwery klienta,
  • Systemy do zarządzania tożsamością cyfrową,
  • Wdrożenia platformy do zarządzania i monitorowania infrastruktury bazującej na urządzeniach Apple z systemami operacyjnymi macOS, iOS i tvOS.

Usługi dla sektora FinTech i bankowości

Firmy IT, które posiadają zespoły programistów, dostarczają różnego rodzaju rozwiązania dla banków, firm ubezpieczeniowych, dostawców usług finansowych oraz FinTechów przy zachowaniu najwyższych norm bezpieczeństwa danych. Wybierając dostawcę usług rozwoju oprogramowania, należy zwrócić uwagę na posiadane doświadczenie i wiedzę, a także na standardy pracy i komunikację w zespołach.

W zależności od potrzeb klienta i branży, w której działa, można skorzystać z różnego rodzaju usług IT, które przyczynią się do rozwoju lub poprawienia działających już systemów firmy, jak np.:

  • Budowa nowoczesnej architektury  systemów i narzędzi informatycznych w oparciu o infrastrukturę chmurową, z wykorzystaniem takich wzorców, jak: architektura mikroserwisowa, heksagonalna, serverless, czy też architektura sterowana zdarzeniami.
  • Realizacja projektów IT ze wsparciem specjalistów na każdym etapie cyklu rozwoju oprogramowania w oparciu o sprawdzone frameworki zwinne, jak np. Scrum.
  • Wdrażanie platform i narzędzi analityczno-raportowych ułatwiających podejmowanie kluczowych decyzji w oparciu o dane pochodzące z wielu źródeł.
  • Implementacja podejścia DevOps zarówno do nowych, jak i trwających już projektów, umożliwiająca ciągły proces dostarczania oprogramowania.
  • Dostarczanie narzędzi, a także usług w obszarze zarządzania infrastrukturą Apple.

Podsumowanie

W ostatnich latach firmy mocno postawiły na digitalizację, co odzwierciedla raport EBI Cyfryzacja w Europie w latach 2021-2022. Małe i średnie przedsiębiorstwa wciąż mają wiele wyzwań przed sobą, natomiast sektor dużych przedsiębiorstw, w tym także sektor bankowy, jest dobrze rozwinięty w zakresie cyfryzacji. Użytkownicy są coraz bardziej pozytywnie nastawieni do innowacji i korzystania z cyfrowych usług finansowych. 

Sektor bankowy w Polsce jest dobrze rozwinięty w zakresie cyfryzacji, a użytkownicy są coraz bardziej pozytywnie nastawieni do innowacji i korzystania z cyfrowych usług finansowych. Rozwiązania, które oferuje FinTech, towarzyszą nam na co dzień. Wielu użytkowników nie ma nawet świadomości, że właśnie z nich korzysta, używając płatności zbliżeniowych, jak np. Blik, lub systemu płatności internetowych, np. PayU, BlueMedia. W latach 2020-2022 z pewnością na szybkość tego rozwoju wpłynęła także pandemia poprzez konieczność zachowania dystansu społecznego. W efekcie nawet sceptycznie nastawione do innowacji osoby zaczęły wykorzystywać cyfrowe rozwiązania finansowe. Z kolei FinTechy i banki musiały jeszcze bardziej podnieść poziom oferowanych usług, co z pewnością podniosło poziom ich bezpieczeństwa i przystępność dla użytkowników.

 

FinTech

Autorem wpisu jest:

International Key Account Manager

Absolwent Studiów Amerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego oraz nauk politycznych Univeridade Catolica Portugesa. Kamil posiada bogate doświadczenie w projektach rekrutacyjnych dla branży IT. Od 2022 r. jest związany z JCommerce jako International Key Account Manager. Wolny czas spędza głównie poza miastem na spacerach z psem, a także sporcie i słuchaniu muzyki.

Dodaj komentarz: