Pod koniec 2019 r. w wielu raportach pojawiały się prognozy co do głównych trendów cyfrowej innowacji. Wydarzyło się jednak coś, czego żaden raport nie mógł przewidzieć: pandemia wirusa SARS-CoV-2, który nie tylko zainfekował ludzi, ale także dotknął wiele firm na całym świecie. Wszystko to sprawiło, że 2020 okazał się czasem, w którym lepiej przestać myśleć o transformacji cyfrowej swojej firmy. To czas, aby ją przeprowadzić.

Wpływ Covid-19 na globalną gospodarkę

To, co rozpoczęło się jako lokalne spowolnienie w Chinach z czasem zamieniło się w światowy lockdown. Kryzys spowodowany przez SARS-CoV-2 może być największym w czasach po II wojnie światowej. W Europie między 4. kwartałem 2019 roku i 2. kwartałem w kwietniu 2020 produkt krajowy brutto spadł o niemal 10%. Każdego dnia słyszymy o kolejnych zamykanych fabrykach i liniach produkcyjnych, przerwach w dostawach produktów, zagrożeniu ciągłości biznesowej, renegocjowaniu kontraktów i zwolnieniach grupowych. Według badań, może minąć nawet 12 miesięcy, zanim wrócimy do stanu przed kryzysu, a i to nie jest pewne. Czego możemy być pewni, to tego, że zmieni się sposób funkcjonowania w biznesie i wiele firm będzie musiało na nowo zbudować strategię dla swojej działalności.

Pogłębianie się zjawiska wykluczenia cyfrowego

Jak pisze firma analityczno-doradcza Gartner: „Firmy na całym świecie zaczęły nagle doceniać oczywistą wartość cyfrowych kanałów, produktów i działań”. To prawda, choć nie każdy biznes może przejść proces cyfryzacji w takim samym stopniu. Może to spowodować pogłębianie się nierówności pomiędzy firmami, które korzystają na transformacji cyfrowej, a tymi, które najzwyczajniej w świecie nie mają takiej możliwości. Trzeba mieć świadomość, że wiele branż i tak byłoby dotkniętych skutkami kryzysu, jednak inne można z powodzeniem do jakiegoś stopnia przenieść do wirtualnego świata. Już dziś obserwujemy rozwój telemedycyny, e-szkolnictwa, świetnie prosperują e-commerce i e-bankowość, a prywatnie mamy możliwość uczestniczenia w zajęciach fitness online. Wszystko to może wpłynąć na pogłębianie się zjawiska wykluczenia cyfrowego i dlatego te branże, które mają możliwość cyfryzacji, powinny skorzystać z tej możliwości.

Czy koronawirus przyspieszy cyfryzację?

SARS-CoV-2 pozwolił wyznaczyć nowe granice dla cyfryzacji firm. Potrzeba było zaledwie kilku tygodni, aby bariery powstrzymujące wiele organizacji przed wprowadzeniem pracy zdalnej zniknęły. Jest mnóstwo przykładów firm, które zaskakująco dobrze poradziły sobie z cyfryzacją. Widać też powoli światełko w tunelu i z pewnością, gdy pandemia się skończy, wiele firm mających możliwość transformacji cyfrowej wyciągnie odpowiednie wnioski. Są już pierwsze pozytywne efekty wpływu koronawirusa na cyfryzację przedsiębiorstw:

  • Poprawa współpracy zdalnej
  • Większa świadomość znaczenia transformacji cyfrowej
  • Innowacje rozwijane z powodu Covid-19

Digitalizacja po koronawirusie – najważniejsze trendy

Rozwijające się trendy technologiczne, które wskazywały prognozy na 2020, okazały się tymi samymi, które pozwoliły uchronić wiele firm przed spowolnieniem gospodarczym. I choć obecnie odkłada się projekty IT, osoby odpowiedzialne za rozwój w firmach powinny być świadome tego, że takie inwestycje się zwrócą, gdy pandemia dobiegnie końca. Oto najważniejsze trendy technologiczne dla firm, które chcą już teraz wprowadzić innowacyjne rozwiązania do swojego biznesu:

1) Rozwiązania tupu self-service i help desk – bazujące na oprogramowaniu umożliwiającym przeprowadzanie wideokonferencji. Pandemia koronawirusa pokazała, że potrzebujemy wydajnych rozwiązań, które w minimalnym stopniu angażują działy IT. To odpowiedni czas, aby zainwestować w chatboty, systemy rozpoznawania mowy i IVR lub narzędzia do zdalnej administracji infrastrukturą IT.

2) Automatyzacja – po kryzysie firmy będą potrzebowały skalowalnych rozwiązań, aby uniknąć przeinwestowania lub najzwyczajniej oszczędzić. Jest kilka rozwiązań, które są wysoce skalowalne, jak chmuraDevOps, Robotic Process Automation, uczenie maszynowe czy rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji.

3) Ciągłość biznesowa – gdy weszliśmy do świata online, cyberbezpieczeństwo i zarządzanie ryzykiem zaczęły mieć większe znaczenie niż kiedykolwiek wcześniej. Firmy powinny zainwestować w rozwiązania VPN, bezpieczeństwo w sieci oraz usługi consultingowe i szkolenia dla pracowników w tym obszarze, tak aby mieć pewność funkcjonowania w bezpiecznym środowisku.

4) Rozwiązania As-a-Service – według raportu Forrestera, można spodziewać się, że wiele firm spróbuje oszczędzać na urządzeniach biurowych. Ten trend został zauważony jeszcze przed pandemią koronawirusa i możemy się spodziewać, że odegra ważną rolę także i po niej. Rozwiązania typu on-premise zdają się odchodzić do przeszłości i widać, że strategia „cloud first”, włączając rozwiązania typu „software-as-a-service”, będzie jednym z ważniejszych trendów.

5) Analiza danych – będzie to bardzo ważny aspekt dla firm, które chcą trzymać rękę na pulsie i monitorować stan swojego przedsiębiorstwa po kryzysie. Rozwiązania Business Intelligence odegrają kluczową rolę, ponieważ pomagają w podejmowaniu strategicznych decyzji.

Twoja nowa strategia digitalizacji

Budowę nowej strategii cyfrowej transformacji zacznij od zadania sobie pytań:

  • Które systemy firmy mogą być wykorzystywane zdalnie?
  • Czy posiadam narzędzia i systemy do komunikacji ułatwiające współpracę zdalną?
  • Czy systemy korporacyjne w mojej firmie są zabezpieczone?
  • Czy są procedury, dzięki zapewniają bezpieczeństwo danych?
  • Czy zapewniłem pracownikom szkolenie, jak funkcjonować w środowisku online?
  • Czy posiadam zasoby i kompetencje, aby wdrażać nowe rozwiązania w organizacji?

Podsumowanie

Prowadzenie biznesu wymaga ogromnej elastyczności. Koronawirus przyniósł nam mnóstwo negatywnych konsekwencji. Pokazał też jednak, że potrafimy przesuwać cyfrowe granice, nawet jeśli te fizyczne pozostają zamknięte. Nie ma potrzeby czekać z postawieniem pierwszego kroku ku transformacji cyfrowej. Wystarczająco długo wiele firm myślało o tym, a teraz jest czas działania. Już dziś możesz zacząć zmieniać swoją firmę: konsultować się, szukać partnerów IT na przyszłość. Bardzo możliwe, że i tak będziesz potrzebował ich pomocy, więc dlaczego nie być o ten jeden krok bliżej cyfrowej rewolucji, która i tak nadejdzie?

Dowiedz się więcej: Transformacja cyfrowa w Twojej organizacji

 

 

 

 

 

Autorem wpisu jest:
International Business Development Manager

W JCommerce odpowiedzialna za sprzedaż międzynarodową i współpracę z krajami skandynawskimi oraz krajami Beneluksu. Posiada wieloletnie doświadczenie w doradztwie w obszarze procesów rekrutacyjnych i outsourcingu procesów biznesowych. Absolwentka Akademii Ekonomicznej w Katowicach oraz Kolegium Języka Biznesu na Uniwersytecie Śląskim.


Dodaj komentarz

Skontaktuj się z nami

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych usługach? Napisz do nas – odpowiemy na każdą wiadomość.

    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
    W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
    2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
    • w celach handlowych,
    • w celach marketingowych,
    • w celach rekrutacyjnych;
    • w celach przyszłych rekrutacji.
    3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
    4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
    5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
    6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
    7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
    8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
    9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
    10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
    W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
    2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
    • w celach handlowych,
    • w celach marketingowych,
    • w celach rekrutacyjnych;
    • w celach przyszłych rekrutacji.
    3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
    4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
    5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
    6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
    7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
    8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
    9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
    10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.