Estetyka urządzeń z jabłuszkiem i rzesze fanów marki z pewnością robią wrażenie, jednak podejmowanie decyzji biznesowych, takich jak wdrożenie infrastruktury opartej na urządzeniach Apple, musi opierać się na zupełnie innych przesłankach. Tutaj ważne są twarde dane, takie jak TCO czy ROI. Bez nich nie da się udowodnić, że inwestycja w Maki czy iPhone’y to dla firmy decyzja racjonalna. Postaram się więc wskazać najważniejsze elementy, które świadczą o tym, że wykorzystanie urządzeń Apple do celów biznesowych może być opłacalną inwestycją.

Na początku podsumujmy, jakie elementy są najistotniejsze jeśli chcemy porównywać różne modele architektury IT oparte na urządzeniach i oprogramowaniu różnych producentów. Najważniejszymi dla mojego porównania wskaźnikami niech będą wymienione we wstępie całkowity koszt posiadania (TCO) oraz całkowity zwrot z inwestycji (ROI). W przypadku sprzętu komputerowego najważniejszy wpływ na te wskaźniki będą miały wymienione poniżej czynniki.

Na Total Cost of Ownership sprzętu składają się:

  • Koszt sprzętu
  • Utrata wartości rezydualnej
  • Koszt systemu operacyjnego
  • Potencjalne koszty związane z nieaktualnym oprogramowaniem
  • Koszty licencji dodatkowego oprogramowania

O Return of Investment decydować będą:

  • Oszczędności w dostarczaniu sprzętu
  • Oszczędności w zarządzaniu sprzętem
  • Oszczędności związane z zarządzaniem bezpieczeństwem
  • Wzrost efektywności pracowników

Podczas pisania tego artykułu chciałem użyć jak najwięcej „twardych danych” – przede wszystkim w zakresie realnych wartości finansowych. Jednak szybko okazało się, że porównywanie nawet tak podstawowych wartości, jak cena urządzenia jest zadaniem karkołomnym. Z uwagi na ogromną liczbę modeli i wersji różniących się parametrami technicznymi, a co za tym idzie również ceną, a także na to, że w każdej firmie minimalna funkcjonalność urządzenia znaczy zupełnie coś innego, musiałem ograniczyć się do podawania szacunkowych wartości procentowych. Wydaje mi się jednak, że już takie wartości pozwalają na wyrobienie sobie własnej opinii i przełożenie ich na realia konkretnej firmy.

Przeczytaj: Czy opłaca się korzystać z Maców w biznesie?

Koszt samego sprzętu

Dość powszechna jest opinia, że sprzęt Apple jest droższy niż urządzenia konkurencji. Jednak coraz częściej jest to sprzęt dostępny w cenach porównywalnych do innych urządzeń w swojej klasie. Dodatkowo w przypadku Apple istnieje cały zestaw sposobów, które pozwalają dodatkowo obniżyć koszty zakupu sprzętu. Jednym z nich jest bardzo popularne w wielu firmach współfinansowanie zakupu sprzętu przez pracownika, który w zamian za udział w kosztach, otrzymuje możliwość wykupu sprzętu po określonym czasie jego użytkowania. Dodatkowym atutem tego rozwiązania jest fakt, że pracownik dba o taki sprzęt, jak o swój własny, co zmniejsza ryzyko uszkodzenia i awarii.

Istnieją również programy, takie jak Apple Financial Services, które dodatkowo pozwalają na obniżenie kosztów związanych z zakupem sprzętu. Wspomniana usługa umożliwia wynajem urządzeń, oprogramowania i akcesoriów Apple na okres 12, 24, 36 lub 48 miesięcy. Całą kwotę najmu można wliczyć w koszt uzyskania przychodów, co pozwala obniżyć podstawę opodatkowania. Po zakończeniu okresu wynajmu sprzęt zwracany jest do resellera i wymieniany na nowy.

Całościowy koszt wynajmu w ramach Apple Financial Services może być nawet o 30% niższy od wartości rynkowej urządzenia.

Wartość rezydualna

Należy również pamiętać, że urządzenia Apple znacznie dłużej utrzymują swoją wartość niż urządzenia innych producentów. Za ten stan rzeczy odpowiada zarówno podaż, jak i popyt. W porównaniu do PC-tów, na rynku znajduje się znacznie mniej urządzeń Apple, jest też znacznie więcej osób chętnych do ich kupienia – nawet jeśli sprzęt jest używany, czy wręcz uszkodzony. Wpływa to na wysoką wartość rezydualną urządzeń Apple, czyli cenę za jaką można odsprzedać używany sprzęt, która jest zdecydowanie wyższa niż w przypadku innych urządzeń w tym samym wieku.

Koszt systemu operacyjnego

Apple we wszystkich swoich urządzeniach stosuje politykę, zgodnie z którą sprzęt sprzedawany jest zawsze z systemem operacyjnym. Dzięki temu wszyscy użytkownicy wspieranych przez Apple urządzeń mogą zaktualizować swój system operacyjny bez żadnych dodatkowych kosztów zaraz po premierze jego najnowszej wersji.

W przypadku PC-tów, system operacyjny jest sprzedawany niezależnie, co sprawia, że wiele urządzeń posiada stare lub nieaktualne jego wersje. Podobny problem występuje w przypadku telefonów z Androidem i to pomimo, że posiadają one możliwość aktualizacji oprogramowania. Powodem jest duża ilość modeli telefonów, które wykorzystują system Android, z których każdy może mieć zupełnie inne parametry techniczne. Twórcy Androida przyzwyczaili użytkowników systemu, że kolejne wersje miały coraz większe wymagania sprzętowe, co w przypadku tańszych urządzeń często prowadziło do problemów z ich działaniem. Wielu użytkowników, w obawie przed spowolnieniem urządzenia lub nawet uszkodzeniem systemu i utratą danych, wyłącza więc aktualizacje.

Bezpieczeństwo oprogramowania

Jedną z kluczowych zasad bezpieczeństwa infrastruktury IT jest regularna aktualizacja oprogramowania. Bez niej nawet najlepszy system prędzej czy później stanie się podatny na ataki. Strategia Apple, polegająca na dostarczaniu wszystkim użytkownikom aktualnej wersji systemu operacyjnego, przyniosła w tym zakresie zamierzony skutek. Ostatnia wersja iOS z września 2018 roku, już w styczniu 2019 roku zainstalowania była na 78% urządzeń. W przypadku systemu Android wciąż najpopularniejsza jest wersja Marshmallow z października 2015 roku (21,3% urządzeń), a Android Pie, który swoją premierę miał w sierpniu 2018, nie zdołał nawet przekroczyć granicy 0,1%, która pozwoliłaby na wejście w zestawienie na platformie deweloperskiej Androida.

Jeśli porównamy macOS i Windows, wyniki są podobne. W lutym 2018 roku, 2 lata po swojej premierze, Windows 10 zdołał przebić udział w rynku swojego najpopularniejszego poprzednika, czyli Windows 7, osiągając poziom 42% (ani Windows 8 z 2012 roku, ani jego późniejsza aktualizacja Windows 8.1, nie zdołały tego dokonać). Oznacza to jednak, że wciąż prawie połowa użytkowników korzysta z innej wersji Windowsa niż najnowsza. Dla porównania najnowsza wersja macOS Mojave z września 2018 roku już po trzech miesiącach (w grudniu 2018) była najpopularniejszą wersją systemu, z udziałem 32%.

Zobacz webinar: Apple Professional Services – usługi MDM dla bankowości

Koszty licencji dodatkowego oprogramowania

Urządzenia Apple dostarczane są już z pełnym zestawem oprogramowania, niezbędnym do rozpoczęcia pracy, nie ma więc potrzeby instalowania dodatkowych narzędzi, takich jak oprogramowanie antywirusowe, czy biurowe. Dzięki dostępowi do aplikacji w App Store ten podstawowy zakres funkcjonalności można dalej rozbudowywać o kolejne narzędzia. Co ważne – wszystkie aplikacje dostępne w sklepie Apple, zarówno te darmowe, jak i płatne, są weryfikowane pod kątem bezpieczeństwa i kompatybilności z urządzeniami z najnowszą wersją systemu operacyjnego.

W przypadku PC-tów, sprzęt prawie zawsze wymaga ponoszenia dodatkowych kosztów na licencje oprogramowania, zwłaszcza podczas wykorzystania urządzeń do celów komercyjnych. 

W drugiej części tego artykułu omówiłem elementy, które wpływają na wskaźnik ROI wdrożenia urządzeń Apple w infrastrukturę IT firmy.

Przeczytaj także: Urządzenia i rozwiązania Apple: czy faktycznie są drogie?

Autorem wpisu jest:
Adrian Walaszek

Jako macOS Administrator i certyfikowany Jamf Pro Expert pomaga organizacjom w procesie adaptacji i wdrożenia urządzeń Apple na szeroką skalę. Zdobyte doświadczenie pozwala mu na dostarczanie innowacyjnych rozwiązań. W wolnym czasie szuka adrenaliny na torach kartingowych.

Dodaj komentarz

Komentarze:

Skontaktuj się z nami

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych usługach? Napisz do nas – odpowiemy na każdą wiadomość.

Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
• w celach handlowych,
• w celach marketingowych,
• w celach rekrutacyjnych;
• w celach przyszłych rekrutacji.
3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.