Czym jest ewoluowanie przez eksperymentowanie? Co to takiego holokracja? Jeśli jesteście ciekawi, zachęcam do przeczytania mojej krótkiej relacji z warszawskiego wydarzenia Agile by Example, w którym uczestniczyłem w dniach 21-23.10.2019. To trzy dni warsztatów, szkoleń i prelekcji – pełen pakiet informacji dla wszystkich pracujących lub chcących pracować zwinnie, którzy chcą wiedzieć, co w trawie piszczy.

Zwinna rozgrzewka

Rozgrzewką przed właściwą konferencją było tak zwane Dojo, czyli dzień warsztatowy. Każdy z uczestników mógł wybrać dwa warsztaty – jeden w porannej, drugi w popołudniowej sesji. Mój pierwszy wybór padł na „Build, Measure, Improve — Introduction to Kanban Method” Radosława Orszewskiego. Jak większość uczestników szkolenia pracę w metodyce kanban znałem tylko z teorii i ogólnikowych opisów, które znalazłem w Internecie. Dlatego też stwierdziłem, że warto poznać kanbanowe podejście bardziej szczegółowo.

Kanban

I faktycznie dzięki grze TWIG+ nie tylko poznaliśmy teoretyczne podwaliny pracy, ale także przekonaliśmy się na własnej skórze, na czym polega wizualizacja na tablicy, zarządzenie flow czy np. ewoluowanie przez eksperymentowanie. O co chodzi? W metodyce kanban istnieje zbiór dobrych praktyk określających, w jaki sposób pracować. Jednak w codziennej pracy warto eksperymentować, dlatego że zespół poprzez szukanie nowych rozwiązań ma szansę rozwijać się i tym samym dążyć do większej wydajności.

TWIG

Odświeżone Retro

Świeżego spojrzenia na Retrospektywę Sprintu nigdy za wiele, dlatego mój drugi wybór w trakcie Dojo padł na warsztat: „Tailored-made retrospectives that make a difference” Kamila Puka.  Retrospektywa to jedno z tych spotkań, które wymagają od Scrum Mastera dużego zaangażowania intelektualnego. Na co dzień obserwuję pracę zespołów trochę z boku, a dzięki warsztatowi Kamila udało mi się wyjść ze swojej roli i spojrzeć na Retro oczami Zespołu Developerskiego. Podczas warsztatu przekonałem się, że współpraca w jednej grupie z innymi Scrum Masterami czy osobami, które na co dzień zajmują się tzw. facylitacją spotkań (nie tylko w Scrumie) wcale nie musi być łatwa. Większość osób biorących udział w warsztacie na co dzień była przyzwyczajona do tego, by przejmować inicjatywę, a nie jedynie brać udział w dyskusji. Dlatego właśnie odnalezienie się w nowej sytuacji było dość trudne.

Czytaj także: Pułapki czyhające na Scrum Masterów w codziennej pracy

Mądre kierowanie zmianą

Początek drugiego dnia Agile by Example dał dużo do myślenia, a to za sprawą wystąpienia Jeffa Gothelfa pt. „Sense & Respond: Continuously learning our way to better outcomes”. Jeff przekonywał, aby nieustannie zadawać sobie pytanie: „Jak nasi użytkownicy wykorzystują nasze oprogramowanie?”. Technologia sama w sobie przynosi niekwestionowane korzyści, jednak w połączeniu z niepewnością czynnika ludzkiego może przynieść także ogromne szkody. Przykładów nie trzeba szukać daleko. Pewnie każdy z nas kiedyś zetknął się z mową nienawiści w mediach społecznościowych czy trafił na rasistowskie filmy w Internecie. A w jaki sposób użytkownicy oprogramowania, nad którym Ty pracujesz, wykorzystają je w przyszłości…?

Martin Hinshelwood w prezentacji „An Enterprise transformation that shows that you can too” opowiedział o drodze, jaką przeszedł Microsoft. Od podejścia kaskadowego, po Scrum, Agile i Continuous Delivery. Po tej prezentacji już nikt nie mógł powiedzieć, że jego firma jest zbyt duża, aby zacząć przygodę z metodykami zwinnymi.

Podsumowaniem pierwszego dnia było wystąpienie April K. Mills, podczas którego prelegentka skupiła się na kilku słowach z pierwszego zdania Manifestu Agile:

„By doing it and helping others do it”.

To właśnie w tym stwierdzeniu zawarta jest moim zdaniem kwintesencja zwinnej transformacji. Metodyki zwinne to nie kierowanie ludźmi, ale kierowanie zmianą poprzez przykład. To najlepszy sposób, aby osiągnąć cel – zwinność organizacji.

Scrum Master

Holokracja, czyli: po co nam szef?

Choć trzeci dzień konferencji mniej przypadł mi do gustu, znalazłem prezentacje, na które warto było poświęcić czas. Niezwykle interesująco o pracy zdalnej czy rozproszonej mówił Michał Grześkowiak w trakcie prelekcji „Remote works”. Coraz więcej zespołów lub osób pracuje zdalnie lub w modelu rozproszonym. Prelegent wskazał konkretne rozwiązania i praktyki, które usprawniają pracę w takich zespołach. Dobrym pomysłem może być na przykład pięciominutowa „rozgrzewka” przez callem, polegająca na wspólnym rozwiązywaniu quizu. Można też zaplanować cotygodniowe calle przy kawie, na których rozmawia się o wszystkim i o niczym – tak jak w firmowej kuchni przy ekspresie. Prelegent wskazał także, że praca w zespołach rozproszonych może być mocną stroną organizacji, a nie przeszkodą.

Nie mniej warta uwagi była także prelekcja Pawła Słowikowskiego o Holokracji („Self-organization with Holokracy. Be careful what you wish for”). Holokracja to innymi słowy płaska struktura organizacyjna, w której (w teorii) nie ma przełożonych, a decyzje podejmuje się zespołowo. Czy w czasach, gdy wszyscy chcą organizować się sami, jest jeszcze miejsce dla Scrum Masterów i Agile Coachów? Paweł przekonywał, że tak, i podał kilka ciekawych przykładów na to, jak odnaleźć się w świecie holokracji. Ciekawą obserwacją jest, że osoby, które były odpowiedzialne za budżet, były bardziej zachowawcze, gdy wiedziały, że odpowiedzialność spoczywa na nich.

Agile by Example – podsumowanie

Jeżeli podsumować całokształt konferencji, muszę przyznać, że udział w niej był dla mnie okazją do znalezienia świeżego spojrzenia na techniki zwinne. Poznałem podstawy pracy w metodyce kanban, opuściłem na chwilę skórę Scrum Mastera i spojrzałem na proces oczami Zespołu Developerskiego. Tego typu konferencje pozwalają nie tylko odświeżyć posiadaną wiedzę, ale też zachęcają do poszukiwania nowych rozwiązań. A jak wiadomo – te są okazją do rozwoju nie tylko w metodykach zwinnych, ale też w codziennym życiu.

Czytaj także: Dlaczego Sprinty bywają nieudane?

Autorem wpisu jest:
Łukasz Tudzierz

Scrum Master w JCommerce. Wierzy w empiryzm i iterację. Uczy Zespoły Scrumowe samodzielności i odpowiedzialności. Po godzinach taternik i wspinacz, autor portalu Tuudi.net.

Dodaj komentarz

Komentarze:

Skontaktuj się z nami

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych usługach? Napisz do nas – odpowiemy na każdą wiadomość.

Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
• w celach handlowych,
• w celach marketingowych,
• w celach rekrutacyjnych;
• w celach przyszłych rekrutacji.
3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.