W dzisiejszym biznesie procesy tworzenia strategii i podejmowania decyzji coraz częściej wspierane są przez twarde dane, a nie przez intuicję menadżerów, a jest to możliwe dzięki wykorzystaniu narzędzi typu Business Intelligence. Wdrożenie takich rozwiązań pozwala zwiększyć efektywność prowadzonych działań oraz konkurencyjność firmy na rynku. Ważne jest jednak, żeby dopasować rozwiązania analityczne do konkretnych potrzeb swojej organizacji.

Działalność biznesowa wiąże się z ciągłym generowaniem ogromnych wolumenów danych, w których kryją się informacje o procesach w firmie, poziomie oferowanych usług czy produktów, zadowoleniu klientów, rentowności projektów, strukturze dochodów i wielu innych wskaźnikach, których znajomość jest niezbędna do skutecznego zarządzania. Ważne jest, żeby informacje te poznać w odpowiednim czasie, zrozumieć i odpowiednio wykorzystać.

Możliwości narzędzi Business Intelligence

Narzędzia, jakie oferują systemy Business Intelligence, są przydatne w każdej organizacji, niezależnie od wielkości i rodzaju prowadzonej działalności. Oto kilka z nich:

  • Dynamiczne analizy umożliwiające wydobycie informacji prosto z hurtowni danych – na bieżąco, bez konieczności angażowania działu IT. Dzięki nim podejmowanie decyzji biznesowych jest procesem szybszym i prostszym.
  • Kokpity menadżerskie prezentujące dane za pomocą interaktywnych obiektów, wykresów, diagramów. Umożliwiają stały dostęp do raportów z aktualnymi wynikami firmy prezentowanymi za pomocą czytelnych wizualizacji.
  • Analizowanie danych pochodzących z rozproszonych źródeł z całego przedsiębiorstwa.
  • Przechowywanie uporządkowanych danych o ujednoliconym formacie w hurtowni danych.
  • Samodzielność użytkowników podczas tworzenia analiz, czyli funkcja self-service.
  • Integracja z systemami, które firma już posiada, takimi jak systemy ERP, systemy księgowe, e-commerce czy do zarządzania magazynem, co pozwala na rozszerzenie ich możliwości związanych z generowaniem raportów i analizą danych. W ten sposób zyskuje się pełny obraz funkcjonowania organizacji.
  • Możliwość drążenia danych (data mining), dzięki którym raporty są bardziej szczegółowe.
  • Analiza historycznych prawidłowości i predykcja przyszłych trendów.

Korzyści płynące z analizy danych

Poprawnie przeprowadzona analiza danych to klucz do otrzymania wysokiej jakości informacji o funkcjonowaniu firmy. Uzyskanie dzięki takim informacjom wnioski mogą posłużyć do usprawnienia procesów, ulepszenia produktów oraz usług w oparciu o wyniki analiz trendów, efektów, wydajności poszczególnych pracowników, raportów sprzedażowych i finansowych.

Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze na rynku narzędzia klasy Business Intelligence.

Przeczytaj także:

Popularne narzędzia Business Intelligence

QlikView

Narzędzie Business Intelligence znane przede wszystkim ze swojej szybkości oraz możliwości pracy z każdym źródłem danych. W środowiskach hybrydowych odpowiada najczęściej za warstwę ładowania danych, z powodzeniem może zastąpić tradycyjną hurtownię danych. Dzięki temu, że system posiada bardzo zaawansowane funkcje kastomizacji, może być źródłem bardzo dobrze wyglądających raportów, w których przestrzeń analityczną można zaplanować z dokładnością do jednego piksela. W jego szerokiej palecie możliwości znajduje się miedzy innymi analiza trendów, a także bardzo zaawansowana funkcja pracy zespołowej w tworzeniu i analizowaniu raportów.

Qlik Sense

Narzędzie typu self-service, którym samodzielnie mogą posługiwać się pracownicy, bez konieczności angażowania działu IT. Jest doskonałym uzupełnieniem QlikView w środowiskach hybrydowych, a także być z powodzeniem wykorzystywany jako podstawowe narzędzie do analizy danych w firmie. Charakteryzuje się krótkim czasem ładowania raportu oraz błyskawiczną reakcją na wybierane przez użytkownika filtry. Posiada wygodną funkcję drag & drop oraz nowoczesny design umożliwiający tworzenie responsywnych kokpitów menadżerskich, które dzięki temu mogą być wyświetlane z powodzeniem na ekranie komputera, tabletu czy smarfona. Dodatkowo na urządzeniach z system iOS możliwe jest używanie natywnej aplikacji dostarczonej przez Qlika.

Microsoft Business Intelligence (MS BI)

Platforma typu self-service, oparta o SQL Server. Można ją rozszerzyć o dodatkowe systemy, takie jak SharePoint Server, Microsoft Excel czy Power BI. Świetnie sprawdza się w dużych organizacjach, nie tylko dzięki integracji z pakietem Office, ale również ze względu na możliwość dostarczania raportów w odpowiednich formatach, a także dzięki harmonogramom – w odpowiednim czasie. Podobnie jak produkty Qlik, MS Business Intelligence posiada możliwość przeprowadzenia analiz predykcyjnych. Co więcej, ramach platformy MS Business Intelligence dostarczany jest serwer bazy danych, na którym można zbudować hurtownię danych. Platforma posiada również możliwość analizy Big Data oraz mobilnego dostępu z każdego urządzenia.

Microsoft Power BI

Microsoft Power BI od lat jest liderem w zestawieniu Gartnera. Narzędzie łączy się i integruje z platformą chmurową Azure. Jest to rozwiązanie self-service, z którego obsługą poradzi sobie każdy użytkownik samodzielnie. Raporty i kokpity menadżerskie w Power BI wyglądają nowocześnie, są dostępne na wszystkich urządzeniach, można także dowolnie zarządzać ich odbiorcami. Dane do raportów pobierane są z różnych źródeł, tworząc wielowymiarowe modele danych, dzięki którym możliwe jest prowadzenie analiz w czasie rzeczywistym. Można je dodatkowo uzupełniać o własne elementy i tworzyć interaktywną prezentację wyników.

Zalety Microsoft Power BI:

  • Łatwość obsługi – szięki narzędziu self-service, jakim jest Power BI, użytkownicy mogą łatwo analizować dane i tworzyć samodzielnie wizualizacje i raporty.
  • Dostępność raportów – raporty są dostępne za pomocą przeglądarki lub urządzeń mobilnych.
  • Wysokie standardy bezpieczeństwa – dane są zabezpieczone przez firmę Microsoft. Użytkownicy mogą zarządzać dostępami i uprawnieniami w raportach.
  • Możliwości sztucznej inteligencji – dzięki funkcjonalności Q&A użytkownicy mogą zadawać pytania w języku naturalnym.
  • Integracje z innymi systemami – Microsoft Power BI integruje się z systemami klasy ERP i CRM, także tymi dostarczanymi przez innych producentów.
  • Obniżenie kosztów budowy aplikacji – dzięki Power Platform użytkownicy uzyskują dostęp do narzędzi, które bez użycia kodu pozwalają budować aplikacje biznesowe i atomatyzować procesy.

Tableau

Tableau to narzędzie, które w 2020 roku uplasowało się na drugim miejscu w Magicznym Kwadracie Gartnera. Tableu korzysta z funkcjonalności Ask Data i Explain Data, które wykorzystują przetwarzanie języka naturalnego oraz mechanizmy AI i statystykę dla jeszcze lepszej analizy danych – zarówno dla użytkowników biznesowym, jak i osób, które nie mają doświadczenia w  obszarze data science. Tableu to kolejne narzędzie self-service wyposażone w funkcję drag&drop, które umożliwia tworzenie wizualizacji i dashboardów menadżerskich. System jest bardzo prosty i intuicyjny w obsłudze, umożliwia sortowanie danych, filtrowanie wyników oraz drążenie danych.

Podsumowanie

Jak widać, istnieje kilka rozwiązań, dzięki którym analiza danych w naszej firmie może być o wiele łatwiejsza. Przed wdrożeniem wybranego narzędzia należy zastanowić się, jakie są nasze oczekiwania i potrzeby w zakresie analizy danych – czy potrzebujemy bardzo rozbudowanych narzędzi analitycznych, obejmujących wszystkie działy, czy też może wystarczy nam na początek kilka podstawowych wizualizacji, które wskażą najważniejsze trendy w firmie.

Na początek warto wypróbować jedno lub kilka z opisanych wyżej rozwiązań – zwłaszcza że wiele z nich udostępnia darmowe wersje. Kilkumiesięczna obserwacja możliwości narzędzia i obrazu naszej firmy, który wyłania się z danych, pozwala przekonać się, jakie rezultaty można otrzymać przy wykorzystaniu profesjonalnych narzędzi Business Intelligence. Wprowadzenie odpowiednich zmian czy wdrożenie i testowanie nowych strategii może być początkiem wykorzystywania danych do zarządzania procesami w całej organizacji.

Autorem wpisu jest:
Senior Business Intelligence Specialist & Technical Leader

Certyfikowana ekspertka z bogatym doświadczeniem w zakresie narzędzi Business Intelligence firmy Microsoft, której praca obejmuje etapy projektowania, implementacji i wdrażania rozwiązań analityczno-raportowych, opartych o hurtownię danych i bazy OLAP. Prywatnie podróżniczka i miłośniczka wielu dyscyplin sportowych, w tym m.in.: jazdy rowerem szosowym/górskim, biegów maratońskich, pływania oraz wspinaczki wysokogórskiej.

Dodaj komentarz

Skontaktuj się z nami

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych usługach? Napisz do nas – odpowiemy na każdą wiadomość.

    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
    W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
    2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
    • w celach handlowych,
    • w celach marketingowych,
    • w celach rekrutacyjnych;
    • w celach przyszłych rekrutacji.
    3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
    4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
    5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
    6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
    7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
    8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
    9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
    10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach handlowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma, w celach marketingowych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma w celach rekrutacyjnych.
    Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez JCommerce Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, firma na potrzeby przyszłych rekrutacji.
    W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest JCommerce Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 00007393418).
    2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez JCommerce Sp. z o.o. – w zależności od udzielonych przez Panią/Pana zgód (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO):
    • w celach handlowych,
    • w celach marketingowych,
    • w celach rekrutacyjnych;
    • w celach przyszłych rekrutacji.
    3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
    4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie JCommerce Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@jcommerce.pl. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania;
    5. Dane osobowe są udostępniane przez JCommerce Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z JCommerce Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania;
    6. Wszelkie pytania dotyczące ochrony danych osobowych oraz realizacje przysługujących praw, prosimy kierować na adres odo@jcommerce.pl;
    7. W zależności od udzielonej zgody, dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania. W przypadku wniesienia sprzeciwu, JCommerce Sp. z o.o. przestanie przetwarzać Pani/Pana dane w ww. celu, chyba że będzie w stanie wykazać, że w stosunku do tych danych istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Pana/Pani interesów, praw i wolności, lub niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
    8. Nie przekazujemy Pani/Pana danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do organizacji międzynarodowych.
    9. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
    10. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie ww. danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.