Skanska o współpracy z JCommerce
- wywiad z Péterem Béresem

Referencje | 23.11.2016 | Czas czytania: 5 minut

Szybki wzrost gospodarczy krajów regionu Europy Środkowo-Wschodniej w dużej mierze opiera się na nowoczesnych technologiach i zaawansowanych usługach biznesowych. Branże te generują ogromny popyt na powierzchnię biurową - Skanska już dawno odkryła potencjał inwestycyjny tego rynku. Polska, Węgry, Czechy i Rumunia, odpowiadają za ponad 50% sprzedaży powierzchni biurowych całej grupy Skanska na świecie. W Polsce firma buduje nie tylko biura, ale także drogi, mosty, osiedla mieszkaniowe, sale konferencyjne, czy obiekty sportowo-rekreacyjne i kulturalne, zatrudniając przy tym 8 tysięcy ludzi. W 2014 roku Skanska rozpoczęła współpracę z JCommerce w zakresie rozwiązania wspierającego zarządzanie powierzchniami biurowym w tym regionie Europy. Od roku system jest już operacyjny. Przeprowadziliśmy więc wywiad z Péterem Béresem, BU Controlling Managerem w Skanska Commercial Development Europe.

530 000 metrów kwadratowych dostarczonych biur, 170 000 w trakcie budowy i 320 000 zaplanowanych – to dane z 2015 roku, dotyczące Europy Środkowo-Wschodniej. W sumie daje to ponad milion kilometrów kwadratowy istniejących i projektowanych biur, rozsianych aż w kilkunastu miastach. Zarządzanie tak bogatym portfolio musi być bardzo dużym wyzwaniem?

To prawda, dlatego właśnie zdaliśmy sobie sprawę, że bez systemu kontrolnego z prawdziwego zdarzenia nie będziemy w stanie tworzyć wysokiej jakości prognoz, niezbędnych do zarządzania naszymi projektami. Bo to o czym Pan wspomniał, to nie tylko ogromne metraże, bo za nimi kryją się ogromne ilości projektów, a każdy z nich ma setki różnych założeń. W naszej działalności prognozy to podstawa, a prognozując, musimy patrzeć minimum 5 lat w przód. Dodatkowo dla każdego projektu przygotowujemy odrębne scenariusze dla różnych jego wersji. Każdy scenariusz to znowu setki nowych założeń, więc łączenie tego wszystkiego w prognozy to bardzo skomplikowane obliczenia, których nie da się przeprowadzić w Excelu. Przeniesienie naszego procesu prognozowania do dedykowanego systemu, pozwoliło nam na znaczną oszczędność czasu, przy równoczesnym zachowaniu wysokiej jakości.

Jak rozpoczęła się współpraca firmy Skanska z JCommerce?

Nasza współpraca rozpoczęła się od projektu optymalizacji systemu klasy ERP Microsoft Dynamics AX w polskim oddziale firmy, czyli w Skanska Property Poland. Wdrożony wcześniej w firmie system przestał spełniać oczekiwania, w 2012 roku specjaliści JCommerce zostali więc zaangażowani w jego rozwój i dostosowanie do potrzeb firmy. Po tej wstępnej modernizacji systemu, JCommerce zaproponowało również stworzenie aplikacji webowej w technologii .Net, za pomocą której nasi użytkownicy uzyskali możliwość wprowadzania i przeglądania danych, bez licencyjnych ograniczeń dostępu. Rozwiązanie to bardzo się spodobało i pojawiły się pomysły na dodanie kolejnych modułów, takich jak Rent Roll, czyli lista umów najmu, Gain on Sales Calculation, czyli narzędzie do raportowania zysków związanych z danymi projektami oraz z ich opłacalnością.

Wdrożony przez JCommerce w polskim oddziale system został w takim kształcie zaprezentowany podczas spotkania CEE Commercial Property Development i zdobył duże uznanie. Postanowiono więc rozszerzyć jego działanie na pozostałe rynki regionu i zintegrować go z naszym wewnętrznym systemem Korab II. Pracę nad tym powierzono oczywiście specjalistom JCommerce.

Do czego służy Korab II?

To nasz własny system ERP, który Skanska wykorzystuje w państwach CEE (Cetral East Europe). Integracja ze stworzonym przez JCommerce systemem umożliwia przepływ danych między systemami, zarówno w zakresie danych słownikowych, takich jak nazwy krajów, czy kody usług, jak i danych finansowych. Zmiany wprowadzone w jednym systemie automatycznie aktualizują się w także w drugim.

skanska-przestrzenie-biurowe-komercyjne-jrpo

Skanska to wiodąca światowa firma zajmująca się działalnością budowlaną i deweloperską.

Jakie było największe wyzwanie w tej integracji?

Przed wdrożeniem systemu mieliśmy bardzo duże problem ze spójnością danych: brak zunifikowanej struktury danych, różne jednostki, różne waluty i różne wzory na wyliczenie tych samych parametrów, zależne od metodologii przyjętych w danym kraju. W poszczególnych krajach te same parametry, czy wskaźniki często mocno się od siebie różniły, ze względu na różnice prawne, podatkowe, czy ekonomiczne. Firma miała więc poważne problemy z unifikacją kluczowych dla zarządzania projektami deweloperskimi wskaźników, jak wartość rynkowa projektu, wartość ziemi, koszty, inflacja, czy rentowność najmu.

Sytuację dodatkowo komplikował fakt, że dane były wprowadzane równocześnie do wielu różnych systemów, w związku z tym często różniły się od siebie, pojawiały się błędy, brakowało jednej bazy danych, na której można by przeprowadzać procesy analityczne. W takich warunkach przygotowywanie raportów było bardzo uciążliwe.

Czy może Pan wymienić główne zalety systemu i korzyści, wynikające z jego wdrożenia?

System rejestruje wszystkie umowy najmu, czynsz, zniżki, zysk roczny, wykorzystując do tego hurtownię danych. Znacząco poprawiła się szybkość wprowadzania danych, nie trzeba wprowadzać ich w wielu miejscach; mamy bezpośredni dostęp do aktualnych informacji i przejrzystych raportów. Dzięki aplikacji webowej dane dostępne są we wszystkich lokalizacjach w tym samym czasie, informacje są spójne i uporządkowane, wyeliminowano błędy wynikające z nieprawidłowego wprowadzania danych. Skalowalność systemu również jest sporą zaletą, dzięki wykorzystanym technologiom i modelom licencyjnym łatwo można dostosować go do zwiększających się potrzeb naszej firmy.

Czy jest Pan w stanie wymienić jakieś kluczowe wskaźniki efektywności, które udało się poprawić dzięki wdrożeniu systemu? Mam na myśli konkretne liczby?

Wolałbym nie mówić o finansowych KPI-ach, ale mogę na pewno powiedzieć, że udało nam się zredukować proces konsolidacji sprawozdań, ze wszystkich krajów objętych systemem, o cały dzień roboczy, dzięki czemu oddziały zyskały tak naprawdę ten dodatkowy dzień na swój proces raportowy. Wyraźnie widać też poprawę jakości, co odzwierciedlone jest w mniejszej liczbie pytań i korekt, które spływają z oddziałów. Przewidujemy, że niedługo uda nam się wdrożyć także moduły łączące system z narzędziem HFM, które jest używane globalnie przez firmę Skanska do konsolidacji sprawozdań, dzięki czemu uda nam się zaoszczędzić kolejny dzień w tym procesie.

Skanska i JCommerce w dalszym ciągu wspólnie pracują nad rozwojem systemu. Co obecnie jest priorytetem?

W tym momencie rozwój polega na dodawaniu kolejnych siatek danych, które chcemy przetwarzać i analizować, a także planujemy rozszerzać zakres funkcjonalności systemu, na przykład w zakresie narzędzia Land Valuation, analizującego zmiany w raportowanej wartości księgowej gruntów w porównaniu do ich wartości rynkowej. Planujemy również włączyć do systemu nasz nowy CRM, a także rozważamy włączenie dodatkowych, zewnętrznych źródeł danych rynkowych.

Jaka jest przyszłość systemu?

System był prezentowany we wszystkich regionach biznesowych firmy Skanska, a więc Nordics, UK, a także w Stanach Zjednoczonych i we wszystkich lokalizacjach jest chęć jego wdrożenia. Jest to oczywiście kolejne duże wyzwanie, które wymaga dostosowania systemu do lokalnych warunków, takich jak inne systemy księgowe czy zmiana wartości metrycznych na imperialne w przypadku Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Zanim jednak do tego dojdzie, chcemy uporządkować wszystkie procesy i wdrożyć wszystkie planowane funkcjonalności w systemie aktualnie działającym w regionie CEE, który tym samym pełni rolę rynku pilotażowego.

Autorem wpisu jest

Péter Béres, Skanska Commercial Development Europe

BU Controlling Manager

W Skanska Commercial Development Europe zarządza rozwojem i harmonizacją systemów kontrolno-finansowych oraz raportowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. 

Komentarze

  • Aktualnie brak komentarzy.

Skontaktuj się z nami