Najnowsze trendy w technologiach finansowych
na FinTech Digital Congress

Artykuły eksperckie | 11.01.2018 | Czas czytania: 5 minut

Pod koniec roku w warszawskim Hotelu Westin odbyła się III edycja FinTech Digital Congress, w której miałem przyjemność uczestniczyć z ramienia JCommerce. Wydarzenie to zgromadziło uczestników dynamicznie rosnącej branży fintech, w tym przedstawicieli dojrzałego sektora finansowego, start-upów oraz inwestorów i przedstawicieli funduszy inwestycyjnych. Miniona edycja zgromadziła 475 uczestników, którzy wzięli udział w 6 panelach dyskusyjnych, 2 firechatach oraz 21 wystąpieniach indywidualnych, aktywnie realizowanych przez 55 prelegentów.

Kongres rozpoczęły wystąpienia, dedykowane branży fintech, które dotyczyły szans i zagrożeń związanych ze światem cyfrowym. Zgromadzeni uczestnicy mogli wysłuchać wystąpień dotyczących kreatywności, danych osobowych w neobankach czy rozwiązań związanych z cyfrową tożsamością. Po przeciwnych stronach barykady stoją tradycyjne instytucje finansowe z ich tradycyjną ofertą, a z drugiej – dynamicznie rozwijające się start-upy, oferujące innowacyjne usługi i kreatywne podejście do usług finansowych. Co zwycięży? Wygoda klienta czy bezpieczeństwo danych i nadzór instytucji finansowych? Tu zdania są podzielone, dziś trudno to jeszcze jednoznacznie określić. Zresztą ten podział nie jest tak ostry, jak można by się spodziewać. Wiele neobanków po odniesieniu sukcesu przeistacza się w instytucje finansowe pod nadzorem państwowym, ale też sporo tradycyjnych banków minimalizuje formalności i stara się konkurować ofertą z neobankami, wprowadzając nowe usługi. Ci, którzy znajdą „złoty środek” zdobędą klienta – bez wątpienia taka konkurencja nam wszystkim wyjdzie na dobre.

Blockchain

Oczywiście tematem kongresu, który budził największe emocje, był blockchain. Prelegenci starali się zaprezentować czym jest, gdzie już został zaimplementowany oraz jaka jest jego rola we współczesnym sektorze finansowym. Uczestnicy mogli wysłuchać wykładów o kryptowalutach, a także case study dotyczących wprowadzenia tej technologii w instytucjach bankowych. Co ciekawe, mimo powszechnie krążącej w polskich mediach opinii o tym, że blockchain to moda i należy ją marginalizować, najwięksi gracze na polskim rynku już pracują nad implementacją tej technologii w swojej branży (oficjalnie informuje o tym chociażby PKO BP). Jednym z zastosowań blockchain są oczywiście kryptowluty np. bitcoin. Ale o ile przyszłość samego bitcoina stoi pod znakiem zapytania, o tyle blockchain jako technologia i platforma transakcyjna, znalazł uznanie w wielu branżach, m.in. finansowej, energetycznej czy w handlu. Wiele osób twierdzi, że blockchain to rewolucja na miarę powstania internetu czy okiełznania prądu, więc nie można przejść koło niej obojętnie. Temat na pewno rozszerzymy w kolejnych artykułach.

jpro jcommerce Najnowsze-trendy-w-technologiach-finansowych 31.01.2018 in text

Panel dyskusyjny o blockchain podczas III Fintech Digital Congress

Fintech start-up

Drugi dzień kongresu rozpoczął się rozmową o przyszłości rynku finansowego. Zaprezentowano m.in case study mówiący o tym, jak tworzyć finteki, opierając się na historii firmy Billon. Jest to startup, który zmienia technologiczne podstawy funkcjonowania pieniędzy i sposobu, w jaki krążą po świecie, za sprawą rewolucyjnego systemu natychmiastowych płatności opartych na rozproszonej księdze głównej. Powstał w Londynie, ale założycielem jest Andrzej Horoszczak, polski ekspert w dziedzinie blockchain, który wspólnie z polskimi matematykami i kryptografami, jest twórcą wykorzystywanej przez nich technologii. Warto tu wspomnieć zresztą, przechodząc płynnie do kolejnego zagadnienia, że Wielka Brytania to doskonałe miejsce, gdzie startupy mogą pozyskiwać kapitał, bo tamtejsze regulacje wspierają inwestorów ulgami podatkowymi.

Kolejna konferencja dotyczyła regulacji branży fintech w Polsce i UE. Na przykładzie firmy Kreditech przekonaliśmy się, że regulacje na rynku niemieckim doprowadziły ten start-up niemal do bankructwa i dopiero przeprowadzka do Polski sprawiła, że firma odniosła sukces na skalę światową. Codziennie pozyskują nowych klientów z całego świata, a ich sukces opiera się na zrewolucjonizowaniu podejścia do analizy wiarygodności i wypłacalności kredytobiorców poprzez szybką analizę danych. Rozwiązanie ogranicza do minimum formalności, działa wprawdzie na niskich kwotach, ale za to w błyskawicznym tempie.

Analiza danych

Podczas rozmów prowadzonych w ramach konferencji często pojawiał się także temat AI & Machine Learning, a zwłaszcza takie zagadnienia, jak: czy istnieje sposób na zhumanizowanie technologii, czy biometria jest bezpiecznym trendem dla konsumenta FinTech oraz jak wykorzystać AI & Big Data, aby wypełnić luki w relacjach klient – bank. Nowinki technologiczne już rewolucjonizują to co nas otacza, a to dopiero początek, bo nowe startupy mają ogromne pole do działania. Pewnie niedługo już ubezpieczyciel będzie zwiększał lub zmniejszał składki w zależności od tego, jak często i jak dokładnie myjemy zęby, albo jaki mamy styl jazdy samochodem. Nie jest już też kwestią odległej przyszłości, że systemy call center będą przeprowadzały analizę informacji na temat naszej barwy głosu oraz poprzednich rozmów, żeby zmniejszyć do minimum możliwość, że nie zostaniemy obsłużeni w należyty sposób, niedostosowany do naszych osobistych preferencji. Komputer oceni jakie mamy intencje, jakie są nasze potrzeby, a nawet jaka jest nasza sytuacja materialna i dostosuje przebieg rozmowy oraz ofertę, oszczędzając czas konsultanta.

Panel dyskusyjny, kończący kongres, dotyczył m.in. skomplikowanej obsługi prawnej transakcji, ICO (Initial Coin Offering) oraz DVC (Disruptive Venture Capital). ICO to działanie startupów mające na celu zebranie kapitału poprzez dystrybucję części środków ludziom, którzy zdecydowali się ją wesprzeć. Z ICO mamy do czynienia z reguły zanim projekt zostanie ukończony, lecz środki mogą być też wykorzystane, żeby zapewnić wsparcie techniczne już działającej waluty. Z kolei DVC rewolucjonizuje potoczne myślenie o inwestycjach, w których po stronie kapitału stała dotychczas, po pierwsze konkurencja na pozyskanie idei, następnie wpływ na samą inwestycję poprzez nakreślanie jej realizacji i prawa do jej reprezentowania. DVC umożliwia decentralizację kapitału, inwestor tym razem może się wycofać na każdym etapie, nie ma wyłączności i co najważniejsze dla pomysłodawców nie ma wpływu na ich realizację. Mam wrażenie, że kluczem tej rewolucji jest słowo „kontrola” i „odpowiedzialność”, a samo rozwiązanie jest już nam doskonale znane z popularnego od dłuższego czasu crowdfoundingu, tym razem przeniesione bezpośrednio na relacje inwestycyjne.

III Fintech Digital Congress należy uznać za kolejny krok w budowaniu świadomości postępu technologicznego i digitalizacji na rynku polskim. Widać wyraźnie ogromny potencjał tego stosunkowo młodego sektora nie tylko w tworzeniu nowej wartości, ale także w ożywieniu tradycyjnych graczy, ponieważ zmusza ich do lepszego adresowania rosnących potrzeb nowoczesnych konsumentów – a to powinno nam wszystkim wyjść na dobre.

Zdjęcia opublikowane za zgodą organizatora konferencji Fintech Digital Congress.

Autorem wpisu jest

Maciej Smulczyk, JCommerce

Key Account Manager

W JCommerce odpowiedzialny za rozwój biznesu w regionie centralnym. Posiada wieloletnie doświadczenie w doradztwie w obszarze procesów edukacyjnych, rekrutacyjnych i outsourcingu procesów biznesowych. Prywatnie fan koszykówki, hokeja i baseballu zza oceanu.

Komentarze

  • Aktualnie brak komentarzy.

Skontaktuj się z nami