Microsoft Dynamics 365 –
więcej niż ERP i CRM

Artykuły eksperckie | 10.04.2017 | Czas czytania: 5 minut

MS Dynamics 365 to nowe podejście do dostarczania aplikacji dla biznesu, zaproponowane przez firmę Microsoft. Jest to rozwiązanie, które oferuje funkcjonalności połączonych systemów CRM i ERP. Zapewnia więc wsparcie w zakresie komunikacji i interakcji z otoczeniem biznesowym oraz organizuje procesy w obszarach sprzedaży, obsługi klienta, serwisu, marketingu, zarządzania projektami, finansów i działalności operacyjnej. Nowy sposób dystrybucji pozwala użytkownikom na wybór interesujących ich funkcjonalności spośród wielu modułów, bez konieczności inwestowania od razu w cały system. Rozwiązanie to osadzone jest na Microsoft Azure, chmurowej platformie aplikacyjnej i bazodanowej. Takie podejście pozwala na ścisłą integrację z Office 365 i użycie współdzielonego modelu danych. Dzięki temu MS Dynamics 365 to oferta dostosowana do różnych branż i przedsiębiorstw bez względu na ich specyfikę.

Zgodnie ze strategią rozwojową Microsoft, Dynamics 365 ma stać się podstawowym narzędziem wspierającym działalność nowoczesnego przedsiębiorstwa. Jego podstawowa funkcjonalność związana z komunikacją wywodzi się bezpośrednio z Dynamics CRM, a ściślej rzecz ujmując z jego wersji 2016. Będzie to ostatnia wersja tego oprogramowania, sprzedawana w klasycznym modelu (on-premise).

Funkcjonalności MS Dynamics 365

Dynamics 365 umożliwia obsługę następujących obszarów:

Sprzedaż – pełne wsparcie procesu sprzedaży od wstępnego kontaktu po fakturę, uzupełnione wieloma analizami. Pozwala to wychodzić naprzeciw potrzeb klientów. Rejestracja interakcji z klientem, e-maili, rozmów telefonicznych czy spotkań, zarówno w kartotece klienta, jaki i w sprawie z nim związanej. Poza wglądem w historię klienta, narzędzie to pozwala również na planowanie przyszłych działań.

Obsługa serwisu – pozwala na zorganizowanie obsługi klienta na wysokim poziomie, co skutkuje zwiększeniem zadowolenia i lojalności klientów. Rozwiązanie to ujednolica sposób oferowania usług, takich jak obsługa asystowa, pomoc, samoobsługa. Problem zgłaszany przez klienta rejestrowany jest w systemie jako sprawa. Pozwala to na nadanie jej priorytetów i zakwalifikowanie do odpowiedniej kolejki. System monitoruje i kontroluje proces rozwiązywania problemu. Możliwa jest też rejestracja czasu (czy też kosztów) związanych ze zgłoszeniem.

Obsługa terenowa – pozwala zorganizować wezwania serwisowe poprzez planowane i zarządzanie zasobami.

Zarządzanie projektami – umożliwia skuteczne zarządzanie projektami, z użyciem dedykowanych narzędzi do budżetowania, planowania i realizacji projektów.

Ponadto MS Dynamics 365 oferuje również funkcjonalności typowe dla systemów ERP:

Operations – moduł oferujący funkcjonalności znane z Dynamics AX. Stanowi on kompletne narzędzie do zarządzania firmą, począwszy od produkcji, obsługi klienta w zakresie sprzedaży, na zarządzaniu finansami kończąc. Pozwala na pracę i dostęp do informacji na niemal wszystkich urządzeniach.

Finanse – produkt bazujący na Dynamics NAV, który poza zarządzaniem finansami, pozwala na prowadzenie sprzedaży od ofertowania do faktury, również z poziomu programu Outlook. Zarządzanie łańcuchem dostaw z dynamicznie aktualizowanym poziomem zapasów. Aplikacja wspomaga też obsługę magazynu i prowadzenie projektów. Przejrzyste raporty i analizy dostarczające informacje ułatwiające prowadzenie firmy.

Wraz z Dynamics 365 pojawia się możliwość rozbudowy o dodatkowe, niedostępne do tej pory moduły i funkcjonalności:

PowerApps – proste narzędzie do tworzenia aplikacji mobilnych bez użycia kodu. Aplikacje działają na urządzeniach przenośnych, takich jak telefony, ale można je też uruchamiać w przeglądarce, otwierając usługę Dynamics 365. Tworzone (generowane w ten sposób aplikacje) rozszerzają funkcjonalności Office 365 i Dynamics 365.

Microsoft Flow - to produkt, który ułatwia konfigurowanie zautomatyzowanych przepływów pracy między ulubionymi aplikacjami, a także synchronizowanie plików, uzyskiwanie powiadomień, gromadzenie danych i wykonywanie wielu innych operacji. Narzędzie to ułatwia i przyspiesza pracę, na przykład wpis na Twiterze jednym kliknięciem można przekształcić w rekord potencjalnego klienta, czy też dodanie nowego elementu na liście SharePoint powoduje wysłanie e-maila do określonego odbiorcy. Do dyspozycji mamy wiele przygotowanych szablonów dla pakietu Office 365, Twittera, Dropboxa, Dynamics CRM, OneDrive i innych.

Portals – rozwiązanie pozwalające na interakcją z klientami, partnerami czy też pracownikami poprzez dedykowane portale. Dzięki temu odbiorcy naszych towarów czy usług mogą uzyskać dostęp do bazy wiedzy, samodzielnie zgłaszać problemy i śledzić postępy w rozwiązywaniu, zadawać pytania czy też brać udział w dyskusji w formie blogu. Do dyspozycji mamy predefiniowane portale samoobsługowe klientów i pracowników, portal partnerów i portal niestandardowy, który może stanowić bazę do indywidualnych rozwiązań.

MS Dynamics 365 – korzyści biznesowe

Tak skonstruowana oferta pozwala wybrać odpowiednie dla siebie narzędzia. To jednak dopiero początek. Dynamics 365 ma także inne zalety, o których nie należy zapominać. To przede wszystkim duże możliwości dostosowania i integracji z aplikacjami z otoczenia biznesowego, a także tworzenie własnych rozwiązań biznesowych w oparciu o elementy aplikacji. W ramach licencji, poza zakupionym rozwiązaniem, takim jak Sprzedaż czy też Obsługa klienta, otrzymujemy gotowy szkielet aplikacji (obsługę bazy danych, zabezpieczeń, uprawnień, wspólne tabele) oraz narzędzia pozwalające na modyfikację istniejących i tworzenie nowych rozwiązań. Użytkownik czy też dostawca rozwiązania może także modyfikować system bezpośrednio z poziomu interfejsu. Do tworzenia reguł biznesowych i przepływów pracy do dyspozycji mamy edytor graficzny.

I właśnie te cechy decydują o sile i potencjale tego rozwiązania. Możemy wyobrazić sobie firmę, która w miarę rozwoju i zmian otoczenia biznesowego buduje i rozwija swoją działalność w oparciu o platformę Dynamics 365. Nowe aspekty działalności i potrzeby będą obsługiwane poprzez dodawanie nowych rozwiązań w ramach platformy, którą już firma posiada. Takie podejście zapewni integralność danych oraz jednorodność aplikacji.

Dodatkowym źródłem funkcjonalności takiego środowiska mogą być dodatki dostępne w „sklepie" AppSource. Sklep pozwala na rozpowszechnianie i pobieranie rozszerzeń, udostępnia także setki rozwiązań stworzonych przez partnerów Microsoft. Wystarczy wybrać potrzebną aplikację i uruchomić ją w swoim środowisku.

Ważną zaletą wyboru rozwiązań Microsoft jest też gwarancja ciągłego rozwoju i dostosowywania do potrzeb otoczenia biznesowego. Firma opierająca swoją działalność na Dynamics 365 zyskuje:

  • zorientowanie na klienta,
  • zwiększenie produktywności pracowników,
  • optymalizację procesów i modeli biznesowych,
  • jednolitą platformę – tutaj duże znaczenie ma intuicyjna obsługa znana użytkownikom innych aplikacji firmy Microsoft,
  • integrację z Office 365, a szczególnie z Outlook, który w wielu obszarach staje się alternatywnym interfejsem dla aplikacji Dynamics 365; użytkownik może wysyłać zapytania, oferty czy faktury bez opuszczania klienta pocztowego,
  • aplikacje mobilne – poza natywnymi klientami mobilnymi Dynamics 365 możemy korzystać również z AppSource.

System ma być ciągle rozwijany, udostępniając swoim użytkownikom nowe możliwości. Z założenia wprowadzane zmiany nie będą wpływać na aktualnie zaimplementowane funkcjonalności.

Modele licencjonowania MS Dynamics 365

Użytkownik może wybierać miedzy dwoma rodzajami licencjonowania:

  • Licencja na aplikację, czyli dostęp do konkretnego modułu, np. Dynamics 365 for Sales,
  • Licencja na plan, dająca dostęp do wybranych modułów, skonfigurowanych pod kątem potrzeb biznesowych konkretnej firmy.

W chwili obecnej dostępne są też następujące plany:

Dynamics 365 Business Edition, wspierajacy obszary:

  • finanse,
  • sprzedaż,
  • marketing.

Dynamics 365 Enterprise Edition (Plan 1), w ramach którego otrzymujemy moduły:

  • sprzedaż,
  • marketing,
  • obsługa klienta,
  • usługi terenowe,
  • projekty.

Dynamics 365 Enterprise Edition (Plan 2), poza funkcjonalnościami zawartymi w planie 1 oferuje:

  • zarządzanie finansami,
  • obsługę produkcji i łańcucha dostaw,
  • sprzedaż.

Na optymalizację kosztów utrzymania tego rozwiązania pozwalają dwa typy licencji:

  • Licencje pełne (albo na aplikację, albo na plan),
  • Licencje „Team Members".


Licencja typu "Team Member" pozwala użytkownikowi na:

  • odczyt danych z całego Dynamics 365,
  • dostęp do obiektów Kont (Klientów), Kontaktów, Działań i Notatek,
  • dostęp do encji dostosowanych (custom entities),
  • pełny dostęp do Relacji i Połączeń między obiektami,
  • uruchamianie przepływów pracy (workflows),
  • wyszukiwanie zaawansowane w całym Dynamics 365,
  • raportowanie,
  • tworzenie widoków,
  • eksport danych do Excel'a,
  • tworzenie i edycję Szans Sprzedaży poprzez portal.
Autorem wpisu jest

Andrzej Drelich, JCommerce

MS Dynamics Developer

Od ponad dwudziestu lat zajmuje się projektowaniem, dostarczaniem i utrzymaniem rozwiązań IT, wspomagających funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorstw. Specjalista w dziedzinie technologii Microsoft oraz systemów ERP.

Komentarze

  • Aktualnie brak komentarzy.

Skontaktuj się z nami