Qlik Qonnections 2016
- więcej danych w danych

Artykuły eksperckie | 11.05.2016 | Czas czytania: 4 minuty

W tym roku po raz pierwszy konferencja Qlika - Qonnections zgromadziła zarówno partnerów biznesowych firmy jak i jej klientów. Dzięki temu spotkało się blisko 3 000 ludzi, tworzących fantastyczną atmosferę wydarzenia. JCommerce, jako partner Qlika w Polsce, nie mógł oczywiście nie wysłać swoich przedstawicieli, dlatego razem z Łukaszem Zajączkowskim, specjalistą BI, polecieliśmy do Orlando na Florydzie (1-4 maja) i zobaczyliśmy na własne oczy, jak zmieniają się narzędzia Business Intelligence i oczekiwania coraz bardziej świadomego swoich potrzeb klienta. Qlik, jak na lidera rynku BI przystało, obiecał, że konferencja będzie okazją do zaprezentowania zupełnie nowego kierunku, w jakim podąża firma, a za nią - cały świat danych. I rzeczywiście – niespodzianki były. Największa to ta, że QlikView nie jest już flagowym produktem firmy – wraz z premierą Qlik Sense 3.0, która odbędzie się w maju 2016, to właśnie ten system będzie ich wizytówką.

W praktyce oznacza to, że Qlik zamierza skoncentrować się na potrzebach rynku, zaczynając od radykalnej zmiany orientacji w takich obszarach jak rozwój deweloperski, dane, rola klienta, a także raporty i analizy. Deweloperzy nie będą już „tylko” konsultantami, a ich rola będzie bardziej związana z rozwojem aplikacji pod kątem webowym. Dane zostaną przeniesione w chmurę, a więc poza infrastrukturę klienta, ponadto Qlik będzie oferował szerokie możliwości łączenia własnych danych ze źródłami zewnętrznymi. Dzięki nowym funkcjonalnościom, umożliwiającym klientowi bieżące modyfikowanie raportów, jego praca z systemem będzie bardziej odpowiadała modelowi „self-service”, co oznacza znacznie większą niezależność i wygodę. Wreszcie zmiana w zakresie raportów i analiz oznacza wyjście poza podstawową bazę klienta - dzięki automatycznym sugestiom łączenia z zewnętrznymi źródłami danych, użytkownik zyska możliwość spojrzenia na zgromadzone przez siebie informacje z zupełnie innej, niedostępnej dotąd perspektywy.

Lars Björk, CEO firmy Qlik

Przyszłość, według specjalistów firmy Qlik, należy do analizy danych

W trakcie sesji prelegenci kładli mocny nacisk na fakt, że nie można ignorować coraz większej ilości dostępnych na świecie danych. Przyszłość (i zapewne tą drogą chce iść Qlik) należy do narzędzi umożliwiających inteligentne eksplorowanie wszystkich dostępnych danych. Klasyczna analityka biznesowa już nie wystarcza.

Być może nasuwa się wam pytanie, co się stanie z QlikView? Otóż Qlik zamierza na razie prowadzić strategię dwuproduktową, chociaż zmieni się nieco ich pozycjonowanie. Qlik Sense ma być czymś więcej niż tylko narzędziem „self-service”, natomiast QlikView pozostanie silną bazą w segmencie rozwiązań platformowych.

Qlik Sense 3.0: zobacz całą historię

Wizja Qlika na 2016/2017 rok to spoglądanie na całą historię, która kryje się w danych, a nie jedynie na skromy jej wycinek, widoczny przy zastosowaniu tradycyjnych narzędzi. Qlik Sense 3.0 ma umożliwić użytkownikom biznesowym dużą niezależność w zakresie doboru i modelowania danych, ale jednocześnie gwarantować wysoki poziom usług wspierających wykorzystanie narzędzia. Dużą zmianą będzie przejście z nielinearnej do asocjacyjnej analityki wizualnej, prezentującej wszystkie połączenia i związki w obrębie analizowanych danych.

Istotną innowacją wspierającą model „self-service” w najnowszej wersji Qlik Sense jest fakt, że do obsługi narzędzia nie potrzeba praktycznie żadnej wiedzy programistycznej, a do tworzenia i obsługi wszystkich raportów wykorzystano funkcję drag-and-drop. Zupełną rewolucją jest natomiast fakt, że wersja dla pojedynczego użytkownika jest darmowa, co w praktyce oznacza, że każdy może ją pobrać i wykorzystać – na przykład do wizualizacji i analizy domowych przychodów i wydatków. To oczywiście nie wszystko, bo wersja komercyjna udostępnia znacznie więcej możliwości, dostosowanych do potrzeb biznesowych, takich jak niestandardowy design, raportowanie i współpraca między użytkownikami, funkcje data streams czy data stories, a także współdzielenie, eksportowanie, czy drukowania raportów.

Qlik Connections 2016

Konieczność analizy ogromnej ilości danych dotyczy każdej branży

Jaka jest Twoja historia?

Nowy Qlik Sense został bardzo mocno udoskonalony pod kątem designu i intuicyjności w zakresie UX/UI. Widać, że postawiono na modną ostatnio w wielu dziedzinach ideę „storytelling”, czyli prezentację historii, która wyłania się z analizowanych danych – w przystępny i zrozumiały dla użytkowników (w dużej mierze będących „wzrokowcami”) sposób. Wygląda więc na to, że od teraz dla partnerów Qlika kluczowe znaczenie będzie miało zatrudnianie specjalistów UX/UI, sprawnie poruszających się w obszarze wymagań aplikacji webowych. Tylko w ten sposób będą mogli sprostać wyzwaniom związanym z nowym kierunkiem rozwoju firmy, w którym to klient decyduje jakie są jego preferencje, zarówno w zakresie raportowania, jak i używania systemu na różnych urządzeniach – począwszy od zwykłego ekranu laptopa, poprzez urządzenia mobilne, na prawidłowo wyglądającym wydruku z pliku PDF kończąc.

Możliwości systemu są ogromne. Qlik Sense 3.0 został wyposażony w bogatą liczbę nowych funkcji i zewnętrznych źródeł informacji, które umożliwiają wydobycie zupełnie nowych znaczeń i wartości z analizy danych. Granice opowieści, którą da się w ten sposób stworzyć, zależą jedynie od potrzeb klienta – no i po części także od zdolności technicznych konsultantów BI i web deweloperów.

Scott Kelly, astronauta na konferencji Qonnections 2016

Rozmowa z astronautą Scottem Kelly

 

Pod względem organizacyjnym konferencja Qonnections 2016 była bez wątpienia sukcesem. Ogromna liczba wydarzeń, setki wykładów technicznych i sesji typu „success story”, a także rewelacyjne poranne spotkania z najważniejszymi przedstawicielami Qlika i finałowa rozmowa ze specjalnie na tę okazję zaproszoną gwiazdą – astronautą Scottem Kelly, potwierdziły to, co pokazuje magiczny kwadrat Gartnera – Qlik jest liderem w świecie Business Intelligence i prawdopodobnie pozostanie nim w najbliższych latach.

 

 

Autorem wpisu jest

Radosław Szmit, JCommerce SA

International Business Manager

Z branżą IT związany od ponad 10 lat. Absolwent Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej w Jeleniej Górze i University of Abertay Dundee w Wielkiej Brytanii; w tej ostatniej uczelni rozpoczynał swoją karierę w IT pracując przy projektach badawczo rozwojowych. W ciągu kilku ostatnich lat zarządzał sprzedażą zagraniczną oraz procesami wewnętrznymi głównie we wrocławskich firmach. Obecnie w pełni odpowiedzialny za powiększanie portfolio strategicznych partnerów oraz ekspansję zagraniczną usług IT firmy JCommerce SA. Prywatnie miłośnik szkockiej pogody i słoweńskich gór.

Komentarze

  • Aktualnie brak komentarzy.

Skontaktuj się z nami