Jak przetrwać transformację
cyfrową i odnieść sukces

Artykuły eksperckie | 27.04.2018 | Czas czytania: 7 minut

Rewolucja cyfrowa przyspiesza z dnia na dzień, a wraz z nią zmiany w otaczającej nas rzeczywistości – także tej biznesowej. Jeśli przypomnimy sobie, jak wyglądał świat 10 lat temu, kiedy iPhone i Facebook były dopiero nowinkami, jeszcze trudniej jest odpowiedzieć sobie na pytanie: jak prowadzić biznes, żeby za kolejną dekadę wciąż cieszyć się sukcesem, a wręcz – żeby ten biznes w ogóle jeszcze działał i przynosił pieniądze. Każda rewolucja ma swoich zwycięzców i przegranych, cyfrowa transformacja musi więc doprowadzić wiele firm do upadłości, ale w ich miejsce powstaną inne, które będą czerpać z szans cyfryzacji pełnymi garściami. Zamiast więc pytać, jak będzie wyglądała moja firma w przyszłości, lepiej zapytać, czy przetrwa cyfrową transformację gospodarki i jak działać teraz.

Digitalizacja w mojej firmie

Przede wszystkim należy zadbać o to, żeby digitalizacja oznaczała w firmie coś konkretnego. Nie może być tylko kolejnym modnym słowem, którego wprawdzie się używa, ale w zasadzie nic nie znaczy w praktyce. Należy zdefiniować co oznacza tu i teraz – w tym celu dobrze jest spojrzeć na całość swojego biznesu.

Zastanów się, jak wykorzystać możliwości technologiczne do:

  • podniesienia wartości swoich produktów lub usług,
  • zwiększenia sprzedaży,
  • komunikacji z klientem,
  • usprawnienia zarządzania firmą i procesów w niej zachodzących.

Cyfrowa transformacja Twojej firmy może oznaczać nowy pomysł na produkt lub usługę, albo dodanie nowej wartości do istniejącej już oferty. Albo nowe kanały sprzedaży lub komunikacji z klientem, zupełnie nowe wykorzystanie danych na ich temat, które i tak już w firmie istnieją, ale do tej pory nie były w pełni wykorzystywane. Digitalizacja może również oznaczać zmianę sposobu funkcjonowania firmy, usprawnienie procesów, wykorzystanie narzędzi, które usprawniają pracę, podnoszą efektywność, wydajność lub obniżają koszty.

Digitalizacja może być więc strategią biznesową albo po prostu kolejnym narzędziem usprawniającym działanie firmy. Nie każda firma musi stać się od jutra firmą technologiczną. Z digitalizacji można skorzystać na wielu różnych poziomach i płaszczyznach, co nie musi od razu oznaczać zmiany modelu biznesowego o 180%.

Jeśli firma należy do tradycyjnej gałęzi gospodarki, na przykład produkuje grzebienie, nie musi od razu rezygnować z dotychczasowego sposobu funkcjonowania i tworzyć działu R&D, który będzie pracował nad prototypem inteligentnego narzędzia do stylizacji włosów. Ale to nie znaczy również, że digitalizacja nie pomoże takiej firmie w innych obszarach jej funkcjonowania, na przykład w dotarciu do nowych grup klientów za pomocą aplikacji mobilnej wpierającej salony fryzjerskie, czy w optymalizacji linii produkcyjnych za pomocą systemu ERP i analityki predykcyjnej. Nawet w takiej branży możliwości są właściwie nieograniczone.

Firma z tradycjami kontra start-up

Klasyczne firmy w starciu ze startupami nie muszą być na straconej pozycji, mają bowiem także silne strony, których brakuje innowacyjnym, ale początkującym firmom.

Wśród nich:

  • stabilne i ugruntowane kanały dystrybucji,
  • branżowa wiedza i know-how,
  • rozpoznawalność marki, którą startupy muszą dopiero budować,
  • znacznie łatwiej jest wymyślić sposób na biznes, niż ten pomysł zrealizować – firmy o ugruntowanej pozycji, mają już ten etap za sobą.

Jednak wszystkie te przewagi nie powinny usypiać naszej czujności. Rewolucja w branży może powalić nawet największego gracza, nawet jeśli stara się podążać za zmianami. Przykładem może być firma Fuji Film, której kłopoty zaczęły się wraz z wyparciem klasycznych aparatów przez aparaty cyfrowe, a kiedy firma już przestawiła się na produkcję własnych aparatów cyfrowych, te zostały wyparte przez aparaty w smartfonach. Przykłady można mnożyć – zniknięcie wypożyczalni wideo czy kawiarenek internetowych, problemy koncernów fonograficznych czy korporacji taksówkowych. Czasy są trudne i praktycznie każda branża wypatruje swojego Ubera.

Z drugiej strony wciąż istnieją sektory, które zdominowane są przez firmy tradycyjne, z ugruntowaną pozycją i tutaj najlepszym przykładem jest sektor bankowy. W dużej mierze wynika to z ogromnych kosztów wejścia dla firm, które chciałyby wejść na ten rynek, jednak dzięki ekonomii współdzielenia i to zaczyna się zmieniać. Dlatego także w tej branży widać ogromne inwestycje w innowacyjne rozwiązania – banki i firmy ubezpieczeniowe nie chcą przegapić momentu, w którym ich przewaga, wynikająca ze skali i zaufania klientów, przestanie być wystarczającym motorem napędzającym biznes.

Efekt skali dla wszystkich

Bez wątpienia rewolucja cyfrowa to ogromne możliwości dla biznesu. Przykładowo dzięki usługom chmurowym zyskujemy dostęp do praktycznie nieograniczonej mocy obliczeniowej serwerów, bez konieczności inwestycji choćby grosza w infrastrukturę. Chmura przynosi także znaczne zmniejszenie kosztów początkowych zarówno w przypadku zakładania firmy, jak i rozpoczynania nowego projektu, czy tworzenia nowego produktu. A to oznacza, że dzisiaj każdy może skorzystać z efektu skali, do niedawna dostępnego jedynie dla największych graczy.

Dzisiejsze środowisko biznesowe dysponuje ogromną ilością innowacyjnych rozwiązań, które mogą zostać użyte w każdym obszarze działania firmy. Wśród nich są systemy wpierające sprzedaż, marketing, finanse, zarządzanie operacjami w firmie oraz łańcuchem dostaw, analitykę biznesową czy działania PR-owe. Wszystko to dostępne jest w przystępnych cenach, czasami nawet w wersjach darmowych. Ich wykorzystanie do usprawnienia działania produktu, usługi, działu w firmie lub całej firmy wymaga jedynie wysiłku niezbędnego do bycia na bieżąco w temacie technologii, trendów i nowości w branży, a także wytrwałości w testowaniu kolejnych narzędzi.

Transformacja cyfrowa wymaga wysiłku i ciągłego poszukiwania:

  • narzędzi IT, które najlepiej będą realizować konkretne potrzeby biznesowe. Wybieraj najlepiej dopasowane pod względem ceny, jakości i funkcjonalności. Konkurencja jest duża, wybór wielki. Testuj, mierz wyniki, zmieniaj narzędzia.
  • doświadczonych partnerów technologicznych jeśli chcesz rozwijać lub stworzyć od podstaw oprogramowanie, które ma wspierać twój produkt, usługę lub firmę. Być może ktoś już rozwiązał problemy, które czekają na Ciebie w tym zakresie. Wywarzanie otwartych drzwi to strata czasu, pieniędzy i szans biznesowych.
  • nowych kanałów sprzedaży i komunikacji z klientami, także wśród tych powszechnie dostępnych: social media, digital marketing, aplikacje mobilne, itd. Testuj, mierz wyniki, zmieniaj kanały.
  • partnerów biznesowych i sieci kontaktów – bądź otwarty na partnerstwo, rozwijanie biznesu z innymi firmami. Razem można więcej. Największe firmy ery cyfrowej zarabiają dzięki małym przedsiębiorcom (Facebook i Google dzięki reklamodawcom, Apple udostępnia AppStore twórcom aplikacji, AirBnB pozwala zarabiać właścicielom mieszkań).

 

Poszukujesz programisty lub doświadczonego zespołu IT?

 

Digital hero

Przetrwanie firmy i jej sukces w cyfrowej gospodarce uzależniony jest przede wszystkim od „cyfrowych bohaterów”, którzy są nieustannie ciekawi nowych rozwiązań, nie boją się ich wdrażania i popełniania błędów. Cyfrowa transformacja to proces ciągły, wymaga więc ciągłej ciekawości, zaangażowania i mierzenia efektów.

Oczywiście w każdej działającej już od pewnego czasu firmie funkcjonują procesy, systemy, sposoby działania, które na pierwszy rzut oka wydają się niemożliwe do zmiany. Ale cyfrowy bohater powinien się do nich zdystansować. Najpierw powinien zastanowić się, w jaki sposób firma powinna działać w warunkach „idealnych”. Następnie przenieść to na realia cyfrowej gospodarki. Kiedy już mu się to uda, powinien przejść do działania i zrobić tyle, ile się da. Tyle i aż tyle.

 

Autorem wpisu jest

Klaudia Jaśniak, JCommerce

Opiekun klienta

Od ponad 8 lat wspiera przedsiębiorstwa w podejmowaniu optymalnych decyzji biznesowych. Przez większość kariery związana z branżą ICT. W JCommerce odpowiada za rozwój współpracy z klientami na rynku polskim. Po godzinach miłośniczka teatru tańca i sztuki współczesnej.

Komentarze

  • Aktualnie brak komentarzy.

Skontaktuj się z nami