Cortana Intelligence w NAV 2017
– trafne prognozy biznesowe

Artykuły eksperckie | 02.08.2017 | Czas czytania: 2 minuty

Systemy klasy ERP w ostatnich latach przeszły ewolucję, dzięki której stały się bardziej wszechstronne i przyjazne dla użytkowników. Konkurencja na rynku dodatkowo sprawiła, że nawet stosunkowo nieduże systemy pozwalają już na dostęp do narzędzi, które dotychczas zarezerwowane było dla systemów z „górnej półki". Rynek stale się rozwija, producenci chcą dostarczać jak najlepszy produkt, żeby wyróżniać się na tle konkurencji, więc pojawia się coraz więcej ciekawych rozwiązań, do tego prostych w implementacji. Przykładowo konfiguracja systemu ERP, która umożliwiałaby obsługę Big Data i zaawansowanej analityki, wymagała do niedawna wdrożenia dodatkowych interfejsów wymiany danych oraz mechanizmów po stronie systemu ERP, co nie zawsze było proste i możliwe do wykonania. Obecnie, dzięki udostępnieniu w najnowszej wersji Microsoft Dynamics NAV 2017 usługi Cortana Intelligence, jest to możliwe już w standardzie i wymaga jedynie włączenia rozszerzenia oraz prostej konfiguracji.

Cortana Intelligence w Microsoft Dynamics NAV pozwala na tworzenie zaawansowanych analiz, opartych na uczeniu maszynowym, co umożliwia m.in na precyzyjne prognozowanie wolumenu sprzedaży na podstawie zgromadzonych w systemie danych historycznych. Dzięki tym informacjom dział sprzedaży jest oczywiście w stanie trafnie przewidywać wartość sprzedaży, ale informacje te mają również ogromny wpływ na planowanie produkcji, zakupów, akcji marketingowych oraz alokowanie zasobów w pozostałych działach firmy.

Prognozy sprzedaży to zapewne zaledwie pierwszy krok w integracji Cortany z NAVem i z całą pewnością możliwości te będą rozwijane, zgodnie z polityką Microsoftu, zmierzającej do integracji wszystkich dostępnych narzędzi z portfolio producenta. Narzędzia udostępniane już teraz w ramach platformy Microsoft Azure pozwolą w przyszłości na jeszcze więcej. Na przykład dzięki zastosowaniu mechanizmów Custom Speech Service możliwa będzie komunikacja z systemem poprzez komendy głosowe, a dzięki zastosowaniu narzędzi Language Understanding Intelligent Service możliwe będzie wydawanie poleceń, takich jak na przykład:

Użytkownik – „Ok NAV wystaw i zaksięguj faktury sprzedaży."
NAV – „Zaksięgowano 100 faktur. Czy rozesłać je mailem do klientów?"

Tego typu „rozmowy" do niedawna brzmiały, jak science fiction, ale już teraz możliwe jest wydawanie poleceń głosowych, na przykład podczas korzystania z nawigacji Google Maps. Jest to kolejny krok, dzięki któremu powoli usuwamy podstawową barierę komunikacyjną pomiędzy maszyną a człowiekiem, czyli trudności komputerów do zrozumienia, czego chce dana osoba i działania zgodnie z oczekiwaniami użytkownika.

Dodatkowe możliwości narzędzi Microsoft

Udostępnione przez Microsoft narzędzia pozwolą w przyszłości na zmniejszenie ilości przechowywanych informacji bezpośrednio w bazie danych systemu ERP, jednocześnie zwiększając funkcjonalność systemu. Przygotowanie analiz nie będzie musiało być oparte wyłącznie na informacjach zapisanych w bazie danych systemu ERP, więc ograniczenia związane z pojemnością i wydajnością fizycznych serwerów będzie można zniwelować, dzięki wykorzystaniu magazynów danych oraz narzędzi pozwalających na przetwarzanie tych danych. Informacje pochodzące z systemu ERP, urządzeń, witryn internetowych czy innych źródeł będą mogły być wspólnie przetwarzane w czasie rzeczywistym w zewnętrznym systemie, a dane lub działania przekazane będą do systemu ERP.

W ramach pakietu Cortana Intelligence Suite udostępnione zostały narzędzia pozwalające między innymi na:

  • zarządzanie informacjami pochodzącymi z aplikacji, urządzeń oraz witryn internetowych,
  • uczenie maszynowe oraz zaawansowaną analitykę,
  • magazynowanie danych Big Data.

Dodatkowo w ramach pakietu dostępne są gotowe rozwiązania branżowe, zawierające rekomendacje, prognozy oraz wskaźniki przyśpieszające implementację rozwiązania w organizacji. Uważam, że narzędzia pozwalające na przekształcanie danych w inteligentne działania, a także zaawansowane interfejsy komunikacyjne to coraz bliższy standard narzędzi wspierających zarządzanie przedsiębiorstwami, a systemy, które nie udostępnią tego typu mechanizmów, nie będą potrafiły konkurować na globalnym rynku.

Autorem wpisu jest

Łukasz Techmański, JCommerce

Senior ERP Konsultant

Swoją przygodę związaną z systemami ERP rozpoczął w 2009 roku. Od tego czasu uczestniczył w kilkudziesięciu projektach dla klientów z branż: usługowej, handlowej, produkcyjnej, energetycznej oraz e-commerce. Od 2014 roku zaangażowany w projekty wdrożeniowe systemu Microsoft Dynamics NAV oraz Microsoft Dynamics CRM.

Komentarze

  • Aktualnie brak komentarzy.

Skontaktuj się z nami