Automatyzacja zarządzania informacją - system
Business Intelligence w Optima SA

Optima SA | Case studies | 28.02.2011 | Czas czytania: 3 minuty

Usprawnienie procesu raportowania oraz integracji danych gromadzonych w różnych systemach źródłowych, pochodzących ze wszystkich oddziałów firm, wsparcie procesu decyzyjnego dla kadry zarządzającej oraz uzyskanie  przejrzystych i wiarygodnych informacji dotyczących sprzedaży - oto kluczowe wyzwania, które postawiła przed rozwiązaniem Business Intelligence firma Optima SA.

Wiele systemów gromadzenia danych, 15 oddziałów, ponad 1000 pracowników - jak zautomatyzować i ujednolicić raporty przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa danych źródłowych?

W związku z rozbudowanym zasięgiem swojej działalności na rynku finansowym firma Optima SA szukała rozwiązania, które zintegrowałoby informacje z poszczególnych jednostek organizacji, a także pozwoliło na łatwy i intuicyjny dostęp poszczególnych działów do kluczowych danych biznesowych. Docelowy system miał skrócić czas analizy informacji oraz pomóc kadrze zarządzającej podejmować odpowiednie decyzje we właściwym czasie. W wyniku analizy podjęto decyzję o wdrożeniu rozwiązania klasy Business Intelligence, a jego wykonanie powierzono specjalistom z firmy JCommerce SA.


Diagnoza potrzeb organizacji

Analiza dotychczasowej sytuacji w Optima SA pozwoliła zidentyfikować potrzeby firmy oraz cel, jakim była implementacja hurtowni danych dla obszaru sprzedażowego. Prace zostały podzielone na następujące etapy:

  • projekt techniczny (model obszaru przejściowego i hurtowni danych),
  • implementacja struktur bazodanowych, procesów ETL oraz raportów,
  • testy akceptacyjne (UAT- User Acceptance Tests),
  • szkolenia dla użytkowników końcowych.

Przeprowadzony wywiad technologiczny zadecydował, że do realizacji projektu wykorzystano posiadane przez firmę licencje SQL Server 2008 R2. W związku z tym podjęto decyzję, aby:

  • repozytorium danych oprzeć na silniku bazodanowym SQL Server,
  • zrealizować procesy ETL w oparciu o komponent Integration Services,
  • wykonać raporty z wykorzystaniem technologii Reporting Services.

Rozwiązanie miało zostać też w pełni przygotowane pod potencjalną, dalszą rozbudowę.

Kierunek - integralność rozwiązania

W celu integracji danych pochodzących ze wszystkich oddziałów, a przechowywanych w różnych bazach wewnętrznych (systemach ERP i CRM) oraz plikach płaskich (Excel z planami sprzedażowymi), zaimplementowane zostały automatyczne mechanizmy ładujące, które dokonywały filtracji, walidacji oraz ujednolicenia danych przed ich transferem do obszaru przejściowego (obszar Stage). Główną cechą obszaru pośredniego jest całkowita transparentność i brak dostępu użytkownika końcowego do danych w nim przechowywanych, a co za tym idzie zapewnia to dodatkowe bezpieczeństwo danych. W tak przetworzonej postaci dane przeniesione zostały do hurtowni danych. Przebieg procesów przepływu danych kontrolowany był przez SQL Server Integration Services, co pozwoliło zarówno na ręczne jak i zaplanowane według harmonogramu (w dowolnych interwałach czasowych) uruchamianie przepływów.

 

Efekt - nowa jakość raportowania

Obecnie dane z hurtowni prezentowane są użytkownikom końcowym z wykorzystaniem usług Reporting Services. Użytkownicy mają dostęp do raportów bezpośrednio za pomocą przeglądarki internetowej, po wprowadzeniu do niej odpowiedniego adresu. Administrowanie raportami odbywa się za pomocą Report Managera, który umożliwia m.in. zarządzanie strukturą folderów, konfigurację zabezpieczeń, a także automatyzację procesów związanych z odświeżaniem i dystrybucją raportów.


reporting-05.jpg 


Model systemu Business Intelligence opracowany dla Optima SA

 


W ramach rozwiązania stworzone zostały raporty dotyczące monitora rat, aktualnej wielkości i struktury sprzedaży w ujęciu tygodniowym i miesięcznym. Umożliwiają one pracownikom Optima SA zarządzanie złożonymi wnioskami od klientów, sprawdzanie stanu pożyczek przez pryzmat spłacanych rat oraz wykonywanie zestawień zebranych kwot (spłat) i statystyk produktowych.

Dzięki zastosowaniu platformy Business Intelligence firmy Microsoft całe rozwiązanie udało się zamknąć w obrębie dostępnych komponentów SQL Server 2008 R2. Zminimalizowało to koszty licencji oraz utrzymania systemu. Zrealizowane rozwiązanie jest spójne, oparte na jednym narzędziu i dobrze skalowalne.

Właściwie zidentyfikowane potrzeby biznesowe oraz umiejętnie zaplanowane poszczególne etapy projektu okazały się kluczowym czynnikiem sukcesu. W czasie pracy nad hurtownią danych maksymalnie skupiliśmy się na użyteczności – model hurtowni danych został stworzony mając na uwadze przede wszystkim potrzeby raportowe użytkowników końcowych – skomentował Michał Noworyta, specjalista Business Intelligence w JCommerce.

Ujednolicenie i uproszczenie pracy analityków, skrócenie czasu dostępu do ważnych danych biznesowych i obniżenie kosztów ich pozyskania – oto najważniejsze korzyści, które Optima SA czerpie z systemu BI opartego o technologie Microsoft SQL Server. Dzięki rozwiązaniu Business Intelligence osiągnęliśmy dwa kluczowe cele – przejrzystość i wiarygodność informacji dotyczących sprzedaży oraz ciągłe podnoszenie jakości świadczonych usług finansowych. Uwzględniając nasze potrzeby i sugestie, specjaliści JCommerce stworzyli rozwiązanie, które dostarcza użytkownikom wiedzę do efektywnego działania, a kierownictwu pozwala skrócić czas w podejmowaniu trafnych decyzji biznesowych - tak wdrożenie rozwiązania podsumował dyrektor IT w OPTIMA SA, Marcin Safranow.

Optima SA

Istnieje od 1999 roku, specjalizuje się w udzielaniu pożyczek gotówkowych, oferując szeroką gamę produktów finansowych. Firma jest częścią międzynarodowej grupy finansowej Dollar Financial Group, działającej na rynku usług finansowych już ponad 30 lat.

 

Autorem wpisu jest

Michał Noworyta, JCommerce SA

Business Intelligence Project Manager

Od 2008 roku zajmuje się projektowaniem, wdrażaniem i rozwijaniem systemów Business Intelligence, a także baz i hurtowni danych. Obecnie realizuje projekty w obszarach Microsoft Business Intelligence, IBM Cognos, Oracle BI oraz SAP BusinessObjects.

Komentarze

  • Aktualnie brak komentarzy.

Skontaktuj się z nami