powrót
03.11.20

Zainteresował Cię jeden z naszych projektów? Trafiłeś na ogłoszenie, w którym szukamy developerów, testerów czy specjalistów BI do naszego zespołu? A może po prostu rozważasz zmianę pracy? Powody skłaniające do zmiany mogą być różne: chęć rozwoju w interesującym obszarze, praca w topowych technologiach, branża spójna z zainteresowaniami i doświadczeniami zawodowymi czy większe pieniądze. Czasem decydująca jest po prostu rozmowa z rekruterem o możliwościach projektowych i zwykła ciekawość: czemu by nie spróbować? Bez względu na to, jaki jest Twój powód, warto wiedzieć, jak wygląda proces rekrutacji w danej firmie, ile trwa i jakie etapy Cię czekają. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, czego spodziewać się podczas rekrutacji do JCommerce.

Ile to będzie trwało?

Kandydaci często już na początku pytają o długość procesu rekrutacyjnego i jego etapy. Warto wiedzieć, w co się angażujemy i jakiego nakładu czasu będzie to od nas wymagało. Łatwiej wtedy zaplanować dzień i urwać godzinkę na udział w rekrutacji oraz przygotować się do takiego procesu. Dodatkowo już sama wiedza o tym, jak zaawansowana będzie rekrutacja i z ilu etapów będzie się składać, może pomóc podjąć decyzję o tym, czy będziesz miał wystarczająco dużo czasu, by odpowiednio się zaangażować.

W ofertach JCommerce pod każdym ogłoszeniem znajdziesz informację o tym, jak wygląda standardowy proces rekrutacji i na ile etapów powinieneś się przygotować. Zawsze możesz już podczas pierwszej rozmowy z rekruterem dopytać o to, ile mogą trwać poszczególne etapy oraz kiedy możesz się spodziewać informacji zwrotnej. Czasem trudno jednak określić to co do dnia, ponieważ wpływają na to różne czynniki i należy się uzbroić w cierpliwość. Staramy się, by każda rekrutacja od momentu rozmowy z rekruterem do otrzymania feedbacku trwała do dwóch tygodni. Należy jednak mieć świadomość, że wieloetapowość rekrutacji, dłuższa ścieżka decyzyjna oraz okresy urlopowe czy świąteczne mogą nieznacznie wydłużyć czas oczekiwania na informacje zwrotną czy decyzję o zatrudnieniu. W JCommerce staramy się minimalizować liczbę etapów rekrutacji, ponieważ zdajemy sobie sprawę, że poziom zaangażowania maleje wprost proporcjonalnie do liczby etapów. Poniżej podpowiadamy, jak przebiega rekrutacja w JCommerce, oraz czego możesz spodziewać się na poszczególnych etapach

1. Stały element: Rozmowa z Talent Acquisition Specialist

Zdecydowałeś się aplikować? A może rozmawiałeś już wstępnie z jednym z naszych rekruterów np. na LinkedIn? To właśnie my będziemy informować Cię o kolejnych krokach rekrutacji i odpowiadać na Twoje pytania. Z rekruterem porozmawiasz również na samym początku, gdy aplikujesz na konkretne stanowisko. Zastanawiasz się, dlaczego rozmowa HR stanowi zawsze pierwszy element całego procesu rekrutacyjnego?

Koniecznie przeczytaj artykuł Klaudii Sztefko: Na co komu miękka rozmowa rekrutacyjna?

Rozmowy rekrutacyjne standardowo odbywały się w formie spotkań face2face w jednym z naszych biur JCommerce. Pozwalały one porozmawiać w swobodnej atmosferze, a kandydatowi – poznać potencjalne, przyszłe miejsce pracy. W związku z COVID-19 od marca 2020 wszystkie rozmowy odbywają się online. Staramy się je przeprowadzać jak najbardziej profesjonalnie, tak abyś otrzymał odpowiedzi na nurtujące Cię pytania oraz miał jak najwięcej informacji o projekcie, zespole i dalszych etapach rekrutacji. Forma spotkań online ma też swoje zalety, m.in. pozwala na udział w rekrutacji kandydatom, którzy mają ograniczone zasoby czasowe i nie byliby w stanie dojechać do biura, specjalnie na rozmowę.

Na tym etapie zbieramy informacje o Twoich kompetencjach oraz oczekiwaniach, pytamy o dokładniejszy opis Twoich doświadczeń zawodowych czy technologii, w jakich pracowałeś. Wszystko to ma na celu lepsze poznanie Ciebie oraz zebranie informacji potrzebnych do przygotowania profilu rekomendacyjnego, który przygotujemy dla klienta.

2. Weryfikacje techniczne

Jeśli brałeś już udział w procesach rekrutacyjnych, pewnie miałeś okazję przechodzić etap techniczny, mający na celu sprawdzenie Twojej wiedzy oraz praktycznych umiejętności. Część techniczna to czasem zwykła rozmowa, która ma zweryfikować Twoje rozeznanie w obszarach ściśle związanych z projektem czy stanowiskiem, na które aplikowałeś. Innym razem jest to dłuższy, kilkuetapowy proces, który ma dać jak najszerszy ogląd tego, jak dobrze znasz technologie wymagane w projekcie. Weryfikacja pomaga nie tylko w ocenie i wybraniu dla Ciebie najbardziej spójnego z doświadczeniami projektu. Jest to również możliwość włączenia Cię do zespołu, w którym będziesz miał największą szansę na rozwój i naukę nowych technologii albo na wykorzystanie w pełni swojej wiedzy, zdobytych doświadczeń i wsparcie zespołu.

Na tym etapie będziesz miał możliwość porozmawiania z najlepszymi w swojej technologii pracownikami JCommerce. Weryfikacje techniczne prowadzone są przez naszych Technical Solution Managerów, Technical Leaderów bądź Senior Developerów, w zależności od obszaru i specjalizacji. Dialog to najlepsza forma komunikacji, nie ma to jak rozmowa dwóch developerów jednym językiem 😊. Nie spotkasz się tutaj z listą pytań, na które musisz odpowiedzieć. Przebieg rozmowy i omawiane kwestie będą różne w zależności od projektu oraz technologii. Nie zostaną Ci zadane pytania, na które osoba weryfikująca sama nie zna odpowiedzi – jeśli coś będzie dla Ciebie nie w pełni zrozumiałe, poproś o wyjaśnienie. Wykorzystaj również ten czas na swego rodzaju wymianę wiedzy. Standardowo na rozmowę techniczną powinieneś zarezerwować około godziny, choć zdarzają się rozmowy dłuższe i krótsze, o czym więcej w dalszej części.

Rekrutacja techniczna – jak to wygląda w JCommerce?

A teraz pora na konkrety – być może zastanawiasz się, czego możesz się spodziewać podczas rekrutacji w JCommerce. Nie sposób zagwarantować, że rekrutacja do każdego projektu będzie wyglądała dokładnie tak, jak zaprezentowane poniżej schematy, ponieważ jest to zależne od projektu, klienta czy zespołu, do którego aktualnie szukamy ludzi. Niemniej pozwoli to zobrazować, czego możesz się spodziewać.

JAVA Developer

Dostaniesz do wykonania zadanie w formie code review, np. na Bitbucket. Na tym etapie sprawdzamy, jak radzisz sobie z czytaniem kodu, identyfikowaniem bugów i czy znasz dobre praktyki. Ocenie może podlegać jakość dodawanych przez Ciebie komentarzy oraz to, jakiego typu błędy zauważyłeś. Jeśli nie poszło Ci zbyt dobrze – otrzymasz feedback po ocenie zadania. Jeśli review zostanie dobrze ocenione przez Java Technical Solution Managera, zaprosimy Cię na rozmowę techniczną. Podczas spotkania możesz zostać zapytany o znajomość frameworków, architektury aplikacji, baz danych, testowania aplikacji czy np. o systemy rozproszone i mikroserwisy. Czas trwania rozmowy: 1,5 h.

.NET Developer

Tutaj będziesz miał okazję porozmawiać z naszym .NET Technical Solution Managerem lub Technical Leaderem. Będzie to około godzinna rozmowa, podczas której zostaną zweryfikowane Twoje umiejętności związane ze znajomością .NET Framework czy .NET Core, testowania, baz danych. Możesz zostać zapytany o dobre praktyki w zakresie tworzenia oprogramowania czy też o propozycje naprawy błędu w próbce kodu lub zaprojektowania konkretnej funkcjonalności. Może nawet stworzycie prostą apkę w typie Rest API. Przygotuj się na luźną, ale merytoryczną rozmowę, z której możesz dużo wynieść! Czas trwania rozmowy: 1,5 h.

Front-End Developer

Jako Front-End Developer porozmawiasz z naszym Technical Leaderem bądź Senior Front-End Developerem. W zależności od projektu i obszaru, w którym się specjalizujesz, zostaną Ci zadane pytania związane z JavaScript, konkretnym frameworkiem, w którym pracujesz (np. React czy Angular) oraz pytania związane z CSS, stylowaniem, testami jednostkowymi. Rozmowa przeważnie trwa około godziny.

PHP Developer

W przypadku rekrutacji PHP Developerów, jeden z modelowych procesów rekrutacyjnych to code review, na którego wykonanie masz określoną ilość czasu. Następnie będziesz miał okazję porozmawiać z Technical Leaderem. Komentuj tak, jak robisz to zwykle, po polsku/angielsku, jak Ci wygodnie. Kod jest bardzo brzydki, więc zwracaj uwagę na wszystko! 😉 Następnie, podczas rozmowy, wspólnie przeanalizujecie wszystkie dodane przez Ciebie komentarze oraz linijki kodu. Będziesz mógł rozwinąć swoje myśli i zaproponować odpowiednie rozwiązania. Na koniec nasz specjalista zada Ci kilka luźnych pytań związanych z PHP. Całość zajmie około 1,5 h.

BI Specialist

Jeżeli zainteresował Cię projekt w obszarze BI, to trafisz na naszego BI Technical Solution Managera bądź Senior BI Specialist, z którym porozmawiacie o obszarach, w których pracowałeś, oraz narzędziach, jakie wykorzystywałeś. Pozwoli to określić Twoje mocne strony. Po rozmowie zostaniesz poproszony o wypełnienie prostego testu, w którym czeka na Ciebie kilka pytań. Powinieneś zarezerwować około 0,5 h na rozmowę oraz drugie tyle na test.  

Tester / Test Engineer

Przeważnie etapem technicznym będzie tutaj rozmowa techniczna z Technical Solution Managerem lub Senior QA Engineerem/Technical Leaderem. Poruszycie obszary testowania manualnego lub automatyzacji testów, w zależności od projektu. Jeżeli jesteś mniej doświadczonym kandydatem, oprócz samej rozmowy czeka Cię przykładowo przetestowanie na tablecie Twojej ulubionej strony webowej bądź, w przypadku automatyzacji testów, próbki kodu. Czas trwania: 1 h.

3. Feedback

Każdorazowo w ciągu kilku dni po weryfikacji technicznej otrzymasz feedback wraz z informacją o kolejnych krokach. Będzie to albo pozytywna informacja o przejściu do kolejnego etapu czy rekomendacji do Klienta, albo negatywna – wraz z powodem odrzucenia. Osoby techniczne, które brały udział Twojej weryfikacji, przygotują notatkę po rozmowie, ocenią review, test czy zadanie, które miałeś do wykonania. Nasi specjaliści zajmujący się rozmowami technicznymi są członkami zespołów i realizują projekty. Pilne zadania projektowe sprawiają czasem, że przygotowanie feedbacku może potrwać dzień lub dwa. Niekiedy zdarza się, że zaraz po zakończeniu rozmowy dowiesz się, czy będziesz rekomendowany – zwłaszcza jeśli rozmawiałeś np. z Tech Leadem, do którego zespołu akurat szukamy. Dokładamy wszelkich starań, by sprawnie poinformować Cię o wyniku rekrutacji i dalszych możliwościach projektowych.

4. Weryfikacja przez klienta

Jeżeli otrzymałeś od nas pozytywny feedback, po przesłaniu Twojej rekomendacji do klienta dalsze kroki mogą się różnić, w zależności od tego, jakiej firmy dotyczy rekrutacja.

Przykładowo może Cię czekać:

  • Krótki call biznesowy, mający na celu wzajemne poznanie się oraz przekazanie Ci dodatkowych informacji o firmie, zespole i Twoich przyszłych obowiązkach.
  • Około godzinna rozmowa, która ma na celu poznanie twoich wcześniejszych doświadczeń i porozmawianie o rolach, jakie pełniłeś w zespole, a zarazem jest okazją do zadania Ci kilku dodatkowych pytań technicznych odnoszących się do realnych sytuacji w projekcie.
  • Dodatkowa rozmowa techniczna czy wykonanie zadania technicznego sprawdzającego konkretne umiejętności, np. związane z dobrymi praktykami tworzenia oprogramowania. 

Podsumowanie

Warto pamiętać, że jedna weryfikacja techniczna może pozwolić Ci na udział w kilku procesach rekrutacyjnych jednocześnie, jeśli dotyczą one podobnych obszarów, np. stos techniczny jest zbliżony. Jeśli raz przejdziesz rozmowę z jednym z naszych ekspertów technicznych, w przypadku innych rekrutacji możesz być umawiany już tylko na etapy z klientem, co przyspieszy cały proces. Ponowna weryfikacja będzie jednak wymagana, kiedy Twoje umiejętności wzrosły lub znacząco zmieniły się technologie lub stanowisko, na którym pracujesz. Scenariuszy może być dużo, dlatego najlepszym źródłem informacji będzie rekruter – przy każdym ogłoszeniu na naszej stronie znajdziesz kontakt do rekrutera prowadzącego projekt. W przypadku wszelkich pytań zapraszamy do kontaktu!

Autor:

Patryk Morawiec 03.11.20

Dodaj komentarz