powrót
01.09.20
Kategorie: Blog Office Life

Poszukując odpowiedniego kandydata w branży IT, oprócz oceny umiejętności technicznych i doświadczenia zawodowego jako rekruterzy zwracamy też uwagę na umiejętności miękkie. Często kandydaci na stanowiska techniczne pytają mnie, czym właściwie są umiejętności miękkie i czy są naprawdę potrzebne w IT. A może weryfikacja umiejętności miękkich to zwykła strata czasu? Sprawdźmy!

Kompetencje miękkie – co to takiego?

Kiedy rozmawiam z programistami o tym, co sądzą na temat tzw. miękkich rozmów rekrutacyjnych, często spotykam się z ich wątpliwościami: że być może to strata czasu, niepotrzebne pytania, które ich zdaniem nic nie wnoszą. Co więcej, zdaniem niektórych kandydatów programista ma przede wszystkim programować i ewentualnie zwyczajnie się porozumieć, a to przecież każdy potrafi. Czy na pewno? Umiejętność komunikacji jest ważna, ale samo pojęcie miękkich kompetencji jest dużo szersze. Jest wiele definicji dotyczących kompetencji miękkich, jednak najprościej ujmując, są to umiejętności wynikające z cech osobowości człowieka, z których część można rozwijać, jak np. empatia, komunikatywność, umiejętność radzenia sobie ze stresem, umiejętność motywowania innych do pracy czy elastyczność. W JCommerce staramy się wspierać rozwój naszych pracowników nie tylko w obszarach technicznych ale i miękkich. Oferujemy wsparcie Team Managera, programy dla rozwoju umiejętności, czy wewnętrzne warsztaty.

Jakie miękkie cechy powinien posiadać dobry programista?

Odpowiedź jest prosta… to zależy!  Nie ma jednego, uniwersalnego zestawu cech dobrego developera. Oczywiście są cechy, które najczęściej są pożądane przez pracodawców, ale tak naprawdę wszystko zależy od tego, jaką rolę chcesz pełnić w zespole i czy w ogóle chcesz pracować jako członek zespołu, czy też realizować indywidualnie projekty. Wyobraźmy sobie dwa scenariusze:

  • Aplikujesz do projektu, w którym będziesz musiał ściśle współpracować z klientem. W takiej sytuacji zdecydowanie istotne będą takie kompetencje jak komunikatywność, umiejętność wytłumaczenia pewnych kwestii językiem zrozumiałym dla odbiorcy czy też analityczne myślenie. Jeśli dodatkowo będzie to praca w międzynarodowym środowisku – również powinieneś potrafić się w nim odnaleźć. Najczęściej dla pracodawców kluczowe są umiejętności pracy w zespole, ponieważ trudno jest stworzyć dobre oprogramowanie bez współpracy członków zespołu. Jasna komunikacja oraz dobra atmosfera panująca w zespole są tutaj bardzo istotne.
  • Jesteś dobry technicznie, ale jesteś raczej typem indywidualisty, a rozmowa z ludźmi sprawia Ci trudność. Z sukcesem możesz przechodzić procesy rekrutacyjne! Dobry rekruter (i na tym właśnie polega nasza rola) potrafi dopasować projekt do osobowości kandydata, do jego oczekiwań i umiejętności. W firmach outsourcingowych, jak JCommerce, jest to dużo łatwiejsze, ponieważ współpracujemy z różnymi klientami, poszukujemy całych zespołów oraz pojedynczych osób do różnych projektów w wielu branżach.

Proces rekrutacji – jak powinien wyglądać?

W procesie rekrutacji w JCommerce zawsze stawiamy na silną współpracę ekspertów technicznych z rekruterami. Cenimy przyjazną rekrutację, a proces wygląda następująco:

  • Rozmowa z rekruterem – możesz liczyć na rozmowę z rekruterem, który bez zbędnego przedłużania, w pigułce przedstawi Ci stanowisko, na które aplikujesz, oraz zapyta o to, czego Ty oczekujesz od przyszłego pracodawcy. Zwrócimy też uwagę na Twoje umiejętności miękkie, co pozwoli na dobór odpowiedniego projektu oraz zespołu.
  • Weryfikacja techniczna – następnie czeka Cię weryfikacja umiejętności technicznych, podczas której jeden z naszych specjalistów kompleksowo i sprawnie zweryfikuje Twoje umiejętności techniczne pod kątem danego stanowiska.
  • Rozmowa z klientem/akceptacja przez klienta – ostatni etap występuje opcjonalnie, w zależności od projektu. W niektórych projektach konieczna jest rozmowa z klientem, w innych decyzję o zatrudnieniu podejmujemy już po wewnętrznej weryfikacji technicznej. Zależy to od indywidualnych ustaleń z naszymi klientami.

Taka współpraca rekrutera z osobą techniczną pozwala na odpowiednie dopasowanie Twoich umiejętności, zarówno tych technicznych, jak i miękkich, do odpowiedniego projektu. Dodatkowo cały proces rekrutacji jesteśmy w stanie przeprowadzić zdalnie.

Co nam daje miękka rozmowa rekrutacyjna?

Rzetelny rekruter wyjaśni Ci, jaki jest cel takiej rozmowy i co ona nam daje. Przeprowadzamy weryfikację umiejętności miękkich, ponieważ:

  • Pozwala nam poznać kandydata, jego oczekiwania i umiejętności oraz predyspozycje.
  • Jest to również czas na to, aby kandydat poznał firmę, oferowane benefity i możliwości rozwoju czy kulturę organizacyjną, i sam ocenił, czy będzie się dobrze czuł w danej organizacji.
  • Pozwala nam jako rekruterom zaproponować konkretne stanowisko. Na przykład, jeśli podczas rozmowy kandydat wykazuje umiejętności liderskie, jest to sygnał, że można mu zaproponować rolę lidera w zespole lub pomyśleć o rozwoju jego ścieżki kariery w tę stronę.
  • Pozwala nam poznać historię i doświadczenie pracownika oraz motywację do podjęcia pracy w naszej firmie. Dzięki takiej rozmowie możemy również poznać powód odejścia od poprzedniego pracodawcy i zminimalizować ryzyko podobnych sytuacji w przyszłości.

Podsumowanie

Dla pracodawców istotne jest to, żeby pracownik dobrze się czuł w miejscu pracy i został z nim jak najdłużej. Poznanie kompetencji miękkich i oczekiwań kandydata pozwala nam dopasować go jak najlepiej do przyszłego projektu i zespołu. To ważne także dla kandydata, który dzięki temu zyskuje szansę rozwoju swoich unikatowych umiejętności i pracy w projekcie i zespole możliwie najlepiej dopasowanym do jego predyspozycji.

Autor:

Klaudia Sztefko 01.09.20

Dodaj komentarz