powrót
05.05.21
Kategorie: Blog

Budowanie marki osobistej, czyli Personal Branding, to nie żaden chwyt marketingowy. Również ty – doświadczony programista, tester czy analityk, bez względu na to, w jakim obszarze się specjalizujesz, nie powinieneś przechodzić obojętnie obok tego tematu. W budowaniu wizerunku eksperta pomagają zajęcia dodatkowe, takie jak prowadzenie webinariów, kursów, szkoleń czy pisanie artykułów na bloga firmowego. Dowiedz się, jak się zaangażować i co możesz zyskać. 

How IT works: dla kogo Personal Branding?

Okazuje się, że dla każdego! Bycie profesjonalistą w swojej dziedzinie to domena wielu osób z branży IT. W konkurowaniu o najlepsze projekty na rynku czy podczas startowania z własnym biznesem przyda się sprzymierzeniec w postaci dobrej, silnej marki osobistej.

Zastanawiałeś się, jak postrzegają cię inni? Jako developera, który zawsze jest na bieżąco z nowinkami technologicznymi? Jako testera, który nie przepuści żadnego buga i nie ma litości dla developerów? A może jako świetnego lidera, który doskonale komunikuje się i zarządza swoim zespołem? W zasadzie nie ma też nic złego, jeśli jesteś po prostu sobą, ogarniasz zadania na czas, a dodatkowe godziny spędzasz przy własnych projektach. Nie mówią o tobie ani dobrze, ani źle i w sumie jakoś to leci. Niemniej, rozpoznawalna marka osobista to spora wartość dodana w tak konkurencyjnym i dynamicznym środowisku, jakim jest IT. Warto już teraz zastanowić się, jak możesz ją rozwijać.

Jak ugryźć temat, czyli od zera do bohatera

Początki budowania własnej marki mogą być trudne, a droga do sukcesu – wyboista. Pewne jest jedno – powinieneś zacząć działać, bo nikt tego za ciebie nie zrobi. Na początek pomocne będzie znalezienie czegoś, co w jakiś sposób cię wyróżnia i sprawia, że ludzie cię zapamiętują. Możesz pomyśleć, że konkurencja jest duża, bo przecież zawsze znajdzie się ktoś, kto zaczął pracować nad własną marką wcześniej niż ty. A dodatkowo pewnie pojawią się towarzyszące twoim działaniom wątpliwości: czy robisz to dobrze i w najlepszej możliwej formie. Pamiętaj, że nigdy nie jest za późno na zmianę strategii. A feedback, jaki będziesz otrzymywał, pozwoli ci ocenić, czy twoje działania przynoszą zamierzony efekt.

Budowanie marki jest jak programowanie

Budowanie silnej marki osobistej to proces. To raczej szereg działań, jak w tworzeniu oprogramowania, niż kopiowanie części kodu ze Stack Overflow, by dana funkcjonalność zadziałała. Tego nie da się zrobić ot, tak. Warto mieć na uwadze elementy, które pozwalają budować silną markę osobistą np.:

  • Świadomość grupy docelowej – czyli: do kogo chcesz trafić?

Tak jak prawdopodobnie nie da się ogarnąć wszystkich frontendowych narzędzi, frameworków i bibliotek, tak trudno, by twoja marka osobista trafiała i interesowała całą branżę. Zresztą nikt nie mówi, że od razu musisz celować szeroko, może zacznij od własnego zespołu? Postaraj się wyróżnić czy to ekspercką wiedzą w danej dziedzinie, czy ciekawym podejściem do rozwiązywania konkretnych problemów, sposobem bycia, otwartością lub gotowością do pomocy.

  • Autentyczność

Musisz być po prostu sobą, tu nie da się udawać. Będąc programistą Java, prawdopodobnie nie zbudujesz silnej, autentycznej marki osobistej związanej z testowaniem oprogramowania. Tak samo jak możesz nie być wiarygodnym ekspertem dla użytkowników Androida, jeśli sam całe życie korzystasz z iPhone’a.

Autentyczność musi się przejawiać w prawdziwości tego, co robisz, co mówisz, jak się zachowujesz. To twoje umiejętności, wartości i sposób działania wpływają na zaufanie do ciebie jako eksperta w danej dziedzinie. A zaufanie jest niezbędne do zbudowania pozycji lidera w każdym obszarze. Postaw zatem na obszar, który jest w zgodzie z tobą, który cię ciekawi i za sprawą którego możesz pokazać część siebie.

  • Plan i konsekwencja w działaniu

I tu raz jeszcze: skup się na procesie. Przemyśl dokładnie, w jaki sposób chcesz budować własną markę: po co to robisz? Jakie formy przekazu zamierzasz stosować? Jaki chcesz osiągnąć efekt? Zastanów się, czy chcesz być rozpoznawalny w swojej dziedzinie, chcesz mieć większą szansę podczas rozmowy o pracę, czy może zamierzasz w przyszłości tworzyć i sprzedawać własny produkt. Rozpoznawalna marka osobista może być w tych sytuacjach czynnikiem decydującym o sukcesie.

Personal Branding – od czego zacząć?

Sposobów na budowanie marki osobistej może być wiele, np.:

  • własny kanał na YouTube,
  • podcast,
  • blog,
  • udzielanie się aktywnie na GitHubie,
  • odpowiadanie na pytania bądź pomaganie innym w portalach branżowych.

Wybór odpowiedniej formy również powinien być spójny i w zgodzie tobą – musisz czuć, że to jest właśnie to! Wiąże się to nie tylko z autentycznością twojej marki, ale też z zapałem do działania, konsekwencją. Wszystko to przełoży się na to, jak szybko uda Ci się zbudować własną markę.

Jakie są możliwości?

Możesz ruszyć z działaniami związanymi z budową własnej marki zupełnie sam i zacząć np. tworzyć własnego bloga, dodając kilka postów, zyskując pierwszych czytelników. Co, jeśli uznasz, że pisanie i promowanie postów w social mediach sprawia ci trudność i nie do końca czujesz się z tym okej? Warto poszukać na początek innych możliwości. Może firma, w której pracujesz, prowadzi bloga technicznego, który cieszy się pewną popularnością i ma stałych odbiorców treści? Spróbuj przygotować artykuł na interesujący cię temat, niech to będzie sprawdzian tego, jak czujesz się w pisaniu. Może uznasz, że na jednym artykule warto poprzestać, bo zwyczajniej wolałbyś tworzyć materiały audio, i zamiast tego poświęcić czas na tworzenie np. podcastów?

Budowanie wizerunku w IT – jak to robimy w JCommerce?

Spójrzmy, jak to wygląda na przykładzie JCommerce. Przyjrzyjmy się liście inicjatyw, w które mogą angażować się nasi specjaliści. Dbają dzięki temu o budowanie własnego wizerunku eksperta, zarówno w obrębie własnych zespołów, całej organizacji czy zdecydowanie szerzej:

  • BiteIT autorski program meetupów i webinarów. Daje możliwość zaistnienia w roli eksperta przed większą społecznością IT, a samo przygotowanie do wystąpienia często jest okazją do wnikliwego zgłębienia zagadnień, które cię nurtują.
  • ShareIT – wewnętrzny program dzielenia się wiedzą, np. dla osób, które zastanawiają się nad poprowadzeniem meetupu BiteIT, ale nie czują się w 100% gotowe na wystąpienie przed większą publicznością.
  • JPro i JProTech – firmowe blogi branżowe. Na naszej platformie JPro możesz podzielić się wiedzą i doświadczeniem zarówno z obszarów technologicznych, jak i biznesowych. Publikację będziesz mógł dodać również na swoim profilu LinkedIn, gdzie niezależnie od tego, czy w przyszłości nadal będziesz z nami współpracować, artykuł będzie promował ciebie i twoją wiedzę.
  • Akademia JTestera i JDevelopera – to nasze szkolenia dla przyszłych specjalistów IT. Bycie mentorem dla młodego pokolenia specjalistów IT umożliwi ci odkrywanie i rozwijanie potencjału nowych adeptów branży. Ich sukces będzie też twoim sukcesem.
  • Konferencje i meetupy – w JCommerce wspieramy naszych specjalistów uczestniczących w roli prelegentów na wydarzeniach ogólnopolskich i międzynarodowych (onsite lub online). To okazja dla tych najbardziej doświadczonych do budowania wizerunku eksperta przed naprawdę dużą publicznością – zarówno w ramach Call for Papers, jak i prelekcji sponsorowanych. Wesprzemy cię oczywiście w promocji twojego wystąpienia.

Zapewniamy pełne wsparcie merytoryczne naszych Technical Solution Managerów i Technical Leaderów, a także organizacyjne, redakcyjne oraz promocyjne ze strony Działu Marketingu. Przykłady i efekty tego, jak nasi specjaliści dbają o rozwój własnej marki osobistej, angażując się w dodatkowe inicjatywy, znajdziesz na naszym blogu z serii JStories lub wpadając na naszego bloga JPro.

Do dzieła!

Sam pewnie jesteś w stanie wymienić kilka osób, może nawet z najbliższego kręgu znajomych, które są markami samymi w sobie. Osoby, które są znane w branży, które starają się aktywnie udzielać w społeczności IT, promują dobre praktyki bądź są ekspertami w swojej dziedzinie. Być może w swoim zespole na co dzień masz okazję pracować z kimś, kto wykazuje dużą inicjatywę w dzieleniu się wiedzą i wymianą doświadczeń, chętnie podejmuje się trudniejszych tematów i stara się rozwiązać najbardziej skomplikowane problemy.

Jak powiedział Jeff Bezos:

„Your brand is what people say about you when you’re not in the room”.

Co myślisz o tej osobie, kiedy wyjdzie z pokoju, open space’u czy opuści zakończone właśnie spotkanie online? Co o tobie myślą inni? Pamiętaj, że masz na to wpływ!

Autor:

Patryk Morawiec 05.05.21

Dodaj komentarz